آفتاب
یکی از تلاش‌های شهریار عدل نتیجه داد

تهیه منشور مطالعات باستان‌شناسی ایران و افغانستان

تهیه منشور مطالعات باستان‌شناسی ایران و افغانستان

همزمان با تدوین تفاهمنامه باستان‌شناسی ایران و افغانستان میان پژوهشکده باستان‌شناسی و هیات باستان‌شناسی افغانستان، منشور مطالعات باستان‌شناسی ایران و افغانستان نیز تهیه می‌شود.

همزمان با تدوین تفاهمنامه باستان‌شناسی ایران و افغانستان میان پژوهشکده باستان‌شناسی و هیات باستان‌شناسی افغانستان، منشور مطالعات باستان‌شناسی ایران و افغانستان نیز تهیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، «حمیده چوبک»، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دیدار با هیات فرهنگی علمی افغانستانی از تبادل اطلاعات پژوهشی و علمی ایران و افغانستان با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی دو همسایه استقبال کرد.

او گفت: دیدار امروز میان باستان‌شناسان ایران و افغانستان را مدیون مرحوم دکتر شهریار عدل هستیم، زیرا دکتر عدل بود که به همکاری‌های گسترده باستان‌شناسی میان ایران و افغانستان اصرار داشت. از همین رو خود را مسئول می‌دانم که اهداف و خواسته دکتر عدل را جامه عمل بپوشانم، چون او مطالعات زیادی روی آثار دوره اسلامی افغانستان انجام داده بود.

وی در ادامه از برگزاری سمینار ایران و همسایگان فرهنگی کشورمان خبر داد و افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده درصدد هستیم سمیناری درباره ایران و همسایگان فرهنگی داشته باشیم که امیدوارم این اقدام را با مشارکت باستان شناسان افغانستان انجام دهیم.

او با تاکید بر این نکته که مرزهای میان ایران و افغانستان از یکدیگر جداست، اما مرز فرهنگی این دو کشور یکی است، افزود: باستان‌شناسان هر دو کشور و تمام جهان با مطالعاتی که انجام می‌دهند، مرزهای سیاسی را درهم شکسته و با ارتقای ارتباطات علمی و فرهنگی وحدت و همدلی را جایگزین آن می‌کنند.

چوبک گفت: جدای از چارچوب پژوهش‌ها و فعالیت‌های باستان‌شناسی در داخل ایران نگاه ویژه پژوهشکده باستان شناسی به خارج از مرزهای سیاسی ایران و روابطی است که می‌تواند با کشورهای همجوار و سراسر دنیا داشته باشد. بر همین اساس، پژوهشکده باستان‌شناسی همکاری و تفاهم‌نامه‌های مختلفی با کشورها، موسسات و افرادی که دارای ارزش علمی بالایی هستند منعقد می‌کند و فعالیت خود با آنها را ادامه می‌دهد.

وی همچنین با محکوم کردن عملیات تروریستی در کشورهای خاورمیانه گفت: برخی از گروه‌های تروریستی در کنار نسل‌کشی‌ها دست به غارت اشیاء و اموال تاریخی می‌زنند تا ریشه‌های فرهنگی و تاریخی کشورها را از بین ببرند.

رئیس پژوهشگده باستان‌شناسی افزود: اشیای تاریخی ایران که در کاوش‌های غیرمجاز کشف می‌شود توسط قاچاقچیان از مرز افغانستان خارج می‌شود، بر همین اساس باید با تفاهمنامه و پیگیری‌های قضایی و حقوقی از این غارت‌ها جلوگیری کرد.

او بیان کرد: باید این نکته را در نظر داشت که تنها با جلوگیری از خروج اشیاء از کشور نمی‌توان از آثار تاریخی حفاظت کرد، بلکه با پژوهش‌های علمی و هدفمند، معرفی و مستندنگاری می‌توان آثاری که به غارت رفته‌اند را هویت بخشید و آنها را به سرزمین اصلی‌شان بازگرداند.

او ادامه داد: به همین دلیل ایران درصدد است با انعقاد تفاهمنامه میان کشورهای اسلامی برای حفاظت از مواریث فرهنگی گام‌های جدی بردارد.

* اطلاعاتی که نداریم از ایرانی‌ها می‌آموزیم

عبدالقدیر تیموری، رییس باستان‌شناسی وزارت فرهنگ افغانستان نیز در این جلسه اظهار کرد: افغانستان به گفته مورخان مرکز تبادل تمدن ها بوده است، تاکنون افعانستان با دولت ایران به طور رسمی فعالیت علمی و باستان‌شناسی انجام نداده و ما خواهان آن هستیم که با کشورهای همسایه به خصوص ایران ارتباطات علمی بیشتری داشته باشیم.

او تاکید کرد: همکاری ایران و افغانستان باعث می‌شود که باستان‌شناسان افغانستان از تجارب ایران در زمینه کاوش‌های باستان‌شناسی و همچنین مرمت آثار تاریخی بهره بیشتری ببرند. همچنین ما بسیار علاقمند هستیم اطلاعاتی را از ایرانی‌ها بیاموزیم که خود نداشته ایم.

