آفتاب

اسد:ن نظارت روسیه بیطرفانه است/چیزی به عنوان طرح ایران وجود ندارد

اسد:ن نظارت روسیه بیطرفانه است/چیزی به عنوان طرح ایران وجود ندارد

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد حمایت های ایران از کشورش نقش اساسی در پایداری دمشق در جنگ دشوار کنونی داشته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، بشار اسد درمصاحبه اختصاصی با نمایندگان گروهی از رسانه ها و روزنامه های روسیه گفت ما از ابتدای شروع بحران در سوریه بر لزوم رویکرد دیالوگ برای حل بحران تاکید کرده ایم و دوره های زیادی از گفتگو میان سوری ها برای حل بحران این کشور انجام شده است که مهم ترین آنها گفتگوهای سوری ها در مسکو و ژنو بوده اند. اما تنها در مذاکرات مسکو دو ما به دستاوردهای قابل توجهی دست یافتیم. ما در مذاکرات مسکو یک و ژنو دستاورد قابل توجهی نداشتیم. البته گام هایی که در مذاکرات مسکو دو برداشته شد گام هایی که در نشست مسکو دو برداشته شدند جامع و کامل نبودند. علت هم آن است که بحرانی که ما با آن مواجه هستیم بحران بسیار بزرگی است و نمی توان با صرف تنها چند ساعت یا چند روز به راهکار جامعی برای حل این بحران دست یافت. اما گام هایی که در این مذاکرات برداشته شدند گام به جلو بودند. اکنون هم در انتظار برگزاری دور سوم مذاکرات در مسکو هستیم. من فکر می کنم ما نیاز داریم به دیالوگ میان سوری ها و جریان ها و گروه های سیاسی سوری ادامه دهیم همزمان ما با هدف دستیابی به توافقی درباره آینده سوریه با تروریسم می جنگیم. بنابراین این چیزی است که ما باید ادامه دهیم.

بشار اسد  در پاسخ به این سئوال شما که آیا امکان دارد با توجه به سیطره گسترده تروریسم در سوریه و منطقه بتوانیم به توافقی دست بیابیم یا خیر؟
گفت : همانگونه که گفتم ما برای دستیابی به توافق به دیالوگ ادامه می دهیم. اگر می خواهیم یک توافق واقعی را اجرایی کنیم و از کشتار مردم و ریخته شدن خون مردم جلوگیری شود و مردم احساس کنند که امنیت دارند باید گروه های سیاسی سوریه با هم کنار یک میز بنشینیم و به توافقی درباره مسائل سیاسی، اقتصادی، آموزش، بهداشت و همه مسائل دست بیابیم. اگر اولویت هر شهروند سوریه امنیت باشد می توان به چنین توافقی دست یافت. ما می توانیم به توافق دست بیابیم اما نمی توانیم آن را اجرایی کنیم مگر آن که تروریسم را در سوریه شکست دهیم. ما باید تروریسم را شکست دهیم و منظور من از تروریسم تنها داعش نیست بلکه درباره تروریسم به شکل کلی آن صحبت می کنم زیرا گروه ها و سازمان های تروریستی زیادی علاوه بر داعش و النصره در سوریه هستند که از سوی شورای امنیت سازمان ملل هم بعنوان سازمان های تروریستی معرفی شده اند. وی ادامه داد ،  بنابراین این بخش به روند سیاسی مربوط است. درباره قدرت هم باید گفت ما قبلا قدرت را با برخی از گروه های سوریه که تقسیم قدرت را با ما می پذیرفتند تقسیم کرده ایم. چند سال قبل این گروه ها به حکومت سوریه پیوستند در عین حال باید گفت که موضوع تقسیم قدرت به قانون اساسی و انتخابات و شاید انتخابات پارلمانی و البته به میزانی که این گروه ها مردم سوریه را نمایندگی می کنند مربوط می شود. اما به علت تداوم بحران ما اعلام کرده ایم با وجود آن که همه شرایط مهیا نیست اما اجازه دهید تقسیم قدرت انجام شود. اجازه دهید گام هایی را برای حرکت به جلو برداریم و مهم نیست که تا چه میزان تاثیرگذار خواهند بود.

