آفتاب

سناتور آمریکایی، توافق هسته ای ایران را با قرارداد تاریخی مونیخ مقایسه کرد

سناتور آمریکایی، توافق هسته ای ایران را با قرارداد تاریخی مونیخ مقایسه کرد

واحدمرکزی خبر نوشت: سناتور آمریکایی، توافق هسته ای ایران را با قرارداد مونیخ در زمان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، «راجر ویکر» سناتور جمهوری خواه از ایالت میسیسیپی آمریکا در جلسه بررسی توافق هسته ای ایران در سنای آمریکا گفت: ادموند برک Edmund Burke سیاستمدار فقید ایرلندی جمله مشهوری دارد که می گوید کسانی که تاریخ نمی دانند، محکوم به تکرار آن هستند. به اعتقاد من، امروز هنگام بحث درباره توافق هسته ای ایران بجا است حوادث تاریخی را که منجر به جنگ جهانی دوم شد، بررسی کنیم. همچنین باید پرسید آیا تاریخ پیمان فاجعه بار مونیخ می تواند برای آمریکایی ها و هم پیمانان ما در اینجا آموزنده باشد. البته نظریه پردازان مختلف به ما هشدار داده اند که قرارداد مونیخ را با اوضاع کنونی مقایسه نکنیم. من با این نظر مخالفم. اگر حوادث مشابه در طول تاریخ تکرار می شود، امروز نیز مفید خواهد بود که تاریخ را برای یافتن الگوهای مشابه بررسی کنیم.
در سپتامبر 1938 میلادی، تجاوز هیتلر دیگر کاملاً آشکار شده بود و آن زمان تمرکز او بر چکسلواکی بود. بدین ترتیب سران چهار کشور اروپایی در شهر مونیخ آلمان دیدار کردند، بلکه از جنگ جلوگیری کنند. قراردادی که آنها در اواخر سپتامبر سال 1938 میلادی اعلام کردند این بود که آلمان نازی بر بخش هایی از چکسلواکی که مردم آن به زبان آلمانی صحبت می کنند، مسلط خواهد شد. هیتلر نیز متقابلاً توافق کرد پیشروی نیروهایش را متوقف کند و جنگ راه نیندازد. رهبر آلمان نازی کتباً اطمینان داد دیگر فعالیت توسعه طلبانه خود را ادامه ندهد.
همه ما می دانیم نِویل چمبرلین، نخست وزیر وقت انگلیس نیز هنگام بازگشت به لندن اعلام کرد صلح برقرار شده است. البته عده ای افراد باهوش متوجه شدند که این رؤیایی بیش نیست. اندکی بعد وینستون چرچیل در مجلس عوام انگلیس، مخالفت خود را با توافق مونیخ اعلام کرد و آن را شکست کامل برای انگلیس و فرانسه دانست. او همچنین پیش بینی کرد قرارداد مونیخ به جای جلوگیری از جنگ، تضمین کننده جنگ خواهد بود. متأسفانه حق با چرچیل بود و نویل چمبرلین اشتباه می کرد.
شاید بد نیست از خود بپرسیم اگر چرچیل و چمبرلین اکنون اینجا بودند درباره بحث امروز (و توافق هسته ای ایران) چه می گفتند؟
بیایید شباهت ها را بررسی کنیم: انگلیس و فرانسه در قرارداد مونیخ، هم پیمان سرسخت خود را رها کردند. توافق امروز نیز به رغم اعتراض های شدید اسرائیل، مطمئن ترین شریک ما در خاورمیانه، حاصل شده است. ایران، تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است و این توافق نیز اوضاع را وخیم تر می کند. این توافق، امنیت ما، دوستان و همسایگان ما را کاهش می دهد.

49261

کد N960600

وبگردی