آفتاب

حراجی فیلمنامه اصل «همشهری کین»

حراجی فیلمنامه اصل «همشهری کین»

نسخه دست‌نویس «اورسون ولز» از فیلمنامه «همشهری کین» چوب حراج می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نسخه‌ای از فیلمنامه «همشهری کین» فیلم معروف اورسون ولز که توسط خود این کارگردان مورد استفاده قرار می‌گرفته و دربردارنده یادداشت‌های او و امضای ستاره‌های این فیلم است، به‌زودی به حراج گذاشته می‌شود.

سه نسخه دست‌نویس از فیلمنامه این اثر وجود دارد که روز 30 سپتامبر چکش حراج خواهد خورد. اورسون ولز در 25 سالگی «همشهری کین» را کارگردانی کرده و در آن نقش اصلی را ایفا کرده است. این فیلم یکی از شاهکارهای سینمای کلاسیک به حساب می‌آید و به خاطر به کار گرفتن تکنیک‌های روایی‌، نورپردازی و سینمایی‌اش سنگ محکی در دنیای سینما محسوب می‌شود.

اولین دست‌نوشته فیلمنامه این کار که در سال 1940 مشترکا توسط ولز و «هرمن منکوویچ» با نام «آمریکایی» به نگارش درآمده هم در این حراجی عرضه می‌شود. قیمت تخمینی این نسخه بین 20 تا 30 هزار دلار تعیین شده است.

در حاشیه نسخه شخصی ولز یادداشت‌های این چهره هنری‌، نکاتی درباره کارگردانی و طراحی زاویه دوربین‌ها دیده می‌شود. این فیلمنامه 156 صفحه‌ای امضای بسیار از عوامل ‌«همشهری کین» را به همراه دارد و روی آن تاریخ 16 جولای 1940 درج شده است.

به گزارش گاردین‌، یک نسخه تایپ‌شده از فیلمنامه «همشهری کین» که برای اقتباس تلویزیونی به نگارش درآمده و شامل یادداشت‌های اورسون ولز است هم در این حراجی عرضه می‌شود. این فیلمنامه تلویزیونی در دهه 1950 به نگارش درآمده و ارزش آن بین 20 تا 30 هزار دلار تخمین زده شده است.

انتهای پیام

کد N959098

وبگردی