آفتاب

شفیعی: کلیت مجلس با برجام موافق است

شفیعی: کلیت مجلس با برجام موافق است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کمیسیون ویژه بررسی برجام باید در پی حل دغدغه‌ای برای کشور و نظام باشد و نه دغدغه جناحی و زیر سوال بردن دیگران، در عین حال گفت که کلیت مجلس با برجام مخالف نیست.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر بخواهیم برجام را بررسی کنیم نیازمند یک متدلوژی و روش‌شناسی خاص هستیم. ممکن است ما در این متدلوژی برجام را بماهو برجام و در چارچوب متنی که پیشرو داریم بررسی کنیم یا اینکه علاوه بر متن، حواشی آن و علل و عواملی که منجر به آن شده را نیز بررسی کنیم.

وی افزود: اشکال کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام این است که متن برجام را بدون حواشی آن بررسی می‌کند یعنی علت‌ها و عواملی که منجر به شکل‌گیری چنین متنی شده توجه نمی‌کند و شرایط را برای همه یکسان در نظر می‌گیرد. در واقع به مسیری که طی شده تا به مقصد رسیده و شرایط، امکانات و توانمندی‌هایی که تیم رقیب داشته توجه نمی‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: منظور این است وقتی یک سند را بررسی می‌کنیم باید حواشی آن که خیلی مهم، پررنگ و تاثیرگذار است را نیز در کنار متن بررسی کنیم بنابراین اولیه نقد به متدلوژی و شیوه بررسی برجام مربوط می‌شود.

شفیعی با اشاره به حضور اعضای تیم مذاکره‌کننده قبلی در جلسات کمیسیون برجام، خاطرنشان کرد: اینکه در کمیسیون چه می‌گذرد را به لحاظ شکلی محل اشکال نمی‌دانم. کمیسیون برجام باید از افراد مختلف دعوت کند تا بیشتر به کنه موضوع پی ببرد. اگر از آقایان جلیلی، عباسی یا دیگران دعوت شده محل اشکال نیست و اتفاقا این موضوع می‌تواند به دقیق‌تر شدن در این مساله کمک کند مشروط بر اینکه نیت بررسی‌کنندگان نیت خیری باشد یعنی در پی حل دغدغه‌ای برای کشور و نظام باشیم نه دغدغه شخصی، جناحی و زیر سوال بردن دیگران.

وی ادامه داد: خود آقای ظریف در قرائت متن برجام گفت این تمام آن چیزی نبود که ما می‌خواستیم بلکه بخشی از آن چیزی بود که می‌توانستیم. آقای عراقچی هم گفت که من بیش از دیگران می‌توانم برجام را نقد کنم لذا همه به اینکه برجام دارای نواقصی است اعتقاد داریم، اما برجام دستاوردهایی نیز دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون ویژه بررسی برجام بیشتر دنبال یافتن نیمه‌های خالی و دیدن نبودن‌هاست البته نمایندگان متوجه اوضاع هستند و مجلس درباره برجامی قضاوت خواهد کرد که بدون مصالح و منافع جناحی بررسی شده باشد.

شفیعی با بیان اینکه کلیت مجلس با برجام مخالف نیست، گفت: به نظر می‌رسد اگر بنای رای‌گیری در مورد برجام باشد نمایندگان به آن رای مثبت خواهند داد؛ البته حتما به نظر کمیسیون ویژه هم توجه خواهد شد، اما ارزیابی من این است که خروجی کار رای مثبت مجلس به برجام خواهد بود.

وی در پایان اضافه کرد:‌ توصیه من به اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام این است که به گونه‌ای عمل نکنند که استنباط دیگری از بررسی‌ آنها وجود داشته باشد و در محیط بیرون فعالیت آنها انعکاس منفی پیدا کند. آنها می‌توانند از نظرات همه افراد در کمیسیون استفاده کنند و صحبت‌های همه را بشنوند مشروط بر اینکه در پی بهره‌برداری سیاسی و جناحی نباشند.

انتهای پیام

کد N958994

وبگردی