آفتاب

پلیس مجارستان در مقابله با پناهجویان به گاز اشک آور متوسل شد

پلیس مجارستان در مقابله با پناهجویان به گاز اشک آور متوسل شد

پلیس ضد شورش مجارستان در برابر مهاجرانی که قصد داشتند وارد خاک این کشور شوند، از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش به مقابله پرداخت.استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حریت، به دنبال تلاش تعدادی از آوارگانی که قصد داشتند از خاک صربستان عبور کرده و از طریق مرز مسدود شده مجارستان وارد این کشور شوند، درگیری شدیدی میان آوارگان و نیروهای پلیس مجارستان ایجاد شد.

پلیس ضد شورش مجارستان با پشتیبانی خودروهای زرهی برای متفرق کردن آوارگان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد.

مجارستان از دیروز قوانین جدیدی را برای حفاظت از مرز جنوبی خود به اجرا درآورده است که بر اساس آن هر کسی که به طور غیرقانونی از مرز عبور کند، بازداشت می شود.

همچنین، پلیس مجارستان روز گذشته اعلام کرد که مجموعاً ۹ هزار و ۳۸۰ مهاجر را در ۲ روز اخیر بازداشت کرده است. بنا بر اعلام پلیس مجارستان این آوارگان از مرز صربستان به طرف این کشور در حرکت بودند که توسط پلیس بازداشت شدند.

اواخر وقت دوشنبه پلیس مجارستان با انسداد نقاط مرزی خود از عبور آوارگان به طرف این کشور خودداری و این اقدام را غیرقانونی اعلام کرده بود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دیروز با انتشار بیانیه ای از بی نتیجه بودن نشست وزراء کشور عضو اتحادیه اروپا که با هدف اجماع نظر نهایی در جابه‌جایی و اسکان ۱۲۰ هزار پناهجو برگزار شده بود، ابراز تأسف کرد.

در بیانیه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد آمده است: لازم است که بدون فوت وقت توافقات جدی برای بررسی این نیاز مهم انجام شود. اکنون به اقدامات فوری و متهورانه از سوی تمامی دولت های عضو این اتحادیه در این خصوص نیاز است.

نشست  اضطراری 2 روز گذشته وزیران کشور اتحادیه اروپا در مورد نحوه تقسیم و اسکان دادن به پناهجویان بی‌نتیجه پایان یافت و «دیمیتریس آوراموپولوس» مسئول ارشد امور مهاجرت در اتحادیه اروپا اعلام کرد نشست اضطراری وزیران کشور اتحادیه در این مورد، «نتیجه‌ دلخواه» را به همراه نداشت.

همزمان با پایان این نشست، مجارستان تصمیم گرفت مرز اصلی خود با صربستان را مسدود کند.

اتریش و اسلوواکی نیز اعلام کردند در پی اقدامات تازه آلمان، آنها نیز روش مشابهی را پیش گرفته و بر شدت کنترل بر مرزهای خود می‌افزایند.

آلمان که انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی تا یک میلیون پناهجو وارد آن شوند، ۲۲ شهریور ماه اعلام کرد موقتاً مقررات کنترل مرزی خود با اتریش را برقرار می‌کند.

در کشورهای عضو پیمان «شینگن»، که عمده اعضای اتحادیه اروپا را در بر می‌گیرد، کنترل‌های مرزی به معنی معمول آن وجود ندارد و رفت‌وآمد در مرزهای اعضاء این پیمان آزادانه صورت می‌گرفت.

لهستان نیز گفته است ممکن است دست به اقدام مشابهی مانند آلمان و اتریش بزند و هلند نیز می‌گوید «نظارت بیشتری» از مرزهایش خواهد کرد.

مرز زمینی صربستان، که عضو اتحادیه اروپا نیست، و مجارستان، که ورود به آن عملا ورود به کشورهای عضو «شینگن» و اتحادیه اروپا را ممکن می‌کند، طی هفته‌های گذشته مملو از جمعیت شده و نیروهای پلیس آن کشور نیز زنجیر انسانی در این مرز تشکیل داده‌اند تا از عبور پناهجویان جلوگیری کنند. با این همه پناهجویان چندین بار با گذشتن از سد نیروهای پلیس و حصارها، پیاده روانه ایستگاه مرکزی قطار در بوداپست یا وین در اتریش شده‌اند.

هدف اصلی عمده آوارگان پناهجو، رسیدن به کشورهای غرب و شمال اروپا است.

اعضاء اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای جابه‌جایی و اسکان دادن به ۱۲۰ هزار نفر از پناهجویان بودند. شماری که با مخالفت برخی کشورها در مرکز و شرق اروپا روبه‌رو شده است.

