آفتاب
روحانی:

تحریم‌ها به ملت انگیزه تولید علم داد/ مذاکرات دانش‌بنیان بود

تحریم‌ها به ملت انگیزه تولید علم داد/ مذاکرات دانش‌بنیان بود

رئیس‌جمهور مذاکرات هسته‌ای را دانش‌بنیان دانست و گفت: دراین مذاکرات هم دانشمندان هسته‌ای، هم دانشمندان سیاست بین‌الملل و هم دانشمندان اقتصادی دست به دست هم دادند تا ما بتوانیم به این نقطه برسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت که صبح امروز چهارشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه حوزه سلامت بی‌تردید یکی از مهمترین موضوعات در یک جامعه متمدن است که ما در پی تحقق آن هستیم، اظهار کرد: فشارهای زیادی که بعد از پیروزی انقلاب به این مردم وارد شد و همچنین تحریم‌ها و بسته شدن دروازه‌ها باعث انگیزه مضاعف ملت شده است.

رئیس‌جمهور افزود: تمامی تحریم‌ها و فشارها انگیزه مضاعفی در مردم وطن‌دوست و علم‌دوست ایجاد می‌کند تا بتوانند جایگاه خود و غرور خود را به منصه ظهور برسانند.

وی تاکید کرد: ما در دوره‌های مختلف این سختی‌ها را داشتیم و من می‌دانم که اگر فشار، نیاز، غرور ملی و استعداد با هم ترکیب شود، معجزه می‌آفریند و خودباوری، اعتماد به نفس و اتکال به خداوند را می‌آورد.

روحانی ادامه داد: ما در دوران جنگ هر چه سیستم پدافندی را آماده می‌کردیم قبل از اینکه بخواهیم موشک‌های هاگ را علیه هواپیمای دشمن شلیک کنیم، سیستم ما از بین می‌رفت؛ یعنی وقتی سیستم هاگ روشن می‌شد و تشعشعات خود را صادر می‌کرد، هواپیمای دشمن موشک‌های ضد راداری خود را شلیک می‌کرد و سیستم هاگ منفجر می‌شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به آماده‌سازی تجهیزات سیستم پدافندی در دوران جنگ تحمیلی قبل از آغاز عملیات والفجر ۸ گفت: ما در پایان سه ماه تلاش به طرحی دست یافتیم که توانستیم قبل از آنکه موشک‌های دشمن به سیستم پدافندی ما برسد آن را منحرف و سرنگون کنیم. با ۳-۲ بار سرنگون کردن هواپیماهای دشمن، کل طرح آنها جمع شد.

وی افزود: امروز آن طرحی که در مقطع عملیات والفجر ۸ دست پیدا کردیم، به کلی سری است و باید در سیستم پدافندی ما باقی بماند؛ چرا که در آن دوران و همچنین پس از آن دشمن نفهمید ما چه کاری انجام دادیم و از چه وسیله‌ای استفاده کردیم.

روحانی تاکید کرد: علم، دانش، تحقیق، اعتماد به نفس و اتکا به خداوند و استفاده از همه ابزارها می‌تواند ما را به مقصد برساند. امروز ممکن است بسیاری از داروها را در شرایط تحریم و حتی در شرایط پساتحریم به سختی وارد کنیم و احتمال دارد دشمن دارو به ما ندهد یا اگر می‌دهد با قیمت بالا به ما بفروشد، اما آیا ما نمی‌توانیم به ابزار لازم برای تولید دارو دست پیدا کنیم؟

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کسب درآمد بیشتر، انگیزه کافی برای رشد تحقیقات و علم نیست، گفت: ما یک انگیزه ملی می‌خواهیم تا بتوانیم برای ملتمان فداکاری کنیم، البته در کنارش چاشنی سود هم باید باشد، اما لازم است که انگیزه‌های خود را بالاتر ببریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصولی که ما در مذاکرات ۲۳ ماهه حاضر نشدیم از آن دست برداریم، عقب‌نشینی از مسیر توسعه علم، دانش و پیشرفت در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بود.