بشار اسد در ادامه گفت:درباره بحران مهاجران ما اکنون شاهد هستیم که برخورد غربی ها و بویژه تبلیغات رسانه ای آنها در هفته های اخیر به گونه ای بوده که تلاش کردند چنان القا کنند که این مهاجران از حکومت سوریه یا آن گونه که خود آنها می گویند از رژیم سوریه می گریزند. اما واقعیت این است که وضع کنونی مشابه آن است که غرب با یک چشم برای مهاجران اشک می ریزد و با چشم دیگر با سلاح اتوماتیک آنها را هدف قرار می دهد. زیرا شهروندان نگران سوریه که این کشور را ترک می کنند به علت تروریسم این کشور را ترک می کنند. این افراد بویژه به علت حضور تروریستها و کشتارها از کشورشان می گریزند. عامل دوم در این زمینه باز هم ناشی از ترویسم است زیرا تروریسم به تخریب زیرساختها و از بین رفتن خدمات اولیه مورد نیاز برای زندگی منجر می شود. بنابراین بسیاری از شهروندان سوریه کشورشان را به علت تروریسم و با هدف زندگی در نقطه ای دیگر ترک می کنند. بنابراین غرب در حالی برای مهاجران اشک می ریزد همزمان از تروریست ها هم حمایت می کند.

بشار اسد گفت: این حمایت ها از ابتدای شروع بحران در سوریه شروع شده است. غربی ها از ابتدا بحران سوریه را انقلابی مسالمت آمیز توصیف کرده اند. بعد اعلام کردند مخالفان در سوریه مخالفان میانه رو هستند. اکنون هم غربی ها می گویند این افراد تروریست های النصره و داعش  هستند. بنابراین تا زمانی که آنها این پروپاگاندا را ادامه دهند با مهاجران بیشتری مواجه خواهند شد. بنابراین این مساله ناشی از آن نیست که اروپا مهاجران را نمی پذیرد بلکه ناشی از آن است که غرب با عامل اساسی این مشکل مقابله نمی کند. اگر غربی ها واقعا درباره مهاجران نگران هستند باید حمایت از تروریسم را متوقف کنند. این آن چیزی است که ما درباره بحران به آن می اندیشیم. این هسته مرکزی مساله مهاجران است.

بشار اسد در ادامه گفتگو با خبرنگاران روسی گفت:
همانطور که می دانید ما اکنون در شرایط جنگ با تروریسم قرار داریم. قدرت های خارجی از این تروریست ها حمایت می کنند و به همین علت ما در شرایط کامل جنگی قرار گرفته ایم. به اعتقاد من هر جامعه، هر فرد میهن پرست و هر حزب مردمی در شرایط جنگی با یکدیگر علیه دشمن متحد می شوند. امروز اگر از هر سوری سوال کنید چه خواستی دارد، خواهد گفت خواهان امنیت و آرامش برای هر فرد و خانواده است. در این شرایط قدرت های سیاسی چه در داخل دولت و چه در خارج آن باید بر سر آنچه ملت سوریه می خواهد متحد شوند.

رئیس جمهور سوریه افزود:
این مسئله بدیهی و منطقی به معنای آن است که ما باید در درجه اول درباره مبارزه با تروریسم متحد شویم. گروه های سیاسی، دولت یا گروه های مسلحی که علیه دولت جنگیده اند، امروز باید با یکدیگر برای مبارزه با تروریسم متحد شوند. البته این مسئله تا حدودی رخ داد و بعضی گروه هایی که پیش از این با دولت سوریه می جنگیدند، اکنون در کنار دولت سوریه علیه تروریسم می جنگند. ما گام هایی در این زمینه برداشتیم. من از این گفتگو استفاده می کنم تا از همه گروه ها برای متحد شدن در برابر تروریسم دعوت کنم، زیرا راه رسیدن به اهداف سیاسی از طریق گفتگو و فرآیند سیاسی است.

اسد در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره برگزاری نشست مسکو 3 بین دولت و مخالفان سوریه افزود: اهمیت نشست مسکو 3 آن است که زمینه ساز برای برگزاری کنفرانس ژنو 3 خواهد بود. نظارت بین المللی بر کنفرانس ژنو بی طرفانه نبود، در حالی که نظارت روسیه بی طرفانه است و از هیچ طرفی جانبداری نمی کند. نقش روسیه همچنین مبتنی بر قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است. اختلافات ریشه ای درباره بند تشکیل «هیئت انتقالی» در بیانیه کنفرانس ژنو وجود دارد. نشست مسکو 3 باید این موانع را بین طرف های مختلف سوری برطرف کند تا زمانی که کنفرانس ژنو 3 برگزار می شود توافق نظر سوری وجود داشته باشد و باعث موفقیت این کنفرانس شود. ما در سوریه معتقدیم اگر نشست مسکو 3 موفقیت آمیز نباشد، موفقیت کنفرانس ژنو 3 دشوار خواهد بود. ما به همین علت از این دور از مذاکرات در مسکو حمایت می کنیم، به ویژه پس از آنکه مسئولان روس مقدمات موفقیت این دور از مذاکرات را فراهم کنند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره موضع دولت سوریه در برابر طرح ایران برای حل بحران سوریه گفت:
هم اکنون چیزی به عنوان طرح ایران وجود ندارد. ایران ایده ها یا اصولی را برای طرح خود مطرح کرده است که به طور اساسی مبتنی بر مسئله حاکمیت ملی سوریه، خواست ملت سوریه و مسئله مبارزه با تروریسم است. روابط بین ما و ایران تاریخی است و در بیش از سی و پنج سال گذشته ائتلاف و اعتماد زیادی در این روابط وجود داشته است. به همین علت ما معتقدیم ایران نقش مهمی دارد.

