آفتاب
سومین رویارویی احزاب سنتی آمریکا در یک هفته؛

جمهووریخواهان برای رد برجام بار دیگر به مصاف دموکرات ها می روند

جمهووریخواهان برای رد برجام بار دیگر به مصاف دموکرات ها می روند

جمهوریخواهان حاضر در سنای آمریکا که تا کنون دوبار در رد توافق هسته ای ایران شکست خورده اند قصد دارند فردا پنجشنبه برای سومین بار اقدام به رای گیری در خصوص رد برجام کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در پی ناکامی دوباره جمهوریخواهان آمریکا برای رای‌گیری توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 در سنای آن کشور، «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه، فردا پنجشنبه را روز سومین رای‌گیری اعلام کرده است.

میچ مک‌کانل اعلام کرده که، کفایت مذاکرات را برای بار سوم در روز پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت (به وقت آمریکا) به رای می‌گذارد.

او گفته است «در هر حالت این مباحثه ادامه پیدا خواهد کرد».

آسوشیتدپرس می‌گوید با وجود «مانور» سیاسی مک‌کانل، انتظار می‌رود که دموکرات‌ها همچنان متحد باقی مانده و از توافق اتمی حمایت کنند

دومین تلاش جمهوری‌خواهان که شب گذشته انجام شد، مانند تلاش نخست آنها، با ۴۲ رای از سوی دموکرات‌ها با اقدام «فیلی‌باستر» آنها روبه‌رو شد و اعلام کفایت مذاکرات برای رای‌گیری نهایی، عملا ناکام ماند.

اگر اکثریت جمهوریخواه سنا می‌توانستند در رأی‌گیری روز سه‌شنبه ۶۰ رأی موافق جلب کنند، کفایت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای اعلام می‌شد و سنا می‌توانست به رأی‌گیری در مورد آن بپردازد.

اما آنها در مجموع از ۵۶ رای برخوردار شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌ نویسد با وجود آنکه به نظر نمی‌رسد اقدام‌ بعدی نیز نتیجه‌ای در بر داشته باشد، اما جمهوریخواهان از فرصت پیش آمده، برای پیشبرد اهداف سیاسی علیه دموکرات‌ها و نیز به سود رقابت‌های آینده خود برای نمایندگی در سنا، استفاده می‌کنند.

سناتور دیک داربین، از سناتورهای ارشد دموکرات، گفته است رای‌گیری مجدد و قرار سوم برای انجام آن، تکرار عملی بی‌فایده است.

داربین می‌گوید «ما این رای‌گیری را هفته پیش انجام دادیم. نمی‌فهمم چرا دوباره آن را تکرار می‌کنیم».

در دیگر سو اما مک‌کانل نیز از دموکرات‌های سنا انتقاد کرده است که جلوی رای‌گیری این مجلس را می‌گیرند.

توافقی که بین دولت و کنگره برای رای‌گیری در مورد «برنامه جامع اقدام مشترک» صورت گرفته، به نمایندگان در دو مجلس آن کشور تا ۱۷ سپتامبر (روز پنج‌شنبه) فرصت می‌دهد تا رای خود را در مورد آن ابراز کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در هر صورت می‌تواند با داشتن یک سوم از حامیان، رای نهایی کنگره را «وتو» کرده و «برجام» را برای اجرای نهایی تائید کند. با این حال با رای کافی دموکرات‌ها برای ناکام گذاشتن کفایت مذاکرات، هنوز به استفاده از حق وتو نیز نیازی نیست.

کد N959072

وبگردی