آفتاب
هاشمی در گف‌وگو با ایسنا:

فعلا عملیات عمرانی در قلعه کوه مبارک متوقف شده است

فعلا عملیات عمرانی در قلعه کوه مبارک متوقف شده است

نماینده مردم میناب،‌ رودان و جاسک با تاکید بر اینکه عملیات عمرانی در قلعه کوه مبارک به عنوان یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان جاسک فعلان متوقف شده است، گفت: در صورت اعلام نظر رسمی سازمان میراث فرهنگی در مورد وجود آثار باستانی با قدمت تاریخی در این منطقه قلعه کوه مبارک از اراضی نیروی دریایی ارتش جدا شده و تحت حفاظت قرار می‌گیرد.

"عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی" در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در واکنش به انتشار اخباری در خصوص تخریب قلعه کوه مبارک به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی شهرستان جاسک، گفت: کوه مبارک نماد تاریخی منطقه و روستای کوه مبارک در شهرستان جاسک در استان هرمزگان است که طبق نوشته‌های قدیمی روایات و سرگذشت‌ها در این مکان بنای باستانی، قلعه‌، قبرستان و معبدی با پیشنه تاریخی بسیار زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش برای استقرار در این منطقه پایگاه‌های مختلفی را در نظر گرفت که یکی از آنها در محدوده قلعه کوه مبارک است. 10 ،‌15 سال پیش ارتش این مناطق را ثبت کرد تا در آن استقرار داشته باشد اکنون شروع به کارهای عمرانی کرده است که مردم به محض مطلع شدن از فعالیت‌های عمرانی در دامنه قلعه کوه مبارک به اعتراض پرداختند.

وی افزود: بعد از اعتراضات مردم روستای قلعه کوه مبارک مردم شهر جاسک سپس نخبگان و گروه‌های مختلف اعتراضاتی در مورد تخریب این بنای تاریخی را انجام دادند و خواستار جلوگیری از اجرای عملیات عمرانی در این محدوده شدند؛ چون این عملیات باعث از بین رفتن آثار تاریخی می‌شود.

نماینده مردم میناب، رودان و جاسک در مجلس توضیح داد: بعد از اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های لازم سازمان میراث فرهنگی به این موضوع ورود پیدا کرد و از منطقه بازدید داشت و وجود آثار تاریخی را تایید کرد، اما تشخیص قدمت این آثار را به بررسی بیشتر و اعلام‌نظر کارشناسان متخصص منوط دانست مبنی بر اینکه این آثار به چه میزان ارزش و قدمت تاریخی دارد. بعد از اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی در این مقطع و با مکاتبات انجام شده با معاون عملیات و جانشین نیروی دریایی ارتش قرار شد که تا زمان تعیین تکلیف و اعلام نظر سازمان میراث فرهنگی‌، عملیات عمرانی متوقف شود.

هاشمی نخل ابراهیمی با تاکید بر اینکه در این مقطع هیچگونه عملیات عمرانی در قلعه کوه مبارک انجام نمی‌شود، گفت: در صورتی که سازمان میراث فرهنگی قدمت تاریخی این منطقه را به صورت رسمی اعلام کند این محوطه از محدوده اراضی ارتش جدا می‌شود و تحت حفاظت قرار می‌گیرد. نیروی دریایی ارتش نیز قول مساعد برای همکاری‌های لازم را داده است.

وی در پایان گفت که خواسته مردم قلعه کوه مبارک آن است که هرچه زودتر سازمان میراث فرهنگی بررسی‌ و نظرش را اعلام کند و این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شود.

انتهای پیام

کد N960081

وبگردی