آفتاب

پنتاگون: اشتون کارتر قصد صحبت با روسیه را ندارد

پنتاگون: اشتون کارتر قصد صحبت با روسیه را ندارد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، اشتون کارتر از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس پنتاگون در هفت ماه پیش با همتای روسی خود صحبت نکرده است و به‌ رغم نگرانی واشنگتن مبنی بر حضور نظامی روسیه در سوریه، قصد انجام چنین کاری را نیز ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون در کنفرانس هفتگی خود گفت: هم‌اکنون جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مسوول گفت‌وگوها با روسیه است و ما می‌خواهیم که این روند به همین صورت باقی بماند.

این سخنان نشان دهنده تغییر آشکاری است که فورا پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه در سال گذشته به روسیه رخ داد و پنتاگون نیز نشست امنیت ملی سطح بالا با مسکو را به تعویق انداخت و پس از آن مسوولیت گفت‌وگوها به وزیر امور خارجه آمریکا واگذار شد.

با این حال سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که هیچ مانعی برای گفت‌وگوی اشتون کارتر و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه وجود ندارد.

وی افزود: قطعا طی چند ماه گذشته ما چالش‌هایی را در روابط با روسیه داشته‌ایم. اگر وزیر دفاع آمریکا باور داشته باشد که همکاری با همتای روسی خود لازم است، این کار را خواهد کرد. اما تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخیرا مسکو خواستار همکاری نظامی – نظامی با ایالات متحده به منظور پیشگیری از حوادث ناخواسته شده و رزمایش‌هایی را در نزدیکی سواحل سوریه برگزار کرده است. پنتاگون می‌گوید که مسکو در حال ساخت و توسعه یک پایگاه عملیات هوایی در سوریه است. مقام‌های آمریکایی به استقرار تانک، تجهیزات نظامی و آتشبارهای روسی در این پایگاه سوریه اشاره کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N958856

وبگردی