آفتاب
در مراسم تقدیر و تودیع سفیر پادشاهی اسپانیا عنوان شد:

تنها گزینه روی میز در روابط بین‌الملل، دوستی مبتنی بر اخلاق است

تنها گزینه روی میز در روابط بین‌الملل، دوستی مبتنی بر اخلاق است

آیین تجلیل و قدردانی از تلاش‌های سه سال و نه ماهه سفیر پادشاهی اسپانیا در کشورمان، به همت کانون انجمن‌های دوستی ایران و اروپا و با حضور سفرای کشورهای اروپایی در ایران، مهندس ترکان، مشاور ارشد رییس‌جمهور، برخی مسئولان دولتی و وزارت امور خارجه، بخش خصوصی و اساتید دانشگاه، عصر سه‌شنبه در محل هتل فردوسی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم "سید حسن شفتی"، سفیر اسبق کشورمان در اسپانیا و رییس کانون انجمن‌های دوستی ایران و اروپا، ضمن تجلیل از فعالیت‌های "پدرو وینا پرز" در طول ماموریت در کشورمان - که موجبات ارتقای سطح روابط دو کشور در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را فراهم کرد - از مدیریت اثربخش پیوند متقابل، به عنوان ویژگی برجسته وی یاد کرد که آن را در خدمت اسپانیا، ایران و اتحادیه اروپا قرار داد.

وی گفت: از زمانی که در بحران جنگ جهانی دوم ادعا شد، «در روابط سیاسی کشورها دوستی فاقد معناست، لکن منافع ملی معنادار است»‌، نزدیک به هشتاد سال می‌گذرد. در آن زمان سرعت ارتباطات پس از میلیون‌ها سال از سرعت پای اسب به سرعت اتومبیل و قطارهای آن روز و هواپیماهای اولیه رسیده بود. پس از جنگ جهانی دوم و با سپری شدن عصر صنعتی و آغاز عصر اطلاعات، سرعت اطلاعات به‌طور شگفت‌انگیزی فزونی یافت. امروز یک خبر از گوشه کره زمین را می‌توان در مقیاس ثانیه به نقطه مقابل در طرف دیگر زمین فرستاد یا از اوج فضا یا زمین در زمان بسیار کوتاه ارتباط برقرار کرد. آن دوران گذشته است که مردم بی‌خبر از اهداف شوم سیاسی گروهی اندک، از آن‌ها دنباله‌روی می‌کردند. امروز این مردم هستند که می‌روند تا سرنوشت جهان را رقم بزنند و نگاهی به اخبار روزمره موید این معناست.

شفتی ادامه داد: پیکر بی‌جان یک کودک معصوم آواره و مهاجر در ساحل دریا در یک روز موجب شکستن دل‌های فراوانی در جای‌جای جهان اعم از جهان توسعه یافته، توسعه نیافته یا در حال توسعه شد. صدای این شکستگی فریادی بود که سیاستمداران را سخت به فکر فرو برد که نوید تحولی غیرقابل اجتناب را می‌دهد که در راه است.

رییس انجمن علمی حمل و نقل هوایی گفت: آثار این تحولی که در راه است در سخنان اندیشمندان و صاحب‌نظران معاصر دیده می‌شود. هانس مورگن‌تا، یکی از اندیشمندان تاریخ و علوم سیاسی بر این باور است که منافع ملی را می‌توان از راه‌های صلح‌آمیز پیگیری کرد.

این استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: یکی از اندیشمندان برجسته معاصر، راسل اکاف، معتقد است که جای خالی عصر تفاهم و درک مشترک در عصر اطلاعات در افکار عمومی پیداست. این نمونه‌ها (که کم هم نیستند) از نقش‌آفرینی بی‌بدیل افکار عمومی در اداره دنیای آینده خبر می‌دهند.

وی افزود: ما در کانون انجمن‌های دوستی بر این باوریم که تنها گزینه روی میز در روابط بین‌الملل، دوستی مبتنی بر اخلاق است.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم سفیر اسپانیا نیز در سخنانی ضمن تشکر از برپایی مراسم تقدیر و تودیع خود از سوی کانون انجمن‌های دوستی ایران و اروپا و همچنین سیدحسن شفتی، رییس کانون و سفیر اسبق ایران در اسپانیا، با اشاره به اینکه روابط بین‌الملل توسط دولت‌ها مدیریت می‌شود، گفت: اما ضرورت تماس و ارتباط بین ملت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کشورها برای تقویت روابط و دوستی‌ها مورد تاکید است و این امر در اداره جهان آینده تعیین‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگران و بازدیدکنندگان اسپانیایی از ایران، همواره از احساس راحتی خود در ایران و تغییر ذهنیت قبل از سفرشان به ایران خبر می‌دهند، افزود: متقابلا ایرانی‌ها نیز از سفر به اسپانیا و احساس شرایطی نظیر کشور و خانه خود یاد می‌کنند که این امر نشان از نزدیکی فرهنگی و تقویت دوستی‌های دو ملت دارد.

پدرو وینا پرز در ادامه صحبت‌های خود ضمن تشکر مجدد از برگزاری مراسم تودیع و حضور مسئولان و مقامات کشورمان و سفرای اروپایی در این آیین، تاکید کرد: اکنون و بعد از تفاهم وین نه تنها وقت ارتباط بین ملت‌هاست بلکه زمان تماس بیشتر ایران، اروپا و اسپانیا است.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم، سید حسن شفتی با اهدای لوح سپاس و یک اثر هنری ایرانی، از سفیر اسپانیا که به گفته خود ماموریت تهران آخرین فعالیت وی در عرصه دیپلماتیک بود، تقدیر و برای وی، خانواده و مردم اسپانیا آرزوی استمرار موفقیت و بهروزی کرد.

انتهای پیام

کد N959949

وبگردی