آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

بازار لوازم التحریر خراسان شمالی متاثر از نمادهای خارجی است

بازار لوازم التحریر خراسان شمالی متاثر از نمادهای خارجی است

بجنورد-نماد های غربی سهم زیادی از بازار لوازم التحریر خراسان شمالی را تحت تاثیر خود قرار داده و به نظر می رسد چشم بینا و عزم راسخی برای جلوگیری از نفوذ افسانه های غربی در فرهنگ ایرانی جود ندارد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها:  اگر کمی به ذائقه دانش آموزان در انتخاب لوازم تحریر توجه کنیم به راحتی می توانیم تمایل و اشتیاق آنها در خرید لوازم تحریر با نمادهای کارتونی به ویژه از نوع خارجی آن را درک کنیم، اقلامی که با رنگ و لعابی جذاب بر بازار خرید چیره شده اند.

این چیرگی نه تنها بر روی طرح جلد دفاتر و جامدادی و کیف دانش آموزان مشاهده می‌شود بلکه طراحی قوی انیمیشنی و کارتونی این سوژه ها زنگ خطری است تا بدانیم فضای ذهنی کودکانمان با تربیتی در حال عجین شدن است که هیچ گونه همخوانی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد.

تولید لوازم تحریر ایرانی نیازمند حمایت است

جواد صامی راد، یکی از فروشندگان لوازم‌ تحریر در بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: امسال سهم خرید لوازم‌ تحریر با تصاویر ایرانی - اسلامی پنج درصد بوده و مابقی خریدها را اقلامی با برندها و نمادهای خارجی به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه می دهد: یکی از دلایل کاهش خرید لوازم‌ تحریر با نمادهای ایرانی اسلامی، تولید کم، قیمت بالا و همچنین نبود طراحی و رنگ آمیزی جذاب برای کودکان است.

صارمی راد با اشاره به اینکه جای تاسف دارد کودکانمان این گونه نسبت به خرید لوازم‌ تحریر با نماد و طرح های خارجی اشتیاق نشان می دهند، می افزاید: سرمنشاء اشتیاق کودکان، الگوگیری از انیمیشن های جذاب این شخصیت های کارتونی در برنامه های تلویزیونی است.

صارمی راد اضافه می کند: دفترچه هایی با نماد خارجی در تیراژ بالا بدون هیچ مشکلی در اختیار سفارش کنندگان قرار می گیرد و این در حالی است که موانع زیادی در تولید و عرضه محصول داخلی آن هم با تیراژ کم وجود دارد.

وی می گوید: اگر می خواهیم لوازم تحریر با نماد ایرانی اسلامی در بین کودکان خریدار داشته باشد باید در مرحله اول موانع تولید داخلی لوازم تحریر را از سر راه تولیدکنندگان برداریم.

یکی از دلایل کاهش خرید لوازم تحریر با نمادهای ایرانی اسلامی، تولید کم، قیمت بالا و همچنین نبود طراحی و رنگ آمیزی جذاب برای کودکان استصارمی راد می افزاید: لازم است در حیطه طراحی  و رنگ آمیزی نمادهای ایرانی اسلامی در تولید لوازم تحریر، طراحانی زبردست برای عرضه تولید لوازم تحریروارد عرصه شوند.

صارمی راد با اشاره به خلاء وجود لوازم تحریر با نمادهای بومی در خراسان شمالی، می گوید: با اطمینان می توان گفت که اگر به تولید لوازم تحریر با نمادهای ایرانی اسلامی و بومی چه از لحاظ کمی و چه کیفی بها داده شود، این کالا جایگاه خود را در بین خریداران خواهد یافت.

بازار لوازم تحریر در سایه نمادهای صنعت سینمای خارجی

یکی دیگر از فروشندگان لوازم تحریر در خراسان شمالی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: اکثر خریداران لوازم تحریر، خریدار محصولی با نمادهای صنعت سینمای خارجی هستند و کمتر کسی پیدا می شود که تمایلی به خرید لوازم تحریر با نماد ایرانی داشته باشد.

محمدمهدی باانصاف ادامه می دهد: اگر در مقابل دانش آموزی دفترچه ای با نماد برنامه های کارتونی خارجی چون بن تن، مرد عنکبوتی و سیندرلا و یا نمادهای برنامه های کاتونی ایرانی مانند مدرسه موش ها و شکرستان گذاشته شود، لوازم تحریر با تصاویر برنامه کارتونی خارجی برای خرید انتخاب می شود.

قاسم صفری یکی دیگر از فروشندگان لوازم تحریر در بجنورد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: تمامی لوازم تحریری که برای فروش گذاشته ام، دارای نمادهای ایرانی اسلامی است.

