آفتاب

جمهوری آذربایجان حضور نیروهای ارمنی در اراضی خود را مانع حل مناقشه ناگورنو-قره‌باغ دانست

جمهوری آذربایجان حضور نیروهای ارمنی در اراضی خود را مانع حل مناقشه ناگورنو-قره‌باغ دانست

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان اظهار کرد، حضور سربازان ارمنستان در مناطق اشغال شده این جمهوری مانع اصلی حل‌و‌فصل درگیری‌ بر سر منطقه ناگورنو - قره‌باغ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آذربایجان، المار محمدیاروف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با رابرت والتر، گزارش‌گر کمیته امور خارجه مجمع پارلمانی شورای اروپا اظهار کرد: ارمنستان با اسکان پناهندگان ارمنی سوریه در منطقه ناگورنو - ‌ قره‌باغ تعهد خود به کنوانسیون‌های ژنو را نقض کرده است.

محمدیاروف خاطرنشان کرد: این حقیقت که بخشی از اراضی جمهوری آذربایجان تحت اشغال ارمنستان است توسط جامعه بین المللی از جمله روسای گروه مینسک در سازمان امنیت وهمکاری اروپا تصدیق شده است.

وی افزود: قطعنامه‌های شماره 822، 853، 874 و 884 شورای امنیت سازمان ملل استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری آذربایجان و اشغال اراضی این کشور را ممنوع کرده و حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و نقض ناپذیر بودن مرزهای این کشور را تایید کرده است.

محمدیاروف گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل این مساله را که ناگورنو - قره‌باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است تایید کردند.

وی اظهار داشت: نیروهای اشغالگر باید سریعا از اراضی ما به طور کامل و بی‌قید و شرط خارج شوند.

محمدیاروف همچنین تاکید کرد: خارج شدن نیروهای مسلح ارمنستان از مناطق اشغال شده به بازگشت پناهندگان و آوارگان، بازیابی ارتباطات و ایجاد اعتماد، بازیابی صلح و امنیت در منطقه کمک خواهد کرد اما تنها ارمنی‌ها با این موضوع مخالفند.

وی در ادامه گفت: اصول به روز رسانی‌ شده مادرید این بندها را پوشش می‌دهند.

وزیر خارجه آذربایجان همچنین اظهار کرد: جامعه بین‌المللی حل وفصل چند مرحله‌ای درگیری ناگورنو قره باغ را به عنوان یک راه احتمالی حل و فصل این مناقشه قبول دارد.

انتهای پیام

کد N958526

وبگردی