آفتاب

احضار رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق برزیل به دادگاه به اتهام فساد مالی

احضار رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق برزیل به دادگاه به اتهام فساد مالی

قاضی فدرالی در برزیل رسیدگی به پرونده فساد علیه رییس دفتر رییس‌جمهوری سابق این کشور به اتهام دست داشتن در فساد گسترده مالی در کمپانی نفتی پتروبراس را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، دفتر دادستانی فدرال برزیل اعلام کرد، "خوزه دیرکو"،‌ رییس دفتر لوییس ایناسیو لولا داسیلو، رییس جمهوری سابق برزیل که اوایل ماه جاری میلادی به فساد،‌ پولشویی و اخاذی متهم شده بود، قرار است در دادگاه حاضر شود.

14 تن دیگر از جمله خوآئو واکاری نتو، خزانه دار سابق حزب کارگر برزیل و رناتو د سوزا دوکو، رییس سابق سرویس های هماهنگ کننده کمپانی نفتی پتروبراس باید در دادگاه حاضر شوند.

رییس دفتر رییس جمهوری سابق برزیل یکی از اعضای ارشد حزب حاکم کارگر است که علیه وی به اتهام دست داشتن در این پرونده فساد مالی اقامه دعوی شده و وی هم اکنون در بازداشت به سر می برد.

خوزه دیرکو بین سال های 2003 تا 2005 رییس دفتر ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهوری سابق برزیل بود و اوایل اوت سال جاری میلادی در منزلش دستگیر شد.

وی پیش از دستگیری در سال جاری میلادی از 2013 در حصر خانگی بود چون به دست داشتن در برنامه خرید رای در کنگره برزیل که به 10 سال قبل باز می گردد، به 11 سال حبس محکوم شده بود.

دادستان ها گفته اند که وی مغز متفکر برنامه اختلاس و فساد مالی کمپانی نفتی پتروبراس است و زمانیکه رییس دفتر رییس جمهوری سابق برزیل بوده، رشوه دریافت کرده و باعث پیشبرد برنامه مذکور شده است.

بنابه گفته دادستان ها، برنامه فساد پتروبراس شامل دو میلیارد دلار رشوه و سایر منابع مالی غیرقانونی می شود.

انتهای پیام

کد N959045

وبگردی