آفتاب

محکومیت کودتای نظامی بورکینافاسو از سوی آمریکا

محکومیت کودتای نظامی بورکینافاسو از سوی آمریکا

واشنگتن کودتای نظامی در بورکینافاسو را محکوم و تهدید کرد که در صورت عدم حل و فصل مسالمت آمیز بحران کنونی در این کشور، در سیاست های خود تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ار خبرگزاری فرانسه، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: واشنگتن از نظامیان در بورکینافاسو می خواهد هر چه زودتر بازداشت شدگان را آزاد کرده، سلاح های خود را زمین بگذارند، و با رعایت حقوق شهروندان، بورکینافاسو را در مسیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده هدایت کنند.

مشاور امنیت ملی اوباما کودتای اخیر در بورکینافاسو را که شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و اتحادیه اروپا محکوم کرده اند را حرکتی رو به عقب در حوزه دموکراسی توصیف کرد.

وی ادامه داد: آمریکا با توجه به تحولات در بورکینافاسو، سیاست های خود را در این کشور مورد بازبینی قرار خواهد داد.

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بورکینافاسو، نیروهای گارد ریاست جمهوری این کشور روز چهارشنبه، رئیس جمهور موقت و نخست وزیر این کشور را بازداشت کرده اند. این اقدام باعث تظاهرات گسترده در پایتخت این کشور آفریقای غربی شده است.

گفته می شود مقامات دولت انتقالی بورکینافاسو در حال حاضر در کاخ ریاست جمهوری تحت بازداشت به سر می برند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری بعدازظهر چهارشنبه با ورود به دفتر ریاست جمهوری «میشل کافاندو» رئیس جمهور موقت و «ایزاک زیدا» نخست وزیر را به همراه دو وزیر دیگر کابینه با خود برده اند.

سال گذشته با کناره گیری «بلز کومپائوره» رئیس جمهوری بورکینافاسو از سمتش، ارتش این کشور قدرت را به دست گرفت که این اقدام با واکنش اتحادیه آفریقا مواجه شد. در پی فشارهای خارجی، رهبران سیاسی این کشور توافق کردند روند انتقال قدرت به شیوه ای مسالمت آمیز طی شده و انتخابات در نوامبر امسال برگزار شود.

کد N961185

وبگردی