وی ادامه می دهد: تمایل خرید دانش آموزان از لوازم تحریر با نماد ایرانی اسلامی نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.

عرضه لوازم تحریر ایرانی و خارجی در فروشگاه های بجنورد

رییس مجمع امور صنفی و رئیس اتحادیه لوازم تحریر بجنورد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار می کند: امسال سعی مان بر این بوده که دفترچه هایی با نمادهای ایرانی اسلامی و یا بدون هیچ طرحی وارد بازار فروش کنیم.

محمود اسدی با اشاره به اینکه بجنورد دارای ۷۰ فروشگاه عرضه کتاب و لوازم تحریر است، ادامه می دهد: به هر حال واحدهای لوازم تحریری نیز در بجنورد وجود دارند که تولیداتی با نمادهای خارجی نیز برای عرضه به بازار فروش آورده اند.

نمادها؛ مدرسه تعلیم و تربیت نامرئی دانش آموزان

یک روان شناس در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: در تربیت کودکان دو نوع روش وجود دارد که یک نوع تربیت به صورت مستقیم و نوع دیگر به روش غیرمستقیم است.

نورگلدی یزدانی با اشاره به اینکه نشانه ها و نمادها می توانند به طور غیر مستقیم در تربیت کودکان تاثیرگذار باشند، می افزاید: نمادها می توانند تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند، به ویژه نمادهای خارجی که به صورت انیمیشن و با رنگ آمیزی جذاب با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می شود.

وی ادامه می دهد: برای جلوگیری از تاثیر فرهنگ بیگانه بر کودکانمان باید به دنبال تقویت فرهنگ خودی باشیم و بر مدرسه نامرئی و تربیت غیرمستقیم کودکان مسلط شویم.

یزدانی با اشاره به اینکه خوشبختانه در چند سال اخیر بر روی لوازم تحریر دانش آموزان از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده می شود، می افزاید: متاسفانه عدم استفاده از طرح و رنگ و انیمیشن ها و داستان های قوی در تولید این اقلام، مانع رونق نمادهای ایرانی اسلامی است.

وی می گوید: اگر می خواهیم لوازم تحریر ایرانی اسلامی در بین دانش آموزان جایگاه خود را بیابد باید از ابزارهای فرهنگی دیگر مثل داستان، انیمیشن، تئاتر و عروسک های قوی استفاده شود.

نمادها می توانند تاثیر عمیقی بر شخصیت افراد داشته باشند، به ویژه نمادهای خارجی که به صورت انیمیشن و با رنگ آمیزی جذاب با هدف عرضه فرهنگ بیگانه به کودکان ارائه می شود

یزدانی با اشاره به یادگیری مشاهده ای در کودکان، می گوید: جامعه باید این آگاهی را داشته باشد که کودکان هر چیزی را که مشاهده می کنند یاد می گیرند و حاصل این یادگیری در نوجوانی به عملکرد تبدیل می شود.

فعالیت تنها یک فروشگاه عرضه لوازم تحریر ایرانی اسلامی در بجنورد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگارمهر، اظهار می کند: لوازم تحریر دانش آموزان از طریق شرکت های تهران تولید و در نهایت در استان توزیع می شود.

منیره صادقی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در تولید لوازم تحریر دخیل نیست، ادامه می دهد: یکی از برندهای ایرانی اسلامی که از سال های گذشته توسط کانون پرورش کودکان و نوجوانان بر روی لوازم تحریر دانش آموزان طراحی شد نماد دارا و سارا است.

وی اضافه می کند: سه سال گذشته برای تنوع بخشی نمادهای ایرانی اسلامی بر روی لوازم تحریر، فراخوانی عمومی از سوی تهران به کل کشور داده شد و از هنرمندان خواستند که طراح هایی را ارائه دهند.

صادقی می افزاید:  پس از آن فراخوان، ۴۰ طرح با نمادهای ایرانی اسلامی رونمایی شد که عکس شهدا نیز جزء آن طرح ها بود.

وی با اشاره به نبود نمادهای بومی بر روی نوشت افزارها اظهار می کند: شاید چون تولید نوشت افزار به صورت متمرکز انجام می شود، آثار استانی بر روی لوازم تحریر دانش آموزان کمتر نقش می بندد.

صادقی می افزاید: با تولید و حمایت از نمادهای بومی و ایرانی اسلامی می توان علاوه بر شناساندن فرهنگ ایرانی اسلامی، در حوزه شناساندن مراکز گردشگری نیز گام های موثری برداشت.

وی می گوید: خراسان شمالی دارای یک فروشگاه عرضه لوازم تحریر ایرانی اسلامی است که پیش از این در انحصار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود اما اکنون به صورت خصوصی فعالیت می کند.

کد N959176

وبگردی