وی افزود : ایران از ملت و حکومت سوریه از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی حمایت می کند. البته منظور از کمک نظامی ایران کمکی نیست که عده ای تلاش می کنند در رسانه های غربی ترویج کنند که ایران ارتش یا نیرو به سوریه اعزام کرده است. این مسئله درست نیست. ایران تجهیزات و ادوات نظامی به سوریه ارسال می کند و بین دو کشور تبادل کارشناسان نظامی وجود دارد. این مسئله همواره ادامه داشته است و طبیعی است در شرایط جنگی این همکاریها بین دو کشور افزایش یابد. حمایت ایران برای کمک به سوریه و پایداری آن در این جنگ دشوار اساسی بوده است.

رئیس جمهور سوریه درباره روابط این کشور با مصر و امکان همکاری امنیتی دو کشور در مبارزه با تروریسم گفت:
روابط سوریه و مصر حتی در چند سال گذشته و زمانی که محمد مرسی رئیس جمهور مصر بود هم قطع نشد. با وجود آنکه مرسی عضو گروه تروریستی اخوان المسلمین بود. نهادهای مصری بر حفظ بخشی از این روابط اصرار داشتند، زیرا اول اینکه ملت مصر درباره آنچه در سوریه رخ می دهد هوشیار است و دوم اینکه نبردی که ما در آن هستیم در عمل علیه یک دشمن است. این مسئله برای همه آشکارتر شده است. تروریسم امروز در لیبی، مصر، یمن، سوریه، عراق و بعضی دیگر کشورهای عربی و نیز بعضی کشورهای اسلامی مانند افغانستان و پاکستان مطرح است. بنابراین می توانیم بگوییم بین ما و طرف مصری دیدگاه مشترک وجود دارد. اما روابط بین دو کشور اکنون در سطح امنیتی است و روابط سیاسی وجود ندارد. به عنوان مثال وزارتخانه های امور خارجه سوریه و مصر به هیچ وجه در ارتباط با یکدیگر نیستند. روابط دمشق و قاهره فقط در سطح امنیتی است. ما فشارهایی را که ممکن است بر مصر و سوریه برای جلوگیری از قوی شدن روابط دو کشور اعمال شود، در نظر می گیریم. ما از بهبود روابط مسکو و قاهره خرسند هستیم. مسکو و دمشق روابط قوی و تاریخی دارند و طبیعی است روسیه از گسترش روابط سوریه و مصر استقبال کند.

بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره روابط سوریه و ترکیه افزود:
این موضع آنکارا که نباید تروریست ها در مرزهای ترکیه حضور داشته باشند به معنای آن است که تروریست ها می توانند در دیگر مناطق فعالیت کنند. این سخن قابل قبول نیست. تروریسم باید در همه جا از بین برود. ما بیش از سه دهه است که خواهان تشکیل ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم هستیم. غرب با جبهه النصره همکاری می کند. همه ما می دانیم که حامی جبهه النصره و حامی تسلیحاتی، مالی و انسانی داعش ترکیه است. ترکیه هم روابط نزدیک با غرب دارد. رجب طیب اردوغان و احمد داود اوغلو نمی توانند بدون هماهنگی با آمریکا و دیگر کشورهای غربی یک گام هم بردارند. حضور جبهه النصره و حضور داعش با این قدرت در منطقه، با پوشش کشورهای غربی است. زیرا این کشورها همواره تروریسم را برگ برنده ای می دانند که می توانند در جیب خود بگذارند و هر از گاهی از آن استفاده کنند. اکنون آنها می خواهند از جبهه النصره علیه داعش استفاده کنند، زیرا شاید به این علت که داعش تا حدودی از کنترل آنها خارج شده است. البته این مسئله به معنای آن نیست که آنها می خواهند داعش را از بین ببرند. اگر غربیها می خواستند می توانستند این کار را انجام دهند. از نظر ما داعش، جبهه النصره و همه گروه های مشابه تندرو که سلاح در دست می گیرند و غیرنظامیان را می کشند، گروه های تروریستی هستند.

