آفتاب
یک مدرس حوزه بیان کرد

طلاق عاطفی، تهدیدی برای خانواده‌ها

طلاق عاطفی، تهدیدی برای خانواده‌ها

یک مدرس حوزه علمیه قم طلاق عاطفی را یک تهدید برای خانواده‌ها و پیش فرض طلاق قانونی دانست و گفت: اگر نماز ما یک نماز حقیقی باشد این نماز می‌تواند بنیان خانوده را مستحکم سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، حجت‌الاسلام امرالله گیوی در همایش «نقش نماز در تحکیم بنیان خانواده» با بیان این‌که «خیلی از خانواده‌های امروز زندگی شیرینی ندارند» افزود: طلاق روزبه‌روز در کشور ما در حال افزایش است، در سال گذشته در هر ساعت 19 طلاق ثبت شد یعنی اگر بچه‌ای نداشته باشند ساعتی 38 نفر از زندگی جدا شده‌اند و هر 96 ثانیه یک نفر از زندگی مشترک جدا شده است.

این مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: علاوه بر طلاق نوع اول که طلاق رسمی است طلاق عاطفی نیز طلاق نوع دوم است که زن و شوهر بدون مراجعه کردن به دادگاه و محضر سال‌هاست که همدیگر را طلاق داده‌اند که طلاق خاموش و طلاق زرد نیز نامیده می‌شود و این آمار بسیار زیاد است.

وی عنوان کرد: زمانی طلاق عاطفی در خانه‌ها حاکم نیست که فرد شاغل زمانی‌که به خانه می‌خواهد برود لذت ببرد و بالعکس و زن و شوهر رابطه عاشقانه داشته باشند و به یکدیگر عشق بورزند و محبت داشته باشند و اگر روابط این‌گونه نباشد طلاق عاطفی وجود دارد.

گیوی ادامه داد: در پنج ماهه 94 در هر شبانه‌روز 9 طلاق ثبت شده است در حالی‌که 23 فوتی در هر شبانه‌روز داریم و 18 نفر در همان شبانه‌روز طلاق می‌گیرند و بر این طلاق‌ها اگر طلاق‌های عاطفی را اضافه کنیم آمار بالایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر طلاق قانونی یک پیش‌نیاز طلاق عاطفی دارد و اگر طلاق عاطفی را به صفر برسانیم طلاق قانونی هم نداریم و نقش نماز نیز در این‌جا مشخص می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه قم با مطرح کردن این سؤالات که چرا ما با این‌که نماز می‌خوانیم باز هم طلاق می‌دهیم؟ بیان کرد: دلیل آن این است که نماز ناب اسلامی را نمی‌خوانیم و اگر نماز ما نماز حقیقی باشد بنیان خانوده تحکیم می‌شود و فرزند ما به این سو کشیده می‌شود.

وی با بیان این‌که «لازم نیست فرزند خود را به نماز خواندن دستور دهیم بلکه باید با رفتار خود فرزند را به نماز خواندن ترغیب کنیم» عنوان کرد: ما باید برای نماز جایگاه خاصی در نظر بگیریم و در زمان نماز باید بهترین لباس را بپوشیم و خود را معطر کنیم و زیورآلات خود را بپوشیم، چراکه آمده است در دو مکان زنان از زیورآلات خود استفاده کنند یکی در زمان نماز و دیگری برای شوهر خود.

گیوی گفت: در روایات آمده اگر خود را معطر کنید و نماز بخوانید ثواب آن 70 برابر می‌شود و اگر آداب نماز را رعایت کنید فرزندان ما به این سمت کشیده می‌شود و نماز خواندن باید به‌گونه‌ای باشد که بعد از نماز اخلاق ما را بهتر کند و سبب ایجاد لبخند بر لبان ما باشد.

وی با اشاره به این‌که «برای داشتن خانوده خوب، مستحکم و داشتن زندگی شیرین باید اصولی را رعایت کنیم» افزود: هر ناهنجاری در جامعه ریشه در خانواده دارد و برای جلوگیری از وقوع این ناهنجاری‌ها باید اصول شیرین‌سازی زندگی را رعایت کنیم.

این مدرس حوزه علمیه قم با بیان این‌که «زن و شوهر برای شیرین‌سازی زندگی باید اصولی را رعایت کنند» عنوان کرد: اولین اصول احترام متقابل است که زوجین باید رعایت کنند به این معنی که همدیگر را با اسم کوچک به همراه یک کلام محبت‌آمیز صدا کنند که متاسفانه در کشور ما این کار روز به روز در حال کاهش است.

وی اظهار کرد: اصل دوم شیرین شدن زندگی مشورت کردن زن و شوهر در تمام مسائل ریز و درشت زندگی است و سومین اصل این است که کنار یکدیگر غذا بخورند چراکه مبتذل‌ترین عکس‌العمل از خانواده می‌تواند این باشد که اعضای خانواده جدا غذا بخورند، کار کنند و جدا مسافرت کنند.

گیوی افزود: اصل چهارم شیرین‌سازی زندگی این است که همسران به بدرقه و استقبال یکدیگر بپردازند، این اصل در کشورهای اروپایی جا افتاده و عمل می‌کنند ولی ما عمل نمی‌کنیم در حالی‌که پیامبران آمدند تا یاد دهند چگونه زندگی کنیم.

وی با اشاره به این‌که «محبت متقابل از دیگر اصل‌های شیرین‌سازی زندگی است» بیان کرد: زندگی اسلامی یک زندگی عاشقانه است، اما ما ظالمانه زندگی می‌کنیم لذا دچار افسردگی شده‌ایم در حالی‌که در زندگی اسلامی همیشه لبخند بر لبان شما است ولی امروزه این‌گونه نیست و برای این‌که دچار طلاق عاطفی و قانونی نشویم به یکدیگر محبت کنیم.

این مدرس حوزه علمیه قم با بیان این‌که «محبت با سه شیوه گفتاری، رفتاری و نوشتاری باید اعمال شود» گفت: مهمتر از محبت ابراز محبت است، پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده است: وقتی مردی به زن خود می‌گوید دوستت دارم در دل زن خود شیرینی ایجاد می‌کند که تا ابد این شیرینی از کام زن زدوده نمی‌شود، البته دوستت دارم را به محارم خود بگویید و اگر به همسر خود بگویید بهتر است.

وی عنوان کرد: شیوه محبت رفتاری نیز از شیوه‌های محبت است که با رفتار خود باید انجام دهند، نوشتن جملاتی عاشقانه برای همسر نیز محبت نوشتاری است که داشتن هر سه این محبت‌ها با هم زندگی را زیبا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آراستگی متقابل نیز از دیگر اصول محبت است که زنان و مردان باید این اصل را رعایت کنند، پیامبر اکرم(ص) همیشه چهار چیز را با خود به همراه داشتند، مسواک، شانه، آینه و عطر و قبل از ورود به خانه از آن‌ها استفاده می‌کردند در حالی‌که امروزه ما برعکس عمل می‌کنیم و زمان خروج از خانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N959770

وبگردی