آفتاب
گزارش مهر از دستور کار کمیسیون‌های مجلس/

بررسی برجام در ۳ کمیسیون فرعی/ ۶ وزیر به مجلس می‌روند

بررسی برجام در ۳ کمیسیون فرعی/ ۶ وزیر به مجلس می‌روند

کمیسیون‌های آموزش، حقوقی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی، این هفته به عنوان کمیسیون فرعی به بررسی برنامه جامع اقدام مشترک می‌پردازند؛ شش وزیر نیز برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون‌ها حاضر می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته آینده همزمان با بازگشایی صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از تعطیلات سه‌ هفته‌ای، فعالیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز از سر گرفته می‌شود؛ البته در سه هفته اخیر و در شرایطی که عموم نمایندگان برای انجام امور نمایندگی و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه در شهرستانها حضور داشتند، کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵ (برجام) به صورت منظم تشکیل جلسه داده و با حضور مسئولان اجرایی و مذاکره‌کنندگان سابق و فعلی، به بررسی توافق هسته‌ای پرداخته است.

کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در جلسه یکشنبه ۲۹ شهریورماه متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را که از سوی هیات رئیسه مجلس به این کمیسیون به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع شده است، با حضور مسئولان سابق و فعلی سازمان انرژی اتمی بررسی خواهد کرد؛ این برنامه در روزهای دوشنبه ۳۰ و سه‌شنبه ۳۱ شهریور نیز در این کمیسیون انجام خواهد شد.

کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه روز یکشنبه طرح امتیازبندی عوامل ایثارگری را بررسی می‌کند و در ادامه با دعوت از مدیران عامل شرکت‌های سایپا و پارس‌خودرو، مسائل و مشکلات کارگران این دو مجموعه صنعتی را بررسی خواهد کرد.

این کمیسیون در جلسه روز سه‌شنبه هفته آینده میزبان رئیس سازمان بسیج مستضعفین خواهد بود تا گزارش عملکرد این سازمان را در حوزه‌های اجتماعی دریافت کند.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه هفته آینده طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی کشور را که پیش از این مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود، به همراه طرح دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده بررسی خواهد کرد؛ انتخاب هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سهام عدالت، دستور کار دیگر کمیسیون اقتصادی در این روز خواهد بود که تاکنون چند بار در نوبت بررسی قرار گرفته است.

کمیسیون اقتصادی در نشست روز سه‌شنبه خود با حضور رئیس و معاونان اتاق اصناف ایران، گزارش عملکرد این بخش را دریافت خواهد کرد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه روز یکشنبه به بررسی آخرین اخبار و تحولات منطقه با حضور مسئولان مربوطه می‌پردازد.

کمیسیون انرژی مجلس در نشست روز یکشنبه به ادامه بررسی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران با حضور مسئولان و کارشناسان وزارت نفت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان بازرسی کل کشور خواهد پرداخت.

این کمیسیون در جلسه روز سه‌شنبه خود همین برنامه را ادامه خواهد داد.

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست روز یکشنبه طرح انتخاب جمعی از اعضای این کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه را در دستور کار خواهد داشت؛ رسیدگی به طرح تعیین تکلیف بیمه اعضای صندوق آتیه‌ساز و تحت پوشش قرار گرفتن آنان توسط تامین اجتماعی، برنامه دیگر این کمیسیون در روز یکشنبه است.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در روز سه‌شنبه نیز با دعوت از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، گزارش مربوط به وضعیت و نحوه تخصیص اعتبارات مربوط به بودجه ۹۴ را بررسی می‌کنند.

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز یکشنبه میهمان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی خواهند بود و با مسئولان این نهاد نشست مشترک خواهند داشت. کمیسیون بهداشت و درمان در روز سه‌شنبه نیز میزبان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی است تا به سوالات ۱۴ نفر از نمایندگان پاسخ دهد.

کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز در نشست روز یکشنبه خود انتخاب اعضای کمیسیون مشترک بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه و طرح شورای عالی استانها برای اصلاح قانون وظایف شوراهای شهر را در دستور کار خواهند داشت.

کمیسیون صنایع و معادن در روز یکشنبه هفته آینده علاوه بر بررسی لایحه حفاظت از تالاب‌های کشور به عنوان کمیسیون فرعی میزبان رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و رئیس انجمن ارتباط صنعت و دانشگاه خواهد بود تا بررسی به برنامه‌های دانشگاه بپردازد.

اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه با حضور وزیر نفت، بررسی وضعیت فعلی و برنامه‌های صنعت پتروشیمی کشور در شرایط پساتحریم را در دستور کار خواهند داشت؛ اعضای این کمیسیون در این روز همچنین میزبان وزیر صنعت معدن و تجارت خواهند بود تا به سوالات ۵ نفر از نمایندگان پاسخ دهد.

کمیسیون عمران در نشست روز یکشنبه خود به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از عرضه مسکن می‌پردازد، سپس با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، برنامه‌های این حوزه را استماع خواهد کرد.

در جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون عمران، وزیر صنعت معدن و تجارت برای پاسخ به سئوال زهره طبیب‌زاده‌ نوری نماینده مردم تهران در کمیسیون حاضر می‌شود؛ حضور وزیر ورزش و جوانان برای پاسخ به سئوال نماینده خلخال و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برای پاسخ به سئوال نماینده تفرش و آشتیان نیز در برنامه کمیسیون عمران درج شده است.

اعضای کمیسیون فرهنگی در نشست روز یکشنبه به بحث و بررسی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به عنوان کمیسیون فرعی مجلس خواهند پرداخت؛ اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه نیز ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از مدیریت مساجد کشور را بررسی و رفع خواهند کرد.

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در نشست روز یکشنبه به بررسی لایحه معاهده دولت‌های ایران و ژاپن در زمینه انتقال محکومان به حبس و لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می‌پردازد.

اعضای این کمیسیون در روز سه‌شنبه نیز ابعاد حقوقی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بررسی خواهند کرد.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در روز یکشنبه به ادامه بررسی لایحه حفاظت از خاک و طرح حفاظت از جنگلها خواهند پرداخت و درباره تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو نیز رای‌گیری خواهند کرد.

این کمیسیون در روز سه‌شنبه نیز میزبان وزیر جهاد کشاورزی است تا به سوالات ۱۴ نفر از نمایندگان پاسخ دهد.

کد N960803

وبگردی