آفتاب
روزنامه مصری الوفد:

اکنون بهترین زمان برای گشایش باب عادی‌سازی روابط از سوی مصر با ایران است

اکنون بهترین زمان برای گشایش باب عادی‌سازی روابط از سوی مصر با ایران است

روزنامه مصری« الوفد» در مقاله‌ای با تاکید بر این‌که مصر باید به دنبال وحدت عقیده اسلامی با ایران باشد، گفت: اکنون بهترین زمان برای گشایش باب عادی‌سازی روابط از سوی مصر با ایران است.

روزنامه مصری« الوفد» در مقاله‌ای با تاکید بر این‌که مصر باید به دنبال وحدت عقیده اسلامی با ایران باشد، گفت: اکنون بهترین زمان برای گشایش باب عادی‌سازی روابط از سوی مصر با ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در مقاله‌ای به قلم خانم «سناء السعید» با عنوان «بدور از درگیری‌های مذهبی» بر ضرورت دوری ار رویکرد اختلافات مذهبی و فرقه‌ای و لزوم پیگیری حفظ پل‌های ارتباطی با کلیه طرف‌های فعال در منطقه بر اساس سیاست گفت‌وگو به جای تقابل به منظور ناکام گذاشتن تلاش‌ها و توطئه‌ها برای فتنه‌انگیزی و درگیری‌های طائفه ای تاکید کرده است و می‌نویسد: از این رو مصر نباید در ورای کسانی که به دنبال اقدامات تحریک آمیز علیه ایران و تردید افکنی در مورد مقاصد ایران به بهانه‌های مذهبی هستند، گام بردارد.

نویسنده این مقاله ادامه می‌دهد: امروز مصر باید به دنبال وحدت عقیده اسلامی با ایران باشد، زیرا اسرائیل دشمن اول دو کشور است و این اسرائیل است که خطر و تهدیدی برای مصر و منطقه به شمار می‌رود. آنچه موجب وحدت بین مصر و ایران می‌شود، بسیار بیشتر از مسائل اختلافی است و مولفه‌های مشترک تمدنی، فرهنگی، تاریخی و روابط و عقیده مشترک بین دو کشور وجود دارد، علاوه بر این، دست دوستی ایران به سوی مصر دراز شده و مصر باید در راستای منافع خود و بستن مسیر آمریکا که در چارچوب توطئه جهنمی خود برای تجزیه و فروپاشی کشورهای منطقه، به دنبال شعله‌ور کردن فتنه طائفه‌ای در منطقه است، به برقراری ارتباط و گفت‌وگو با ایران همت گمارد.

سناء السعید، در این مقاله می‌افزاید: مصر اکنون بدون توجه به تردیدافکنی‌های جاری در مورد مذاهب که منطقه را فرا گرفته و تلاش‌های جاری برای ایران هراسی با توجیه شیعه بودن این کشور، باید روابط خود را با ایران به پیش ببرد، درحالی که ایران بر عکس، لحن و ادبیات تردیدآمیزی در مورد مذهب تسنن و اهل سنت بکار نمی‌گیرد و همه ما مسلمان هستیم و گام بسیار ارزشمندی از سوی «شیخ محمود شلتوت» شیخ بزرگ الازهر در تاکید بر تلاش برای تقریب بین مذاهب شیعه و سنی برداشته شد و به مصلحت نیست تا موانعی در مقابل این رویکرد تقریبی ایجاد شود و آتش فتنه بین پیروان مذاهب شیعه و سنی برافروخته شود.

در ادامه این مقاله آمده است: شایسته است مصر اکنون اقدام به برقراری ارتباط با ایران در راستای ازسرگیری روابط گرم بین دو کشور کند، به خصوص که کشورهای شورای همکاری خود دارای روابط تنگاتنگی با ایران هستند، علیرغم اینکه معمولا در مورد مذهب شیعه تردیدافکنی می‌کنند و نسبت به تحرکات ایران در منطقه حساسیت از خود نشان می‌دهند. رویکرد دولت امارات بهترین نمونه در این زمینه است تا حدی که علیرغم اختلاف جاری بین دو کشور بر سر جزایر، مبادلات تجاری بین امارات و ایران به نیمی از مبادلات تجاری این کشور به میلیاردها دلار می‌رسد. از این رو اکنون بهترین زمان برای گشایش باب عادی سازی روابط از سوی مصر با ایران است، ایرانی که دست دوستی دراز کرده و مشتاق از سرگیری روابط بین دو کشور است.

روزنامه مصری الوفد تاکید می‌کند: اکنون وقت بهبود روابط با تهران است به خصوص بعد از حصول توافق اتمی در وین که به مثابه به رسمیت شناخته شدن ایران بعنوان قدرت منطقه‌ای دارای وزن و جایگاه پیشرو در منطقه از سوی جامعه جهانی است. از این رو مناسب است مصر امروز اقدام به تقویت روابط خود با ایران و کنار گذاشتن مقوله مذهب کند و به ایران بعنوان کشور منطقه‌ای با آینده‌ای درخشان خوشامد بگوید، کشوری که نمی‌توان آن را از نقشه تحولات منطقه حذف کرد.

انتهای پیام

کد N960827

وبگردی