آفتاب

دموکرات ها بار دیگر اجازه رای گیری علیه توافق را ندادند

دموکرات ها بار دیگر اجازه رای گیری علیه توافق را ندادند

واحدمرکزی خبر نوشت: دموکرات های سنای آمریکا روز سه شنبه برای دومین بار از رای گیری درباره قطعنامه ای که قرار بود علیه توافق هسته ای ایران به تصویب برسد جلوگیری کردند.

آسوشیتد پرس در گزارشی از واشنگتن به قلم «دب ریچمن» ‌نوشت:
دموکرات های سنای آمریکا روز سه شنبه برای دومین بار از رای گیری درباره قطعنامه ای که قرار بود علیه توافق هسته ای ایران به تصویب برسد جلوگیری کردند. بدین ترتیب این اقدام دموکرات های سنای آمریکا باعث محافظت از یکی از مهمترین ابتکار عمل های سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا شد.
تلاش برای تصویب این قطعنامه روز سه شنبه نتوانست حمایت دست کم 60 عضو سنا را جلب کند. شمار سناتورهایی که از این قطعنامه حمایت کردند 56 نفر و شمار سناتورهای مخالف با آن 42 نفر اعلام شد.
با وجود آن که ادامه این تلاش متوقف شده است، جمهوریخواهان سنای آمریکا سعی کردند این رای گیری را برگزار کنند تا بدین ترتیب دیدگاه سیاسی خود را علیه دموکرات ها آشکارا بیان و همچنین خود را برای رقابت های آینده در سنا آماده کنند. استناد آنها برای انجام این تلاش ها، نتایج نظرسنجی هایی است که در آمریکا برگزار شده است و نشان می دهد مردم آمریکا درباره این توافق نگرانی هایی دارند.
برگزاری دومین رای گیری، آخرین اقدام جمهوریخواهان در سنا شمرده نمی شود. «میچ مک کانل»‌رهبر اکثریت سنا که از نتیجه این تلاش ها ناخرسند بود، برنامه ریزی برای برگزاری سومین رای گیری را روز پنجشنبه آینده انجام داد. موضوع این تلاش نیز جلوگیری از اقدام اوباما در لغو تحریم های ایران است، مگر آنکه تهران، اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت بشناسد و زندانیان آمریکایی را که در تهران نگهداری می شوند آزاد کند.
رهبر جمهوریخواهان سنا در این باره گفت: «در هر صورت، این مناظره ادامه خواهد داشت.»
با وجود مانور سیاسی مک کانل درباره این اقدام سیاسی چالش برانگیز که قطعا در کارزارهای انتخاباتی و جمع آوری کمک های مالی مورد تاکید جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت، دموکرات ها بار دیگر متحد عمل کردند و اجازه ندادند این قطعنامه به تصویب برسد.
با ادامه این مناظرات در روز سه شنبه، مک کانل سناتورهای دموکرات را به جلوگیری از رای گیری سنا درباره توافق هسته ای ایران متهم کرد.
مک کانل در این باره گفت: «اکثریت قدرتمند و دوحزبی مجلس نمایندگان، علیه توافق (هسته ای ایران) رای داد. اکثریت دو حزبی سنا نیز علیه این توافق رای خواهد داد. این موضوع زمانی محقق خواهد شد که سناتورهای دموکرات مانع از آن نشوند که مردم آمریکا رای گیری نهایی را درباره مهمترین مساله سیاست خارجی دوران ما انجام دهند.»
مک کانل در ادامه به نقل از اوباما گفت: «به عقیده من کنگره به مردم آمریکا برای دادن یک رای نهایی مثبت یا منفی، مدیون است.»
دیگر جمهوریخواهان که علیه این توافق سخنرانی کردند، گفتند حتی دموکرات ها در مجامع عمومی از حمایت از این توافق عقب نشینی کرده اند. «جان کورنین John Cornyn » سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس، یک پارچه نوشته سیاه و سفید را در دست داشت که روی آن، اظهار نظرهای دموکرات های حامی توافق هسته ای ایران درباره نگرانی های آنها از این توافق نوشته شده بود.
با این وجود «دیک دوربین Dick Durbin » سناتور دموکرات ایالت ایلینوی که نفر شماره دو دموکرات ها در سنا محسوب می شود در این باره گفت رای گیری روز سه شنبه اقدامی بی نتیجه بود و احتمالا رای گیری دیگری که قرار است اواخر هفته برگزار شود، نتیجه ای در پی نخواهد داشت.
دوربین در این باره گفت: «ما هفته گذشته این رای گیری را برگزار کردیم. نمی دانم چرا در حال تکرار کردن این اقدام هستیم.»
دموکرات ها که رهبری آنها را «هری رید» رهبر اقلیت سنا به عهده دارد، بر این باور هستند که مساله اختلافات درباره توافق هسته ای ایران حل شده است، به ویژه با توجه به آنکه مهلت کنگره برای بازنگری درباره این توافق روز پنجشنبه پایان خواهد یافت. وی این رای گیری ها را یک اقدام پوچ خواند.
پاپ فرانسیس چندی پیش و در آستانه سفر هفته آینده خود به واشنگتن، حمایت از توافق هسته ای میان آمریکا، ایران و پنج کشور قدرتمند جهان را اعلام کرد. اسقف اعظم «پل گالاگر Paul Gallagher » مسئول روابط خارجی واتیکان در این باره روز دوشنبه در وین اعلام کرد واتیکان از توافق هسته ای حمایت می کند، زیرا عقیده دارد این توافق، بهترین راه برای حل اختلافات از طریق گفتگو و مذاکره است.
گالاگر در ادامه گفت واتیکان امیدوار است اجرای کامل این توافق بتواند «ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند» و «گامی قاطع و تعیین کننده به سوی ثبات و امنیت بیشتر در منطقه باشد.»

4949

کد N958880

وبگردی