آفتاب
شب زنده‌دار:

ولایت فقیه لازمه استمرار مسئله غدیر است

ولایت فقیه لازمه استمرار مسئله غدیر است

یک عضو فقهای شورای نگهبان گفت: لازمه استمرار مسئله غدیر آن است که در زمان غیبت، فقهای عادل و آشنا به معارف اسلامی، رهبری جامعه را بر عهده بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار در ششمین اجلاس بین المللی دکترین جهانی دهه غدیر در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س)، اظهار کرد: باید بررسی کنیم که ما برای عصر غیبت از دیدگاه مرجعیت و فقهات چه پیامی از حادثه بزرگ غدیر می‌توانیم استفاده کنیم. آیا فلسفه تحقق غدیر یک فلسفه مختص به همان رویداد است یا همانگونه که اقتضا کرد که در زمان رحلت رسول اکرم(ص) در قالب امامت ادامه پیدا کند همان فلسفه اقتضا می‌کند که مسأله رهبری و ارشاد و هدایت امت در زمان غیبت امام نیز استمرار پیدا کند؛ طبیعتا مسأله غدیر منحصر در همان رویداد نیست.

وی با بیان این‌که «مسأله هدایت مردم، آموزش احکام و دستورات الهی و نشان دادن راه زندگی سعادتمندانه برای بشر قابل تعطیلی نیست»، اظهار کرد: در هیچ زمان و برهه‌ای این هدایت تعطیل نمی‌شود. آن‌چه که فلسفه غدیر را تشکیل می‌دهد و اگر هم نبود با توجه به آیات و ادله بسیار، عقل انسان پس از توجه به حقیقت اسلام این قضاوت قطعی را انجام می‌داد که پس از رسول گرامی این راه قابل تعطیلی نیست؛ این راه باید ادامه پیدا کند.

وی هم‌چنین با بیان این‌که «اگر هدایت مختص به زمان حیات پیامبر اسلام بود انسان‌های بعدی نمی‌توانستند راه و روش زندگی سعادتمندانه را در پیش بگیرند» اظهار کرد: اگر این راه احتیاج به سرپرست و حاکم آگاه نداشت دایره وسیع تشریعات اسلام و برنامه‌ریزی ها به چه معنا بود. در حقیقت ولایت فقیه شعبه و استمراری از مسأله امامت است، البته امامت مسأله ای بسیار بزرگ است و انسان نمی تواند به عقل خود رجوع کند؛ همان ادله واضحه ای که غدیر را ایجاب می کند مسأله ولایت فقیه را ایجاب و تأیید می کند.

این عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: همانگونه که مسأله امامت و ولایت امام علی(ع) و یازده فرزند بزرگوارش منصوص است، مسأله ولایت فقیه در عصر غیبت امام نیز منصوص است؛ ولایت فقیه برای این است که راه امامت ادامه پیدا کند، لازمه لا ینفک اسلام مسأله امامت و رهبری پس از رسول خدا و در ادامه رهبری و زعامت فقهای بزگواری است که بتوانند راه را ادامه دهند.

انتهای پیام

کد N960686

وبگردی