آفتاب

انتقاد نخست وزیر هلند از رویه کشورهای شرق اروپا در قبال پناهجویان

انتقاد نخست وزیر هلند از رویه کشورهای شرق اروپا در قبال پناهجویان

نخست وزیر هلند با اشاره به اقدامات کشورهای شرق اروپا در جلوگیری از مهاجران به کشورهای خود خواستار مسئولیت پذیری بیشتر این کشورها شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مارک روت» نخست وزیر هلند از کشورهای اتحادیه اروپا خواست در توزیع مهاجران در کشورهای خود هرچه سریع تر به توافق برسند و از چیزی که او «داد و ستد پناهجویان» خطاب کرد، جلوگیری کنند.

پیشتر «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است طبق توافق اعضای این اتحادیه، ۱۶۰هزار مهاجر حاضر در مرزهای یونان، مجارستان و ایتالیا باید در کشورهای عضو پذیرش شوند.

در نشست روز دوشنبه وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا طرح توزیع مهاجران در کشورهای عضو از سوی مجارستان، جمهوری چک، اسلوواکی و رومانی رد شد.

نخست وزیر هلند که در جمع اعضای کابینه خود سخن می گفت به وضعیت مهاجران در کشورهای شرق اروپا پشت مرزهای مجارستان اشاره کرد و افزود: با وجود اقدام نا امیدکننده بعضی کشورهای اروپایی در قبال مهاجران، اتحادیه اروپا باید به اتفاق نظری درباره این توزیع مهاجران برسد.

وی مهاجرت بیشتر آوارگان به کشورهای ثروتمند اروپایی را خرید مهاجران نامید و گفت کشورهای شرق این قاره باید مسئولیت بیشتری نسبت به مهاجران از خود نشان دهند.

روت به صورت کنایه آمیز یادآور شد که کشورهای اروپای شرقی وام های هنگفتی برای احیای اقتصادهای خود از اتحادیه اروپا دریافت کرده اند و باید به منافع مشترک کشورهای اروپایی احترام بیشتری بگذارند.

گفتنی است هلند در هفته های اخیر در مرزهای خود وسایل امدادی برای پذیرایی از مهاجران آماده کرده است. هفته آینده اعضای اتحادیه اروپا در نشستی اضطراری درباره نحوه توزیع و اسکان مهاجران بحث و گفتگو می کنند.

کد N961570

وبگردی