آفتاب

امضای تفاهم نامه همکاری مشترک مابین سازمان بازرسی کل کشور و آمبودزمان ترکیه

امضای تفاهم نامه همکاری مشترک مابین سازمان بازرسی کل کشور و آمبودزمان ترکیه

رییس سازمان بازرسی کل کشور در جریان حضور در سومین نشست بین‌المللی نهادهای آمبودزمانی که با حضور رؤسای نهادهای آمبودزمانی 28 کشور در شهر آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد، با همتای آمبودزمانی خود از جمهوری ترکیه تفاهم نامه همکاری مشترک امضاء کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ناصر سراج که از سوی همتای ترک خود به این نشست دعوت شده، به عنوان یکی از سخنرانان اصلی، در خصوص جایگاه و نقش سازمان بازرسی کل کشور در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

بنابر این گزارش سومین نشست (سمپوزیوم) بین المللی نهادهای آمبودزمانی با حضور رؤسای نهادهای نظارت و بازرسی و آمبودزمانی کشورهای ایران، اردن، اسلوونی، اوکراین، ایرلند، آذربایجان، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، روسیه، رومانی، سودان، سوئد، فنلاند، قرقیزستان، کروواسی، کوزوو، گرجستان ، لاتویا، لیتوانی، مالت، مراکش، مقدونیه، مولداوی، مونته نگر، نیجر و یونان، با موضوعات زیر در تاریخ 25 و 26 شهریور در شهر آنکارا ترکیه برگزار شد؛ آمبودزمان و حقوق گروه‌های آسیب پذیر (آمبودزمان و حقوق زنان، آمبودزمان و حقوق افراد دارای ناتوانی های جسمی، آمبودزمان و مبارزه با تبعیض) ساختار سیستم‌های حقوق بشری ملی و تجربیات کشورها در حوزه‌های نهادهای آمبودزمانی مختلف (شیوه اقدام کشورهایی که بیش از یک نهاد آمبودزمانی یا ساختارهای چندگانه حقوق بشری دارند، شیوه اقدام کشورهایی که نهادهای مختلف آمبودزمانی و نیز الزامات نهادهای حقوق بشری دارند، مراکز مستقل حقوق بشر و ارتباط با دفاتر آمبودزمان پارلمانی) اختیارات مقامات آمبودزمانی و اجرای پیشنهادها و توصیه‌های آنها (حقوق آمبودزمان درخصوص ارجاع پرونده به دادگاه یا مداخله در یک پرونده؛ روابط با پارلمان و پیگیری مؤثر توصیه های آمبودزمانی پارلمان؛ وظیفه نظارت و بازرسی که به موجب قانون به فرد یا نهاد خاصی واگذار شده است؛ روابط میان آمبودزمان و نظام اداری) واژه "آمبودزمان"(Ombudsman) ریشه‌ای سوئدی(اسکاندیناوی) و حدود 200 سال قدمت دارد. معنی کلاسیک و اصلی این واژه، مراجع و نهادهایی هستند که به شکایات مردم از دستگاه‌های اداری؛ رسیدگی غیرقضایی می‌کنند.

ویژگی این نوع رسیدگی غیرقضایی و آمبودزمانی، عدم تشریفات و افزایش سرعت‌العمل در به نتیجه رسیدن شکایات است. به همین خاطر، آمبودزمان مورد استقبال کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است. در تعریف جدید علاوه بر مسئولیت‌های فوق الذکر، موضوع مقابله با سوء جریانات اداری و مبارزه با فساد نیز از جمله وظایف آمبودزمان‌ها قلمداد می‌شود. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این وظیفه بر عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده و این سازمان علاوه بر این که مسئولیت نظارت و بازرسی از دستگاه‌های مزبور را عهده دار است، به عنوان نهاد آمبودزمان در کشور فعالیت می کند.

انتهای پیام

کد N960961

وبگردی