آفتاب

مک‌کین: آمریکا نباید ادعاهای چین در دریای چین جنوبی را به رسمیت بشناسد

مک‌کین: آمریکا نباید ادعاهای چین در دریای چین جنوبی را به رسمیت بشناسد

جان مک کین اعلام کرد لازم است آمریکا وارد محدوده 12 مایلی حریم جزایر مصنوعی چین در دریای چین جنوبی شود تا پکن به روشنی دریابد که آمریکا ادعاهای این کشور در این دریا را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در جلسه استماعی که پیش از سفر رییس جمهور چین در 25 سپتامبر آتی برگزار شد، اعلام کرد: این اشتباه خطرناکی است که رسمیت و شناسایی دوفاکتو به قلمروی خود ساخته چین بدهیم.

مک کین ادامه داد: چین در حالی که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به آلاسکا سفر کرده بود شناورهای خود را به محدوده 12 مایلی جزایر "آلوتیان" می‌فرستد. بر همین اساس آمریکا نیز باید از حقوق دریانوردی خود دفاع کند.

در این جلسه دیوید شییر، مشاور وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد که کشتی‌های آمریکا از سال 2012 وارد حریم 12 مایلی جزایر مصنوعی چین نمی‌شوند.

هم‌چنین دریاسالار "هری هریس" از فرماندهان مرکز فرماندهی اقیانوسیه آمریکا نیز گفت: آمریکا هم چنین پروازی بر روی سرزمین‌هایی که چین به تازگی ادعای آنها را دارد، انجام نمی‌دهد.

در این جلسه نمایندگان، هریس و شییر را در معرض سوالهای مختلف قرار دادند که آیا پنتاگون از کاخ سفید خواسته که اجازه ورود به محدوده 12 مایلی جزایر ساخته شده چین را بدهد یا نه و پاسخ به این سوال چه بوده است.

هریس در برابر این سوالات اعلام کرد که "ما باید از آزادی دریانوردی استفاده کنیم." اما شییر در برابر سوالات پی در پی در این باره از پاسخ بیشتر خودداری کرد.

چین ادعای مالکیت 3000 آکر (واحد اندازه گیری معادل 4047 متر مربع) از دریای چین جنوبی را دارد.

انتهای پیام

کد N961110

وبگردی