آفتاب

معاون صالحی: سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی در حال بررسی است

معاون صالحی: سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی در حال بررسی است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سازمان انرژی اتمی کشور از بدو تاسیس با دو هدف تامین و تولید انرژی مورد نیاز کشور به انرژی و برق هسته‌ای و دیگری توسعه کاربرد پرتوها در اجتماع آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه همدان، حسین خلفی چهارشنبه (25 شهریور) در مراسم افتتاح سی و دومین نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه علوم پزشکی همدان، افزود: پیش از انقلاب راکتور تهران فعالیت داشت و نیروگاه بوشهر نیز آغاز به کار کرده بود اما به تولید نیروی برق هسته‌ای با 20 هزار مگاوات نیاز داشتیم که عمدتا در کشورهای خارجی این امر انجام می‌شد اما بعد از انقلاب در بحث چرخه سوخت هسته‌ای موفقیت‌های چشمگیری حاصل شده و اقتدار کامل را در بین کشورهای دنیا داشته‌ایم.

او با بیان این که در بحث شناسایی معادن، ذخایر انرژی تا مرحله استخراج معادن تا فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی و تولید سوخت موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌ایم، تصریح کرد: تولید سوخت هسته‌ای در راستای توسعه پایدار و تامین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای در بحث انرژی اتمی از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که برنامه سازمان انرژی اتمی در بحث چرخه سوخت اتمی، تامین سوخت، انرژی و نیازهای کشور است هم‌چنین چرخه سوخت هسته‌ای نماد صنعتی شدن فن‌آوری هسته‌ای در کشور به شمار می‌آید.

معاون صالحی با بیان این که امروز ایران در دستاوردهای هسته‌ای به جایگاهی رسیده که بتواند تولید و ذخیره‌سازی سوخت کند در حالی که در گذشته در مقطعی سوخت راکتور تهران از سوی کشوهای دیگر داده نمی‌شد، افزود: در گذشته راکتور تهران به علت داشتن مشکلات فنی و نداشتن قطعات و سوخت با مشکلاتی مواجه بود اما امروز نیاز به این دستاورد در کشور تامین می‌شود.

خلفی با اشاره به وضعیت معادن در کشور یادآور شد: در بخش معادن یک سوم معادن و ذخایر کشور شناسایی شده که در برنامه ششم، توسعه معادن برای دو سوم کشور درنظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر از معدن سنگ اورانیوم ساغند در یزد و معدن گچین در بندرعباس بهره‌برداری می‌شود که این معادن نیاز کشور به سوخت هسته‌ای را برطرف می‌کنند.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که در بحث فرآوری اورانیوم گام‌های موفقیت‌آمیزی برداشته شده، افزود: تأسیسات فرآوری اورانیوم اصفهان معروف به صنایع UCF اصفهان آماده بهره‌برداری است، سوخت راکتور تهران ساخته شده و سوخت 3.5 درصد راکتور اراک نیز به صورت آزمایشی ساخته شده است هم‌چنین برای تولید سوخت نیروگاه بوشهر و راکتور اراک گام‌هایی برداشته شده که امیدواریم با همکاری‌های بین‌المللی این روند سرعت بیش‌تری به خود گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران درباره غنی‌سازی اعلام کرد: کشور برای تولید سوخت به غنی‌سازی نیاز داشت که در حال حاضر کشور توانسته توانایی غنی‌سازی را از 3 تا 5 درصد به 20 درصد برساند.

وی با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در دو سال اخیر افزود: در این نیروگاه با تولید برق سالانه و به طور متوسط 7.5 میلیون بشکه صرفه‌جویی در سوخت فسیلی را داشته‌ایم و بدین واسطه از ورود 8 میلیون تن آلاینده کربنی به جو جلوگیری شده است.

خلفی با بیان این که با روی کار آمدن نیروگاه بوشهر قطعی برق در کشور به حداقل رسیده است و مشکل گازرسانی و سوخت‌رسانی به مناطق سردسیر از میان رفته، گفت: امسال با کمبود سوخت و افت فشار گاز در زمستان مواجه نخواهیم شد چرا که نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر تحولی در کشور ایجاد کرده است.

