آفتاب

کرملین: روسیه هرگز به دنبال تغییر حکومت کشورها نبوده است

کرملین: روسیه هرگز به دنبال تغییر حکومت کشورها نبوده است

در پی مطرح شدن ادعای رئیس جمهور سابق فنلاند درباره این که روسیه سه سال پیش پیشنهاد داده بشار اسد می‌تواند در راستای توافق صلح از قدرت کنار برود، کرملین اعلام کرد سرنگون کردن رهبر مشروع یک کشور هرگز ابزار سیاست خارجه مسکو نبوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز(چهارشنبه) در اظهار نظر درباره برخی گزارش های رسانه‌ای درباره این که در یک طرح آشتی ملی مسکو برای سوریه مربوط به سال 2012، کنار رفتن بشار اسد از قدرت به شکل پیش فرض مطرح شده بود، گفت: سیاست خارجی روسیه شامل تغییر حکومت یک کشور نمی شود.

مارتی آهتیساری، رئیس جمهور سابق فنلاند و برنده جایز صلح نوبل، در سال 2012 از جمله مقام‌های مذاکره کننده‌ای بوده که برای حل و فصل درگیری در سوریه تلاش می کردند. وی در مصاحبه‌ای به گاردین مدعی شد، در این سال در پی آغاز مذاکرات صلح میان دولت سوریه و مخالفان، مسکو یک توافق آشتی برای سوریه پیشنهاد داده و قرار بود در جریان آن یک راه آبرومند برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت پیدا شود اما کشورهای غربی این پیشنهاد را رد کردند چرا که تصور می کردند بشار اسد در عرض چند هفته از قدرت کنار گذاشته خواهد شد.

سخنگوی کرملین گفت: روسیه در تغییر حکومت کشورها شریک نمی شود. این که روسیه راهی آبرومندانه یا غیرآبرومندانه برای کناره‌گیری رهبری پیشنهاد دهد چیزی است که هرگز انجام نداده است.

پسکوف بار دیگر با تکرار موضع دولت کشورش درباره مساله سوریه گفت، روسیه از همان ابتدای بحران سوریه تکرار کرده که تنها مردم سوریه می توانند از طریق فرآیند دموکراتیک آینده خود را تعیین کنند.

روسیه بارها تکرار کرده که بشار اسد رئیس جمهور مشروع سوریه است و شهروندان این کشور باید رهبران و دولت خود را بدون هر گونه مداخله خارجی انتخاب کنند.

انتهای پیام

کد N959873

وبگردی