آفتاب

دیپلماسی ظریف در داکا

دیپلماسی ظریف در داکا

وزیر خارجه کشورمان که اوایل بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی وارد« داکا» پایتخت بنگلادش شد در جریان سفر یک روزه خود به این کشور با تعدادی از مقامات عالی رتبه بنگلادشی دیدار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اعزامی به داکا، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح روز چهارشنبه با حضور در کاخ نخست وزیری بنگلادش، با خانم «شیخ حسینه» نخست وزیر این کشور واقع شده در جنوب آسیا و شمال خلیج بنگال دیدار می‌کند .

در ادامه ظریف و هیات همراهش به ساختمان تشریفات وزارت خارجه بنگلادش خواهند رفت و این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با همتای بنگلادشی خود دیدار و سپس در ضیافت وزیر خارجه بنگلادش شرکت می کند .

بعد از ظهر روز چهارشنبه ظریف به کاخ ریاست جمهوری بنگلادش خواهد رفت و با رییس جمهور این کشور به رایزنی خواهد پرداخت.

طبق برنامه ی از پیش تعیین شده ظریف در آخرین ساعات حضورش در داکا در هتل محل اقامتش جوابگوی سوالات خبرنگاران در ارتباط با این سفر و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین‌الملل خواهد بود .

در پایان این برنامه ها، ظریف داکا را به مقصد تهران ترک خواهد کرد و احتمالا اوایل بامداد روز پنچ شنبه هواپیمای حامل رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان و هیات همراهش در فرودگاه مهر آباد تهران به زمین خواهد نشست.

به گزارش ایسنا، نظام سیاسی بنگلادش ،جمهوری پارلمانی چند حزبی است . دولت مسئول اداره امور کشور بوده و در برابر هر تصمیم و اقدامی باید به پارلمان و نمایندگان مردم پاسخگو باشد . قدرت اجرایی دولت در دست نخست وزیر است که توسط رییس جمهور و از حزب حائز اکثریت در مجلس برای مدت 5 سال انتخاب می شود و قاعدتا از حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان برخوردار است .

خانم شیخ حسینه رهبر حزب « عوامی لیگ» که اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار دارد برای دومین دور متوالی است که مقام نخست وزیری این کشور را برعهده دارد .

ایران یکی از اولین کشورهایی بود که استقلال بنگلادش را در سال 1971 به رسمیت شناخت و روابط رسمی و دبپیپلماتیک خود را با این کشور در سال 1974 اغاز کرد .

مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به بنگلادش ، قیر و خشکبار است و در مقابل کنف ،عمده ترین محصول صادراتی بنگلادش به ایران است . بر اساس آخرین آمارها ،حجم این روابط ،سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار است .

انتهای پیام
کد N958886

وبگردی