آفتاب

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های نظارت و بازرسی میان ایران و ترکیه

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های نظارت و بازرسی میان ایران و ترکیه

ایران و ترکیه تفاهمنامه همکاری در خصوص تبادل تجربیات و فعالیت نهادهای (آمبودزمان) رسیدگی به شکایات مردمی، تشکیل آکادمی و آموزش پرسنل فعال در این حوزه، امضا کردند.

ایران و ترکیه تفاهمنامه همکاری در خصوص تبادل تجربیات و فعالیت نهادهای (آمبودزمان) رسیدگی به شکایات مردمی، تشکیل آکادمی و آموزش پرسنل فعال در این حوزه، امضا کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تفاهم نامه توسط ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران و محمد نهاد عمراوغلو رئیس سازمان رسیدگی به شکایات مردمی جمهوری ترکیه به امضا رسید.

نهاد عمر اوغلو در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ضمن قدردانی از هیات ایرانی در پذیرش دعوت شرکت در سمپوزیوم و حضور فعال در کارکرد دو روزه این سمپوزیوم، انعقاد این تفاهمنامه را سرآغاز همکاری‌های گسترده دو کشور دوست و برادر در یکی از مهمترین نهادهای نظام‌های مردم سالار توصیف و ابراز امیدواری کرد این همکاری موجب تحکیم و توسعه هرچه بیشتر رشته‌های همکاری بین دو ملت و دولت ایران و ترکیه شود.

وی با اشاره به قدمت فعالیت سازمان بازرسی کل کشور در ایران گفت: به یقین همکاری آمبودزمانی ترکیه با چنین نهادی در ایران، می‌تواند مثمر ثمر باشد و به غنای کارکرد این سازمان کمک کند.

رئیس سازمان آمبودزمان ترکیه با تاکید بر اشتراکات فراوان جغرافیایی، تاریخی، فرهنگی، قومی و دینی بین دو کشور بزرگ ایران و ترکیه گفت: کار آمبودزمانی این دو کشور با توجه به ایمان و اعتقادات و وابستگی‌های اخلاقی برخاسته از فرهنگ و تمدن مشترک اسلامی بایستی متفاوت از همکاران ما در کشورهای غربی باشد که همواره دید پراگماتیک و عملگرا به مسائل دارند.

او با تاکید بر این‌که ایران و ترکیه در کنار اشتراکات یادشده دارای مسائل مشترک چون مبارزه با تروریسم و پولشویی و فساد هستند، بر آمادگی سازمان متبوع خود در خصوص توسعه همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های مربوط به مسئولیت‌های آمبودزمانی ترکیه تاکید کرد.

ناصر سراج نیز ضمن قدردانی از میزبانی گرم ترکیه از هیات ایرانی ابراز امیدواری کرد روابط دو سازمان رسیدگی به شکایات مردمی در ایران و ترکیه با امضای این تفاهمنامه وارد مرحله نوینی شود و این همکاری علاوه بر بعد دوجانبه در توسعه همکاری با کشورهای ثالث نیز گسترش یابد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تشریح فعالیت‌های بین المللی این سازمان افزود: آخرین تفاهمنامه‌ای که سازمان بازرسی کل کشور با یک کشور خارجی منعقد کرده، کشور دانمارک بوده است.

او با اشاره به انعقاد موافقتنامه همکاری با مالزی، گفت: امضای موافقتنامه با چین و عراق نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

سراج با اشاره به اهمیت همکاری ایران و ترکیه در این زمینه گفت: نباید اجازه داد این دو کشور مامنی برای بزهکاران و خلافکاران و پولشویان باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از رویکرد کشورهای غربی به چنین مسائلی گفت: وقتی کشورهای خودشان مطرح است، حساسیت نشان می‌دهند ولی وقتی موضوع خلافکاران و بزهکاران و پولشوهای کشورهای ما مطرح است می‌بینیم فرش قرمز زیر پای آنها پهن می‌شود و حاضر نمی‌شوند کوچکترین اطلاعاتی در خصوص چنین پرونده‌هایی در اختیار کشورهای منطقه قرار دهند.

سراج از نهاد عمراوغلو خواست تا برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه و شروع همکاری‌های چندجانبه به ایران سفر کند که با استقبال رئیس سازمان آمبودزمان ترکیه روبرو شد.

در مراسم امضای این تفاهمنامه علیرضا دلخوش معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، منصور آقامحمدی رئیس امور بین المللی سازمان بازرسی کل کشور و چشمه اعلایی رایزن نهادهای مدنی و بین المللی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N961131

وبگردی