آفتاب

پیام تسلیت روحانی، لاریجانی، آملی لاریجانی، یزدی و ... در پی درگذشت آیت الله خزعلی

پیام تسلیت روحانی، لاریجانی، آملی لاریجانی، یزدی و ... در پی درگذشت آیت الله خزعلی

آیت الله ابوالقاسم خرعلی صبح امروز دار فانی را وداع گفت. تاکنون شخصیت‌ها و نهادهای مختلفی درگذشت او را تسلیت گفته اند.

به گزارش خبرآنلاین، متن پیام‌های تسلیتی که منتشر شده اند به شرح زیر است:

پیام حسن روحانی، رئیس جمهور:

درگذشت عالم انقلابی و پارسا حضرت آیت الله ابوالقاسم خزعلی موجب تالم و تاثر فراوان گردید.

این عالم مجاهد که از شاگردان حضرت امام (ره) و از مبارزان فعال در نهضت و انقلاب اسلامی و از مدرسین والامقام حوزه علمیه قم بود، منشا آثار و خدمات ارزشمند و ماندگاری در نشر و گسترش معارف انقلابی و اسلامی به ویژه فرهنگ علوی شد. ایشان ازجمله مبارزین با سابقه نهضت اسلامی و از چهره های ماندگار نظام جمهوری اسلامی بود که در همه عرصه های مهم استقرار نظام و تعالی کشور نقش آفرینی کرد.

این جانب این مصیبت را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، شاگردان و بیت محترم آن مرحوم تسلیت گفته، از درگاه حضرت حق برای آن فقید سعید علو درجات و همجواری با اولیاء و برای بازماندگان و علاقمندان صبر و اجر مسئلت می کنم.

پیام آیت الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان:

ارتحال عالم ربانی و روحانی مجاهد،حافظ و مفسر قرآن کریم و نهج البلاغه و عضو محترم مجلس خبرگان رهبری مرحوم آیت الله آقای شیخ ابوالقاسم خزعلی(طاب ثراه) موجب تاثر و تالم گردید.

آن عالم فرزانه و خطیب توانا حیات پربرکت خویش را از یکسو صرف ترویج اسلام ناب محمدی، گسترش معارف والای علوی و فرهنگ غدیر و از سوی دیگر مبارزه با طاغوت پهلوی و حمایت قاطع از امام راحل (ره)، انقلاب اسلامی و رهبری معظم (مدظله العالی) نمود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت محضر مبارک حضرت بقیة الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، مردم شریف استان خراسان رضوی و بیت محترم آن مرحوم، رحمت، رضوان الهی و علو درجات را برای آن فقید سعید مسئلت می نمایم.

پیام تسليت شوراي نگهبان:

اذا مات العالم ثلم في الاسلام ثلمه لا يسدها شيء

درگذشت فقيه انقلابي و عالم مجاهد حضرت آيت‌الله ابوالقاسم خزعلي موجب تأثر و تألم فراوان گرديد.

حضرت آيت‌الله ابوالقاسم خزعلي از ياران صديق امام خميني(ره) و رهبري و از مبارزان پيشگام عليه نظام طاغوتي پهلوي بودند.

اين فقيه گرانقدر پس از پيروزي انقلاب همواره در كنار حضرت امام(ره) حضور داشتند و با پذيرفتن مسئوليت‌هاي متعدد از جمله عضويت در شوراي نگهبان و مجلس خبرگان رهبري خدمات شاياني را به نظام مقدس جمهوري اسلامي ارائه كردند.

آن مرحوم در دوره زعامت رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، حضرت‌ آيت‌ الله خامنه‌اي‌ همواره‌ مردم‌ را به‌ پيروي‌ از ولايت‌ مطلقه‌ فقيه‌ و شناخت‌ هوشمندانه‌ توطئه‌هاي‌ دشمن‌ و نيز مبارزه‌ با خط‌ نفاق‌ تشويق‌ مي‌كردند‌.

شوراي نگهبان، ضايعه درگذشت اين فقيه و عالم رباني را به محضر مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي)، حوزه‌هاي علميه، تمام ارادتمندان و بيت شريف ايشان تسليت عرض نموده و براي آن عالم فقيد از بارگاه خداوند متعال علو درجات را مسئلت دارد.

پیام آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه:

ارتحال عالم مجاهد، مبارز و انقلابی مرحوم آیت‌الله شیخ ابوالقاسم خزعلی که عمر پر برکت خود را در راه خدمت به اسلام، آرمان‌های امام راحل(ره) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سپری کرد و از یاران صدیق امام خمینی «ره» و مقام معظم رهبری «دام ظله» بود موجب تأسف و تأثر گردید.