*تهیه پرونده‌های آثار تاریخی افغانستان با همکاری ایران

به گزارش ایسنا ، در این نشست همچنین مهناز اشرفی، رئیس پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد:‌ این پژوهشکده با توجه به اشتراکات فرهنگی آمادگی دارد در زمینه برگزاری دوره های مشترک، تهیه پرونده های آثار تاریخی افغانستان ، شناسایی پزوهش های شهرهای تاریخی افغانستان و... با پژوهشگران افغانستان همکاری کند.

اشرفی با اشاره به زمینه‌های همکاری مشترک میان ایران و افغانستان، برگزاری دوره های آموزشی، کارگاه ها و نشست های مشترک، تهیه پرونده های ثبتی آثار تاریخی افغانستان، فعالیت در زمینه انتشارات، آسیب شناسی و مرمت آثارتاریخی، مدیریت و حفاظت آثار تاریخی و شناسایی پژوهش های شهرهای تاریخی افغانستان را به عنوان پیشنهادات پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی به منظور ارتقای همکاری‌ها دانست.

عبدالقدیر تیموری رییس پژوهشکده باستان شناسی افغانستان نیز با مثبت خواندن پیشنهادات مطرح شده برای ارتقای همکاری های فرهنگی بیان کرد: جامعه باستان‌شناسی افغانستان با وجود جنگ‌های پی در پی که در این کشور اتفاق افتاده است برای حفظ فرهنگ و اموال تاریخی خود می‌کوشد .

او با بیان اینکه افغانستان از همه‌ی دوره‌های تاریخی آثاری را در خود جای داده است،‌بیان کرد: با مساعد شدن اوضاع توانسته‌ایم برای حفظ این آثار گام‌های موثری را در این زمینه برداریم .

*ایران به پژوهشگران افغانستانی آموزش‌های حفاظتی می‌دهد

به گزارش ایسنا، در این نشست مشترک همچنین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی در حوزه مرمت آثار تاریخی به عنوان دفتر همکاری‌های منطقه‌ای آسیای میانه و باختری (ایکروم) اعلام آمادگی خود را برای برگزاری کلاس‌های آموزشی حفاظتی برای پژوهشگران افغانستان اعلام کرد.

کامران احمدی، رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت از آثار تاریخی - فرهنگی با اشاره به اشتراکات فرهنگی که میان ایران و افغانستان وجود دارد، اظهار کرد: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی می‌تواند در حوزه‌های مرتبط تجربیات خود را در اختیار پژوهشگران افغانستان قرار دهد. در واقع این پژوهشکده به عنوان دفتر همکاری‌های منطقه‌ای آسیای میانه و باختری (ایکروم ) آمادگی دارد کلاس‌های آموزشی در خصوص حفاظت و مرمت آثار تاریخی را برای پژوهشگران افغانستانی برگزار کند .

او ادامه داد: مزیت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی در داشتن دستگاه‌های مجهز و آزمایشگاهی است که پژوهشگران می‌توانند بصورت عملی کار را در آنها فرا گیرند .

در ادامه منیژه هادیان دهکردی کارشناس حفاظت و مرمت آثارتاریخی و مسئول دفتر همکاری های منطقه ای آسیای میانه و باختری( ایکروم) با معرفی بخش‌های مختلف پژوهشکده، ارتقای دانش تخصصی و فنی حفاظت و مرمت آثار، برگزاری همایش‌های بین‌المللی، شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری علمی و آزمایشگاهی، ارزیابی کلی حفاظت آثار کشورهای منطقه و برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در حوزه حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در بین کشورهای منطقه را از طرح‌ها و برنامه‌های این پژوهشکده اعلام کرد .

او با بیان اینکه این پژوهشکده در سال 74 به عنوان دفتر همکاری‌های آسیای میانه و باختری(ایکروم) انتخاب شده است،‌ ادامه داد: پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی با برنامه‌ریزی و نیازسنجی می‌تواند در آینده کلاس‌های آموزشی را برای پژوهشگران افغانستان برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه این پژوهشکده در نظر دارد دوره‌های آموزشی بین الملل را در آینده برگزار کند، افزود: با همکاری‌هایی که در آینده انجام می‌دهیم پژوهشگران افغانستانی هم می‌توانند در این دوره‌های آموزشی بین‌المللی شرکت کنند.

عبدالقدیر تیموری، رییس پژوهشکده باستان شناسی افغانستان نیز در این بخش از صحبت‌ها با اشاره به اینکه در محوطه‌های باستانی افغانستان آثار تاریخی از قبیل سنگی، سفالی، فلزی، شیشه‌ای وجود دارد، گفت: هم اکنون کارشناسان افغانستان از مواد و وسایل ابتدایی برای مرمت آثار استفاده می‌کنند و به کارگیری تجربیات کارشناسان حفاظت این پژوهشکده می‌تواند به حفظ آثار فرهنگی افغانستان کمک شایانی کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هیات فرهنگی علمی افغانستان شامل باستان‌شناسان و استادان دانشگاه که به دعوت پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری به ایران سفر کرده‌اند در روز نخست حضور در تهران با رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیدار و از پژوهشکده هنرهای ملی سنتی و کارگاه های آن و همچنین موزه ملی ایران بازدید کردند.

انتهای پیام

کد N959837

وبگردی