او با بیان این که با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت نیرو و نفت سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی در حال بررسی است، افزود: باید از همه فن‌آوری‌ها در تامین سوخت و نیاز مردم استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: با پیشرفت‌های حاصل شده و بهره‌برداری از فن‌آوری‌های هسته‌ای برای رفاه مردم، بازار کار خوبی هم برای فارغ‌التحصیلان این رشته ایجاد می‌شود.

خلفی در خصوص کاربرد پرتوها نیز گفت: کاربرد پرتوها در صنعت، کشاورزی، بهداشت و سلامت موفقیت‌آمیز و مثبت بوده است به طوری که در حوزه صنعت با وجود شرایط تحریم فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و با عقد قرارداد پتروشیمی اصفهان، پالایشگاه‌های اصفهان و آبادان و مرکز فولاد که از رده خارج شده بود، به مدار تولید برگشتند.

وی با بیان این که در حوزه صنعتی تولید پرتو فرآوری را مدنظر قرار داده‌ایم، تصریح کرد: در صنایع فولادسازی، برق، مخابرات و ... به اجناس با کیفیت بالا نیاز است.

خلفی با اشاره به اهمیت تولید مواد هوشمند به روش پرتوفرآوری روش نوینی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: توانستیم پلیمرها را به مواد تبدیل کنیم. هم‌چنین با استفاده از پرتو می‌توان بخش کشاورزی را توسعه داد به طوری که با توجه به کم‌آبی کشور گیاهان مقاوم به شوری تولید شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران گفت: 20 هزار هکتار برنج در مازندران به شیوه پرتودهی کشت شده که کشت این بذرها توسط متخصصان صورت گرفته است.

وی با اشاره به پرورش ماهیان و آبزیان مورد نیاز کشور در استان مرکزی و تولید پنبه در گلستان گفت: در راستای گسترش فعالیت‌های پزشکی هسته‌ای علاوه بر تولید رادیو دارو در تشخیص تولید، اقدام به تولید رادیو داروهای درمانی تولید کردیم. واکسن‌هایی نیز برای آبزیان، دام و طیور تولید شده است.

خلفی از تولید هیدروژل به جای چسب زخم در حوزه بهداشت و درمان خبر داد و تصریح کرد: از این وسیله برای درمان سوختگی‌ها نیز استفاده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه راهبردی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که در حال حاضر علاوه بر بحث رادیو دارو قطعات شتاب‌دهنده خطی تولید شده است، خاطرنشان کرد: 60 تا 70 درصد تولید شتاب‌دهنده خطی همانند واریان را تولید کرده‌ایم.

او با بیان این که خصوصی‌سازی ساماندهی پرتودهی را آغاز کرده‌ایم و برای تولید پرتو فرآوری در بناب این اقدام صورت گرفته، افزود: در استان گلستان و اصفهان سامانه پرتودهی و تولید مواد جدید انجام شده و دو بخش خصوصی در استان گلستان وارد کار شده‌اند.

خلفی با اهمیت به ورود بخش خصوصی در حوزه پزشکی هسته‌ای در ادامه احداث مرکز تولید استاندارد رادیو دارو را از اهداف مهم دانست و گفت: در رشد علوم به جایی رسیده‌ایم که در مذاکرات هسته‌ای راکتور آب سنگین اراک را حفظ کنیم.

وی گفت: تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت امضا کرده‌ایم که طی آن قرار شده بیمارستان و مرکز فوق تخصصی تشخیص سرطان دارای دستگاه‌های پیشرفته ایجاد شود و در آن از پروتون‌تراپی بهره‌مند شویم.

خلفی تاکید کرد: رشد علمی پیش زمینه رشد اقتصادی است و تا زمانی‌که رشد علمی نباشد رشد اقتصادی نیز حاصل نخواهد شد.

او در پایان گفت: از پزشکان هسته‌ای دعوت می‌کنیم پا در عرصه بگذارند و ما را در کسب موفقیت‌های بیش‌تر راهنمایی کنند.

انتهای پیام

کد N959750

وبگردی