روحانی گفت: البته بخشی از این دانش مربوط به پزشکی می‌شود، ما هفته‌ها و هفته‌ها بحث کردیم که رآکتور آب‌سنگین اراک بماند یا نماند، آنها می‌گفتند رآکتور آب‌سنگین اراک برای ما نه قابل قبول است و نه حاضریم که شما در جلسات کلمه آب‌سنگین را به کار ببرید؛ چرا که شدنی نیست و ما اجازه نمی‌دهیم در اراک آب‌سنگین وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی رآکتور اراک، پزشکی هسته‌ای است. ماه ها بحث شد و سپس هم آب‌سنگین را پذیرفتند، هم رآکتور ۴۰ مگاواتی را پذیرفتند و هم اینکه قبول کردند که این رآکتور باید توسط خودشان پیشرفته‌تر شود، یعنی ایران با دو کشور از ۱+۵ این رآکتور را مدرنیزه‌تر می‌کند.

وی مذاکرات هسته‌ای را دانش‌بنیان دانست و گفت: دراین مذاکرات هم دانشمندان هسته‌ای، هم دانشمندان سیاست بین‌الملل و هم دانشمندان اقتصادی دست به دست هم دادند تا ما بتوانیم به این نقطه برسیم.

روحانی گفت: سانتریفیوژهای IR۸ جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود و ما نمی‌توانستیم از دستاورد صرف‌نظر کنیم. همه بحث‌های طرف مقابل این بود که تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای خود را ادامه ندهید و این مسئله را برای هشت سال آینده باقی بگذارید.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای دولت یازدهم، گفت: امروز دستاوردهایمان، تحقیقات روی کاغذ و کامپیوتر نیست که همیشه مجاز است؛ تحقیقات برای ساخت و اتصال قطعات و بعد شروع به استفاده برای تکمیل تحقیقات، بعد از آن تست مکانیکی و تزریق گاز است.

روحانی افزود: امروز در توافق برجام بعد از اجرای آن و در اولین روز پس از توافق، تزریق گاز UF۶ به سانتریفیوژ IR۸ انجام خواهد شد و این ایستادگی برای ادامه راه است.

وی ادامه داد: روزی می‌گفتند که فردو را به این دلیل که زیر کوه است، ببندید، هم‌اکنون می‌پرسند چرا زیر کوه است؟ وقتی شما می‌گویید ما گزینه‌هایی روی میز داریم، ما هم ناچار هستیم برویم زیر کوه؛ چرا تهدید کردید و ما هم در زیر کوه، سایت برای غنی‌سازی درست کردیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه در نهایت آنها پذیرفتند که نیمی از فردو فعال بماند، افزود: آنها از این نیمه به عنوان بال یاد می‌کردند و می‌گفتند یک بال فعال باشد و بال دیگر تعطیل شود. ما گفتیم بال فعال به مرکزی برای تحقیقات ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود.

روحانی خاطرنشان کرد: بخشی از فردو، مرکزی آماده برای غنی‌سازی با هزار سانتریفیوژ است، بخشی نیز برای تحقیقات جدید در زمینه هسته‌ای باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: چند ماه مذاکره برای این بود که ما در بخش تحقیقات و تکمیل مسیر تحقیقاتی بتوانیم راکتور اراک را تکمیل کرده و سانتریفیوژ جدید را تا صنعتی شدن ادامه دهیم؛ این برای این است که بتوانیم در بخشی از فردو زمینه‌هایی ایجاد کنیم که هنوز به آنها ورود نکرده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تلاش در زمینه هسته‌ای تنها برای نگه داشتن دستاوردهای گذشته نیست، تصریح کرد: زمینه حرکت و رشد سریع‌تر در مسیر تحقیق، توسعه و دانش هسته‌ای صلح‌آمیز  را بدست آوردیم. البته قطعنامه‌های غلط گذشته را نیز ملغی کردیم و فضا برای صادرات و تجارت باز خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در تمام مذاکرات به مسئولان اروپایی یا غیراروپایی که در دو ماه اخیر به تهران آمده‌اند؛ گفته‌ایم اگر به ایران می‌خواهید بیایید با سرمایه و تکنولوژی نو وارد این سرزمین شوید. ما از شما استقبال می‌کنیم.

