آفتاب

نشست فرماندهان نظامی آفریقا و آمریکا در پایتخت موریتانی

نشست فرماندهان نظامی آفریقا و آمریکا در پایتخت موریتانی

فرماندهان نیروی هوایی بیست کشور آفریقایی با مشارکت فرمانده نیروی هوایی آمریکا نشستی برای بررسی راه‌های مقابله با گروه‌های مسلح منطقه برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در پنجمین نشست فرماندهان نظامی آفریقا و آمریکا در نواکشوت، بیست کشور آفریقایی از جمله تونس، نیجریه، آفریقای جنوبی، موریتانی، سنگال، مالی، نیجر و چاد شرکت کردند. این در حالی است که کشورهای الجزایر، مراکش، مصر و لیبی حضور نداشتند.

طبق دستور جلسه در این نشست، فرماندهان نظامی پشت درهای بسته به بررسی بهترین راهکارها برای مقابله با چالش‌های موجود، مسائل مهمی چون حفظ صلح، مقابله با گروه‌های مسلح، استراتژی توسعه نیروی هوایی و نیز حفظ امنیت فرودگاه‌ها پرداختند.

طبق گفته محمد ولد احریطانی، فرمانده نیروی هوایی موریتانی، در این نشست درباره تشکیل "مجمع نیروهای هوایی قاره آفریقا" با هدف افزایش هماهنگی‌ها، تبادل تجربیات و اطلاعات و نیز حمایت هوایی متقابل و در نهایت بهبود عملکرد آنان در مناطق مختلف قاره گفتگو شد.

نشست نواکشوت در حالی برگزار شد که طی ماه‌های گذشته کشورهای مختلف آفریقا با تهدیدات گروه‌ها و تشکیلات تروریستی مانند بوکو حرام در نیجریه، کامرون و بخش‌هایی از چاد و نیز القاعده در مالی مواجه بوده‌اند.

از سوی دیگر، در لیبی نیز گروه تروریستی داعش و چند گروه تروریستی دیگر وابسته به این گروه مناطقی را به آموزش نیروهای خود اختصاص داده‌اند.

مقامات نظامی قاره آفریقا و مقامات آمریکایی در نشست مذکور تاکید کردند که تنها با یک فعالیت جمعی هماهنگ و بررسی‌ شده می‌توان با این چالش‌ها مقابله کرد.

احریطانی تاکید کرد: برای مقابله با گروه‌های تروریستی به نیروی هوایی نیاز است و البته این مساله خود نیازمند تبادل تجربیات و اطلاعات است.

ممادو باتیا، وزیر دفاع کشور موریتانی که میزبان این نشست نیز هست، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با حضور ژنرال تیموتی رای، فرمانده تیپ 17 نیروی هوایی آمریکا، حضور هرگونه پایگاه یا جنگنده آمریکایی در خاک این کشور را تکذیب و همکاری دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم را بسیار برجسته توصیف کرد.

ژنرال رای نیز در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های موریتانی و آمریکا در زمینه مقابله با تروریسم گفت: این همکاری‌ها در عالی‌ترین سطح و در زمینه تبادل اطلاعات در راستای کمک به حفظ امنیت موریتانی بوده است.

نیروهای آمریکایی و تعدادی هواپیمای جاسوسی این کشور با هدف مقابله با گروه‌های مسلح در تعدادی از کشورهای قاره آفریقا مانند لیبی، سومالی و منطقه ساحل حضور دارند.

از ابتدای سال 2013 آمریکا تعدادی از هواپیماهای جاسوسی خود را برای کنترل اقلیم ازواد واقع در شمال مالی، در نیجر به پرواز درآورد و همزمان فرانسه نیز عملیات نظامی را علیه گروه‌های مسلح در اقلیم ازواد آغاز کرد.

انتهای پیام

کد N959507

وبگردی