آفتاب
تداوم بحران انسانی در اروپا/

نقشه های آلمان و اتریش برای خلاصی از سیل پناهجویان

نقشه های آلمان و اتریش برای خلاصی از سیل پناهجویان

هر چند تردیدهای زیادی درباره حسن نیت اروپائیان در مورد مهاجران وجود دارد اما بحران پناهجویان سران شماری از کشورهای اروپایی را به تکاپو واداشته تا خواستار نشستی اضطراری در سطح رهبران قاره باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، روز سه‌شنبه «ورنر فایمن» صدراعظم اتریش، وارد برلین شد تا با «آنگلا مرکل» همتای آلمانی خود، درباره موضوع پناهجویان در اروپا دیدار و گفتگو کند. این سفر ناگهانی و کوتاه‌مدت از دل بحران پناهجویی در اروپا زاده شد.

فقط در روز دوشنبه حدود ۲۰ هزار پناهجوی جدید از مجارستان وارد اتریش شدند. روز سه‌شنبه تا حوالی نیمروز نیز حدود پنج هزار تن دیگر به این جمع افزوده شدند. بیشتر تازه‌واردان تلاش می‌کنند خود را به آلمان برسانند، ولی کنترل مرزی آلمان کار آنان را دشوار و با تاخیر روبرو کرده است. به گزارش رسانه‌ها، در اقامتگاه‌های موقتی که برای پناهجویان دایر شده دیگر جای خالی وجود ندارد و ظرفیت آنها تکمیل است.

نشست سران

اما پرسشی که مطرح است این است که چگونه می‌توان بر این بحران چیره شد؟ آلمان و اتریش به تنهایی قادر به حل این معضل نیستند. این نکته‌ای است که مرکل و فایمن، صدراعظم‌های دو کشور، بر سر آن توافق دارند. مرکل پس از دیدار با همتای اتریشی خود در برلین گفت: «این مشکل را فقط می‌توان در سطح کل اروپا حل کرد و این مسئولیتی است که متوجه کل اتحادیه اروپاست.»

دو سیاستمدار از برلین پیامی اضطراری برای دونالد توسک، رئيس شورای اتحادیه اروپا فرستادند و از او خواستند که هفته آینده نشست ویژه سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را فرا خواند تا راه‌حل‌هایی برای بحران پناهجویان جستجو شود.

قرار است در این نشست درباره سهمیه‌بندی پذیرش پناهجویان میان کشورهای اتحادیه اروپا بحث نشود. به گفته آنگلا مرکل، این مساله می‌تواند موضوع بحث وزیران کشور عضو اتحادیه اروپا باشد. به جای آن باید بیشتر در این باره گفتگو شود که از چه راه‌هایی بهتر می‌توان به کشورهایی کمک کرد که پناهجویان از آنها می‌آیند.

آنگلا مرکل معتقد است که در این زمینه به تلاش‌های همه کشورهای عضو اتحادیه نیاز مبرمی وجود دارد. به گفته او، در این رابطه باید با ترکیه هم گفتگوهای بهتری انجام گیرد.

افزون بر آن باید مراکز اولیه پذیرش پناهجویان در مرزهای بیرونی اتحادیه اروپا سریعتر ایجاد گردد تا از آنجا بتوان کار تقسیم پناهجویان میان کشورهای عضو اتحادیه را سامان داد. البته وزیران کشورهای عضو اتحادیه نخست باید در زمینه سهمیه‌های مربوط به پذیرش پناهجویان به توافق برسند.

مشکلات سازماندهی

ورنر فایمن نیز مانند آنگلا مرکل خواهان راه‌حلی فوری برای این بحران است. او از سیاست امتناع کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پذیرش پناهجویان در شرق این قاره بشدت انتقاد کرد. به گفته فایمن، اتحادیه اروپا اگر چه جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده، ولی هنوز قادر نیست نیروهای خود را مشترکا بسیج کند.

فایمن پس از دیدار با مرکل در برلین تصریح کرد که کشورهایی که به ارزش‌های اروپایی متعهدند و می‌خواهند به انسان‌هایی کمک کنند که خواهان صلح‌اند و از ترس جنگ گریخته‌اند، اکنون دچار مشکلات سازماندهی شده‌اند.

صدراعظم اتریش بار دیگر تاکید کرد که آلمان، سوئد و اتریش به تنهایی نمی‌توانند پرچم انسانیت و حق برخورداری از پناهندگی را روی دست بلند کنند.

هنوز معلوم نیست که دیگر کشورهای اتحادیه اروپا این پیام آلمان و اتریش را چگونه ارزیابی خواهند کرد و در برابر آن چه واکنشی نشان خواهند داد. بویژه اگر در نظر داشته باشیم که وزیران کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه بار دیگر نتوانستند در مورد سهمیه‌بندی پذیرش پناهجویان میان خود به توافق برسند و نشست خود را به ماه اکتبر موکول کردند. اما وقت تنگ است و همانطور که آنگلا مرکل تصریح کرده است، نمی‌توان تا اواسط اکتبر منتظر ماند.

کد N959594

وبگردی