آفتاب

ناکامی دوباره جمهوری‌خواهان در رد برجام

ناکامی دوباره جمهوری‌خواهان در رد برجام

جلسه رای‌گیری مجدد درباره‌ قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای در مجلس سنای آمریکا بار دیگر با شکست مواجه شد.

جلسه رای‌گیری مجدد درباره‌ قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای در مجلس سنای آمریکا بار دیگر با شکست مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هیل، جلسه رای گیری مجدد درباره‌ قطعنامه‌ رد برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام)‌ توافقی که 14 ژوئیه (23 تیر) میان ایران و گروه 1+5 حاصل شد عصر روز سه شنبه برگزار شد که در نتیجه آن جمهوری خواهان بار دیگر نتوانستند 60 رای لازم برای تصویب این قطعنامه را کسب کنند و متحمل شکستی دیگر شدند.

در این رای‌گیری 42 نماینده دموکرات در سنا به این قطعنامه رای منفی و 56 سناتور نیز رای مثبت دادند. این بدین معنی است که جمهوری‌خواهان حتی از دفعه قبل نیز رای کمتری برای مخالفت با برجام در اختیار داشتند.

روز پنج شنبه گذشته نیز جمهوری خواهان مجلس سنا در اولین رای گیری خود درباره‌ی قطعنامه رد برجام با شکست مواجه شدند و در تلاش برای جلوگیری از اجرای این توافق اعلام کردند دوباره یک رای گیری دیگر برگزار خواهند کرد.

بر اساس قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران، قانون‌گذاران آمریکا از زمان حصول این توافق 60 روز فرصت داشتند تا متن توافق را مورد بررسی قرار دهند و رای خود را درباره‌ آن اعلام کنند.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این تهدید کرده است در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره آن را وتو خواهد کرد. در حال حاضر با توجه به اعلام حمایت 42 دموکرات از برجام حق وتوی رئیس جمهور در این مساله تضمین شده است.

به نوشته روزنامه هافینگتون پست، میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا در حالی که شواهد حاکی از آن بود که دموکرات‌ها در سنا آماده تکرار اقدام روز پنجشنبه خود در خصوص توافق هسته‌ای هستند هشدار داد جدال برای رد توافق هسته‌ای با ایران هنوز به پایان نرسیده است.

مک کانل اعلام کرد، در صورت ممانعت دموکرات‌ها برای رای گیری درباره توافق هسته‌ای، متممی را برای منوط کردن لغو تحریم‌ها با به رسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی تهران ارایه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی سه شنبه شب برای سناتورهای دموکرات اولتیماتوم تعیین کرد که یا اجازه رأی‌گیری درباره توافق هسته ای ایران را بدهید یا این که با یک رأی گیری دیگر مواجه خواهید شد که بر اساس آن، اجرای توافق هسته‌ای ایران با به رسمیت شناخته شدن اسرائیل و آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی هستند، منوط خواهد شد.

وی گفت که بر اساس این متمم رییس‌جمهور آمریکا قادر نخواهد بود پیش از آن‌که ایران این دو مسله را انجام دهد تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند.

به گزارش ایسنا، این سناتور جمهوری خواه در حالی که هم حزبی‌هایش تنها چند گام تا شکست کامل برای مخالفت با برجام فاصله دارند موضوع این متمم را مطرح کرده است که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند هیچ‌گاه موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهند شناخت.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا نیز پیش از این در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی گفته بود اینکه بگوییم ایران در ازای توافق هسته‌ای باید اسراییل را به رسمیت بشناسد مثل این است که بگوییم توافقی انجام نخواهد شد.

انتهای پیام

کد N958950

وبگردی