آفتاب

کری: آمریکا پیشنهاد روسیه درباره سوریه را بررسی می‌کند

کری: آمریکا پیشنهاد روسیه درباره سوریه را بررسی می‌کند

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، دولت واشنگتن در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها و تردیدهایش نسبت به مشارکت نظامی روسیه در سوریه در حال بررسی پیشنهاد مسکو برای برگزاری مذاکرات و نشست‌های نظامی – نظامی در خصوص شرایط سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی روز سه‌شنبه پیشنهاد این رایزنی را مطرح کرد و در حال حاضر کاخ سفید، پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در حال بررسی آن هستند.

کری افزود: با چنین ایده‌ای موافقم و آمریکا می‌خواهد تصویر شفافی از نیت‌های روسیه در تقویت نظامی اخیرش در سوریه داشته باشد.

وی در کنفرانس خبری مشترکی با وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به خبرنگاران گفت: لاوروف نشست‌ها و مذاکرات نظامی – نظامی را برای این منظور مطرح کرد تا درباره آنچه که باید برای کاهش خطرات احتمالی که ممکن است گسترش یابند انجام دهیم، درک کامل و شفاف از نقشه راه و همچنین نیت‌ها از انجام این کار مذاکره کنیم. /////

کری افزود: باید برای این منظور مذاکراتی برگزار شود. بسیار مهم و حیاتی است که از سوء تفاهم‌ها و پیش‌بینی‌های غلط اجتناب کرده و خودمان را در مخمصه‌ای قرار ندهیم که فرضیه ما اشتباه از آب درآید.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد:‌ لاوروف اعلام کرده که روسیه تنها قصد دارد با تهدید داعش در سوریه مبارزه کند. اما این مسئله همچنان نامشخص است که آیا این موضع روسیه ممکن است تغییر کند؟ و روسیه ممکن است دفاع از بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) را تقویت کند یا خیر؟

با این حال کری گفت: اگر روسیه تنها بر مبارزه با داعش متمرکز است، می‌تواند شریک بالقوه‌ای در ائتلاف ضد داعش در سوریه باشد. اگر روسیه تنها بر داعش و همکاری با ائتلاف ضد داعش متمرکز باشد در نتیجه راهی برای برگزاری مذاکرات سیاسی و دستیابی به نتیجه موثر وجود دارد.

جان کری گفت، روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که قرار است در چند روز آتی برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حول محور سوریه به مسکو سفر کند، مذاکره کرده است.

اظهارات کری همزمان با آن صورت گرفت که مشارکت نظامی روسیه در سوریه دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را سردرگم کرده و آنها در حال بررسی نحوه واکنش به این مسئله هستند.

کری گفت، در تماس تلفنی‌اش با لاوروف تلاش کرده تا واقعیت اقدامات مسکو را کشف کند و به روسیه هشدار دهد که حمایت از اسد پیامدهای ناخوشایندی از جمله تشدید خطرات و طولانی‌تر کردن جنگ داخلی سوریه را به همراه دارد.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت اوباما از حمایت موثر روسیه برای تلاش‌های ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه حمایت می‌کند.

وی افزود: روند تصمیم‌گیری در روسیه مبهم است و مسکو مدتها از سوریه به عنوان یک "کشور مشتری" استفاده کرده است و با آن روابط نظامی داشته است.

انتهای پیام

کد N960248

وبگردی