اسد درباره اینکه دولت سوریه با چه گروه هایی حاضر است گفتگو کند؟
افزود: ما از همان ابتدا گفتیم گفتگوها با همه کسانی است که ممکن است گفتگو با آنان به عقب نشستن تروریسم و برقراری ثبات منجر شود. البته این مسئله به طور طبیعی شامل گروه های سیاسی است، اما افراد مسلحی هم هستند که ما با آنها گفتگو کردیم و با آنها به توافق هایی دست پیدا کردیم و مناطق ناآرام آرام شد. در بعضی مناطق هم این افراد مسلح به ارتش سوریه پیوستند و در کنار ارتش سوریه می جنگند و بعضی از آنان هم شهید شدند. بنابراین ما با آماده گفتگو هستیم، به جز گروه هایی مانند داعش، جبهه النصره و گروه های مشابه آنها. زیرا ایدئولوژی این گروه ها مبتنی بر تروریسم است. این گروه ها با گروه هایی که با دولت سوریه سرجنگ دارند تفاوت دارند. آنها از نظر اعتقادی به تروریسم باور دارند و گفتگو با این گروه ها نمی تواند نتیجه واقعی داشته باشد. ما باید با این گروه ها مبارزه کنیم و گفتگو با آنها ثمربخش نیست.

وی خاطر نشان کرد: روسیه و ایران در صدر کشورهای دوست سوریه قرار دارند و ما با عراق هم همکاری داریم، زیرا این کشور هم با تهدید تروریسم روبروست. ما روابط با هیچ کشوری را وتو نمی کنیم، به شرط آنکه خواهان مبارزه با تروریسم باشد. از زمان تشکیل ائتلافی که ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم به فرماندهی آمریکا خوانده می شود، شاهد گسترش قدرت داعش بوده ایم. این ائتلاف شکست خورده است و تاثیر واقعی میدانی ندارد. کشورهایی مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی و نیز کشورهای غربی مانند آمریکا و فرانسه هم که از تروریسم حمایت می کنند، نمی توانند مدعی مبارزه با تروریسم باشند. اگر این کشورها تصمیم بگیرند سیاست های خود را تغییر دهند و درک کنند تروریسم مانند عقرب است و اگر آن را در جیب خود قرار دهند، خودشان را هم نیش خواهد زد. در این صورت ما مشکلی برای همکاری با این کشورها نداریم، به شرط آنکه این ائتلاف ائتلافی واقعی و نه توهمی در مبارزه با تروریسم باشد.

رئیس جمهور سوریه گفت: هر جنگی بد و ویرانگر است و باعث تضعیف جامعه می شود. جنگ باید جامعه را با یکدیگر علیه دشمن متحد کند. ارتش مهمترین نماد هر جامعه ای در شرایط جنگی است و مردم در این شرایط از ارتش به طور کامل حمایت می کنند و افراد داوطلب هم به ارتش می پیوندند تا از کشور دفاع کنند. جنگ از نظر نظامی و رزمی تجربه نیروهای مسلح را افزایش می دهد. بنابراین جنگ پیامدهای منفی و مثبتی دارد و نمی توان گفت ارتش در جنگ قویتر یا ضعیف تر می شود. حمایت مردمی از ارتش باعث می شود نیروهای داوطلب به عضویت ارتش درآیند. بدون شک اگر ارتش سوریه نیروهای ذخیره نداشت، چهار سال و نیم در این جنگ دشوار دوام نمی آورد. بشار افزود : به ویژه که دشمن از نیروهای نامحدودی استفاده می کند و ما امروز با جنگجویانی از هشتاد تا نود کشور می جنگیم. ممکن است میلیون ها نفر از کشورهای مختلف حامی این گروه ها باشند و افراد داوطلبی را برای جنگیدن در کنار تروریست ها اعزام کنند. اما ما در درجه اول از نیروهای ذخیره سوری می توانیم استفاده کنیم. ما بیش از گذشته اراده جنگیدن و دفاع از کشور خود علیه تروریست ها داریم. این شرایط باعث شد بعضی از افراد مسلحی که در ابتدا به دلایل مختلف با حکومت می جنگیدند، بفهمند که در مسیر اشتباه هستند. بعضی از آنها حتی در چارچوب ارتش سازماندهی شدند و بعضی از آنها هم سلاح های خود را حفظ کردند، اما به صورت گروه هایی در کنار نیروهای مسلح سوریه در مناطق مختلف کشور می جنگند.

49310

کد N959350

وبگردی