اما موضوع تنها به پناهجویانی که از مرزهای زمینی خود را به اتحادیه می‌رسانند محدود نیست و تنها در سال جاری میلادی بیش از ۴۳۰ هزار نفر از راه دریای مدیترانه، خود را به جنوب اروپا، عمدتا یونان و ایتالیا، رسانده‌اند.

با وجود آنکه وزیران اروپایی در مورد نحوه جابه‌جایی پناهجویان به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که موج کسانی که عمدتاً از جنگ و خشونت فرار کرده و در تلاش هستند به اروپا برسند، همچنان رو به افزایش است.

سرپیچی برخی از کشورهای اروپای شرقی از ایفای نقش در طرح اسکان ۱۲۰ هزار پناهجویی که از بحران های خاورمیانه می گریزند، آلمان را به عنوان برترین اقتصاد قاره اروپا به فکر تهدید و استفاده از ابزار فشار مالی انداخته است.

در همین راستا، «توماس دمزیر» وزیر کشور آلمان امروز سه شنبه اعلام کرد: تا اینجا مذاکرات به نحوی پیش رفته که هیچ تنبیهی برای کشورهایی که حاضر به مشارکت نیستند، در نظر گرفته نشده است. به همین دلیل باید درباره راه های اعمال فشار بیشتر بر این قبیل کشورها که اغلب کمک های مالی زیادی از اتحادیه اروپا دریافت می کنند، صحبت کنیم.

«ژان کلود یونکر» رئیس شورای اروپا نیز ضمن موافقت با این اظهار نظر، کاهش کمک های مالی اتحادیه اروپا به کشورهایی را خواستار شد که حاضر به پذیرش سهم خود در حل بحران مهاجرت نیستند.

اظهار نظرهای اخیر پس از آن ایراد شد که گذرگاه های مرزی مجارستان و صربستان به روی پناهجویان بسته شد حال آنکه ۹۳۸۰ پناهجویی که موفق به عبور از همین خطوط مرزی شدند، توسط پلیس مجارستان بازداشت شده اند.

روز گذشته، ۲۲ پناهجو از جمله چهار کودک در آب های بین المللی حد فاصل ترکیه تا یونان جان خود را از دست دادند. در همین حال مقامات ترکیه می گویند ۲۰۵ سرنشین یک قایق چوبی را از خطر غرق شدن نجات داده اند.

گفتنی است، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه ۱۷ شهریور ماه در دیدار با «کریستالینا جورجیوا» نایب رئیس کمیسیون اروپا از نحوه برخورد اروپا با بحران ایجاد شده برای مهاجران انتقاد کرد و اشاره داشت که این اتحادیه به دلیل اینکه مسؤل ایجاد درگیری ها و به وجود آمدن بحران کنونی است، باید مسؤلیت آن را بر عهده بگیرد.

لاوروف ادامه داد: عدالت حکم می کند که کشورهای مسبب درگیری و ایجاد مهاجران کنونی، نه تنها مسئولیت آن را بر عهده بگیرند، بلکه باید کمک های انسانی بیشتری را نیز به این افراد تقدیم نمایند.

وی تأکید کرد: به هر حال، راهبرد کنونی موثر نیست، چون ریشه های این معضل سیاسی است.

شنبه ۷ شهریور ماه سال جاری، «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه در سخنانی، سیاست های «فرانسوا اولاند» و «نیکلا سارکوزی» رؤسای جمهوری کنونی و پیشین این کشور را به باد انتقاد گرفت و گفت که سیاست های اتخاذی کشورش موجب بی ثباتی در خاورمیانه در نتیجه سرازیر شدن موج مهاجران به فرانسه و کشورهای اروپایی شده است و در نتیجه اکنون این کشورها باید بهای آن را بپردازند.

لوپن به شبکه تلویزیونی تیوی وان فرانسه گفته بود: اگر بی ثباتی در سوریه رخ نمی داد، بحران کنونی مهاجران هم اتفاق نمی افتاد. همه چیز از همین جا شروع شد .باید از فراسوا اولاند و نیکلا سارکوزی برای آنچه امروز شاهدش هستیم تشکر کنیم.

رهبر سومین حزب بزرگ در فرانسه با اشاره به کمک هایی که اروپا در بحبوحه این مشکل می تواند ارئه کند، تصریح کرد: راه حل بشردوستانه این رخداد این است که سوریه را بی ثبات نکنیم.

گفتنی است، «ملیسا فلمینگ» سخنگوی کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد روز جمعه ۶ شهریور ماه سال جاری گفته بود: از ۳۰۰ هزار مهاجری که تلاش کرده اند به اروپا وارد شوند حدو ۲۰۰ هزار نفر وارد یونان و حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر وارد ایتالیا شده اند، این در حالی است که در سال گذشته میلادی ۲۱۹ مهاجر وارده اروپا شده اند.

 

کد N960004

وبگردی