آفتاب
/خاورمیانه پس از توافق و راهبردهای ایران/

فلاحت‌پیشه: سیاست لبخند و شمشیر غلاف عامل قدرت ایران در مذاکرات بود

فلاحت‌پیشه: سیاست لبخند و شمشیر غلاف عامل قدرت ایران در مذاکرات بود

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ایران هراسی و ادامه روند مذاکرات با سایر کشورها از سیاست شمشیر غلاف استفاده کرده و آن را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل خاورمیانه که در نشست صبح امروز (سه‌شنبه) «خاورمیانه پس از توافق و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران» که در مرکز پژوهش‌های مطالعات جهان برگزار شد، حضور داشت با اشاره به دیپلماسی لبخند وزیر امور خارجه کشورمان طی مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، گفت: این دیپلماسی نوعی دیپلماسی آرمانی بود که با واقع‌گرایی آمریکایی‌ها مواجه شد و اروپایی‌ها نیز در مواجهه با سیاست گفت‌وگوی انتقادی را در پیش گرفتند.

وی ادامه داد: دولت احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته سیاست شمشیر آخته را در پیش گرفت که از دل آن نه اعتدال به دست آمد و نه مسأله‌ای حل شد. سیاست‌های احمدی نژاد نتیجه‌ای جز ایران هراسی به دنبال نداشت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تأکید بر اینکه دیپلماسی لبخند و شمشیر غلاف شده در دولت فعلی در سنت و اسلام ما تأکید شده است، گفت: با این سیاست می‌توان به مقابله با سیاست چماق و هویج آمریکایی‌ها رفت.

فلاحت پیشه با بیان اینکه با حفظ دستاوردهای هسته‌ای قدرت ما بیش از گذشته شده است، گفت: باید تأکید کنم که در روند آتی مذاکرات نیز باید از هر گونه جنگ و خشونت پرهیز کرد و به جای آن از راه‌های دیپلماسی وارد شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علامه با اشاره به سیاست‌های جدید آمریکا در قبال ایران، تأکید کرد: از نظر من اوباما لزوماً آدم خوبی نیست. ولی در سیاست‌های او عقل‌گرایی دیده می‌شود این در حالی است که در زمان جورج بوش هزینه‌های زیادی برای جنگ در خاورمیانه خرج شد به طوری که با یک ششم این هزینه می‌شد 50 میلیون آمریکایی را از زیر خط فقر خارج کرد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با علم به شرایط منطقه دیپلماسی را انتخاب کرده است و پس از برجام نیز از حالت برزخی خارج خواهیم شد و در مسیر خود قرار خواهیم گرفت و در همین راستا در عرصه بین‌المللی ایران باید راهبرد مشارکت جویی را با ادامه سیاست شمشیر غلاف در پیش گیرد چرا که دیگر ایران متهم صرف نخواهد بود.

فلاحت پیشه در پایان با تأکید بر اینکه پس از برجام مخالفان ایران ابزارهای خود را از دست خواهند داد و در پاسخ به اینکه چرا جنگ روانی علیه سپاه قدس صورت گرفته است، گفت: ما سیاست شمشیر غلاف شده را دنبال می‌کنیم چرا که از جنبه‌های قدرت ماست. اگر این روند را دنبال نمی‌کردیم مذاکره صورت نمی‌گرفت. راهبرد نرم مقابله با ابزارهای ایران مثل سپاه قدس کاری از پیش نمی‌برد. ابزارهای قدرت ایران از جمله سپاه قدس همچنان باید حفظ شود.

انتهای پیام

کد N959414

وبگردی