این عالم بزرگوار در طول حیات پربرکت خود در حلقه نخست روحانیون مبارز علیه رژیم ستمشاهی پیش از انقلاب بود و پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره منشاء خدمات صادقانه و فراوان به نظام بود.

درگذشت این عالم جلیل‌القدر و مبارز خستگی ناپذیر را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم «عج»، مقام معظم رهبری «دام ظله» و خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض نموده، ضمن آرزوی علو درجات برای آن مرحوم برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

پیام تسلیت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی:

ارتحال عالم جلیل القدر، خطیب توانمند، حافظ قرآن و مبارز انقلابی، حضرت آیت الله شیخ ابولقاسم خزعلی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موجب تاسف و تاثر گردید.

آیت الله خزعلی از شخصیت‌های ممتاز و برجسته انقلاب و نظام بودند که در روشنگری اهداف قیام در زمان مبارزه با حکومت ستم شاهی تلاش فراوان داشتند و در طول سال‌های متمادی عمر خویش همراهی ارزشمند برای امام و رهبری بودند.

ایشان دروس دینی و حوزوی را در نظر استاتید بزرگی چون آیت الله العظمی بروجردی مرحوم قوچانی، آیت الله‌هاشم قزوینی و حضرت امام خمینی(ره) فرا گرفتند و اهتمام فراوانی در نشر و گسترش معارف دینی داشتند. منابر آن مرحوم بویژه در بیان مسائل سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی پیش از انقلاب علاقه‌مندان فراوانی را به خود جذب می کرد که نتیجه آن اگرچه باعث به زندان رفتن و تبعید پیاپی ایشان شد اما در آگاهی بخشی انقلابیون بسیار موثر بود.

مرحوم آقای خزعلی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نیز خدمات فراوانی به کشور عرضه داشتند که عضویت در شورای تدوین قانون اساسی، شورای نگهبان از جمله آن می‌باشد.

اینجانب این ضایعه را به پیشگاه حضرت بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری، روحانیت معزز، ملت شریف ایران و بیت مکرم حضرت آیت الله خزعلی تسلیت گفته و برای آن عالم بزرگوار غفران الهی و برای بازماندگان و دوستداران صبر و اجر از درگاه خداوند مسالت می کنم.

پیام آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه:

رحلت عالم جلیل‌القدر و مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت‌الله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی موجب تاثر و تالم فراوان شد.

این عالم فرزانه از یاران صدیق حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و از شاگردان نزدیک حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی، حافظ و مفسر قرآن بود.

آیت‌الله خزعلی عمر بابرکت خود را در عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ریاست بنیاد غدیر سپری کرد و از تدوین کنندگان قانون اساسی و نشر معارف اهل بیت(ع) بود.

مدیریت حوزه‌های علمیه ضمن عرض تسلیت رحلت این عالم فقید به محضر مقدس حضرت بقیةالله (عج)، رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی»، مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم و بیت معظم و سایر بستگان، علو درجات برای آن عالم فقید و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان خواستار است.

پیام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی:

ارتحال عالم مجاهد و پارسا، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی «رضوان‌الله‌علیه» موجب تأثر و تألم شدید تمامی ارادتمندان، نیروهای انقلابی، طلاب، روحانیت، حوزه‌های علمیه و داغدار شدن مردم مؤمن و قدرشناس ایران شد.

این عالم بزرگوار از جملۀ پیشگامان مبارزان راه انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام راحل و رهبری عزیز بود که در همۀ عرصه‌های مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت و شجاعت تمام نقش‌آفرینی کرد.

این انسان بزرگ و متقی، همیشه در موضع عالم دینی فاضل و مجاهدی صبور، سیاستمداری صادق و انقلابی صریح ظاهر شد و همۀ توانایی‌های خود را در کفۀ حق و حقیقت نهاد و تمام وجود خود را وقف اسلام و انقلاب و ولایت فقیه و خدمت به خلق خدا کرد.

بارزترین جنبه سیاسی شخصیت آیت‌الله خزعلی حضور مستمر و شایان در نهضت اسلامی امام خمینی(ره) بود.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان اطلاعیۀ ترحیم خود، ضمن اعلام تسلیت به تمامی عاشقان و دوستداران و ارادتمندان ایشان به ویژه به بیت مکرم ایشان و مردم عزیز ایران اسلامی و آرزوی علو درجات برای این فقید سعید را از آستان احدیت مسألت کرده و از ملت وفادار و قدرشناس ایران اسلامی دعوت می‌کند تا با حضور پرشور خود، در مراسم‌های تشییع، ترحیم و بزرگداشت این عالم مجاهد، از خدمات صادقانه و شخصیت علمی و سیاست‌مدار صادق ایشان تجلیل کرده و برای شادی روح و علو درجات آن مرحوم دعا کنند.

29213

 

کد N959818

وبگردی