روحانی ادامه داد: در صورتی که سرمایه و تکنولوژی نو به ایران بیاورند می‌توانند از بازار جهانی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید حواسمان جمع باشد و در این فضا ساده‌لوحی نکنیم، گفت: باید در این فضای نو کار کنیم و از تجربه دنیا استفاده کرده و با دیگران مشارکت کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نمی‌توان علم و فناوری را از صفر شروع کرد، گفت: اگر در مسئله هسته‌ای می‌خواستیم از صفر شروع کنیم سخت بود. ما می‌دانستیم که کیک زرد قابل تبدیل به UF۴ و UF۶ است.

روحانی ادامه داد: اگر می‌خواستیم سانتریفیوژ تولید کنیم سخت بود. نقشه آن را خریدیم، اگر نمی‌خریدیم ساخت UCF شدنی بود، اما طول می‌کشید. خلاصه یک سانتریفیوژ را از جایی آوردیم و مهندسی معکوس کردیم. یک قسمت‌هایی را ساختیم، یک قسمت‌هایی را که نمی‌توانستیم بسازیم رفتیم و در کشورهای دیگر ساختیم و کم‌کم شدیم سازنده .IR۱

وی با تاکید بر اینکه مهندسی معکوس در قدم‌های اولیه اشکالی ندارد، گفت: ما زمان را باید کوتاه کنیم، اگر برای ساخت اولین هواپیمای جنگنده، خودمان از اول شروع می‌کردیم، مدت زیادی طول می‌کشید، مهندسی معکوس کردیم و به تدریج به ساخت هواپیماهای جنگنده رسیدیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما امروز نیازمند اراده قوی برای دستیابی به استقلال، خودکفایی علمی و فناوری در بسیاری از زمینه‌ها و رابطه درست با دنیا هستیم.

روحانی گفت: دنیای امروز علم و دانشش درهم تنیده شده، خوشحالم که امروز تنها به دانشگاه، علم و کلاس نگاه نمی‌کنیم و به تولید علم و پژوهش نگاه می‌کنیم. خوشحالم که تنها به علم نگاه نمی‌کنیم بلکه به فناوری نگاه می‌کنیم و خوشحالم که تنها به فناوری هم نگاه نکرده و به بازار و تجاری شدن نگاه می‌کنیم.

وی اظهار داشت: علم و فناوری، بازار و برند و تصرف بازار دیگران راه درست است. ما باید بازار منطقه و جهان را در تسخیر محصول ایرانیان دربیاوریم، غرور ملی اینجاست.

رئیس‌جمهور گفت: امروز در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی روی پای خود ایستاده‌ایم، در قسمت‌های دیگر هم باید این اتفاق بیفتد.

روحانی تصریح کرد: بسیار خوشحالم که وزیر علوم، وزیر بهداشت و معاونت فناوری رئیس‌جمهور هر سه در کنار هم همکاری و هم‌افزایی دارند.

وی ادامه داد: چند سال پیش میان این سه نفر دعوا بود، گاهی شکایت‌هایشان به دادگاه رسیده بود، اما امروز در کنار هم و با هم تلاش می‌کنند.

رئیس‌جمهور گفت: مقام معظم رهبری علی‌العموم از مسئولان دولت یازدهم ابراز رضایت می‌کنند، اما به ویژه از این سه نفر حمایت می‌کنند.

روحانی گفت: در شرایط پساتحریم ما همه توان خود را به کار می‌بریم و دولت بالاتر از کمک‌های مالی، کمک‌های قانونی و در زمینه‌های مختلف از جمله صادرات و وام تسهیلات ارائه می‌کند.

وی افزود: دولت با همه توان پشت‌ سر شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد.

رئیس‌جمهور در پایان با بیان اینکه امیدوارم در این مسیر اندیشمندان و کارآفرینان با همکاری دولت به اهداف بلند ملت دست پیدا کنند، تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان راه درست برای جذب دانشمندان، جوانان و دانشگاهیان و همچنین بهترین راه برای اشتغالزایی جوانان دانشگاهی ماست.
کد N958896

وبگردی