آفتاب

تایلند رسما بمب گذاری بانکوک را به ایغورهای چین نسبت داد

تایلند رسما بمب گذاری بانکوک را به ایغورهای چین نسبت داد

ایرنا نوشت: خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که دولت تایلند برای نخستین بار و به طور رسمی بمب گذاری ماه گذشته در معبد هندهای این شهر را به ترکان مسلمان اویغوری چین نسبت داد.

این گزارش به نقل از یکی از وکلای مدافع مظنونان به بمب گذاری و انفجارهای ماه گذشته در معبد هندوهای بانکوک که منجر به مرگ 22 تن و زخمی شدن حدود 150 نفر شده بود، اعلام کرد که دستگاه قضایی تایلند امروز رسما اعلام کرد که ایغورها، اقلیت ترکان مسلمان چینی عامل اصلی آن بودند.

اگرچه پلیس این کشور 21 شهریور نیز برای تکمیل جدول متهمان بمب گذاری از دستگیری یک فرد ایغوری از شهروندان چین به جرم دست داشتن در بمبگذاری خونبار معبد هندوهای این شهر خبر داده بود، اما امروز رسما آنها را عامل اصلی آن انفجارها معرفی کرد.
بانکوک پایتخت تایلند اواخر مرداد ماه سالجاری شاهد چندین انفجار بمب بود که یکی از این انفجارها در معبد «اراوان» متعلق به هندوها رخ داد.
رسانه ها و مقامات پلیس تایلند در آن زمان گمانه زنی هایی را در داشتن ارتباط این بمب گذاریها با مساله مهاجران و قاچاق ایغورهای چین مطرح کرده بودند.
تحلیلگران سیاسی و اجتماعی ادعا کردند که جدایی طلبان ایغور چین در بحرانهای داخلی تایلند از جمله در آن انفجارها و بمب گذاری های خونبار دست داشتند، پلیس در مسیر تحقیقات خود این مظنون ایغور وابسته به «جنبش ترکستانی شرقی» که چین آنان را تروریست و جدایی طلب می داند، دستگیر کرد.
این گزارش به نقل از پراوت تاورنشیری، سخنگوی پلیس ملی تایلند اعلام کرد، پس از تحقیقات پی بردند که این فرد اویغوری با گذرنامه چینی و قومیت اویغوری همان مظنون اصلی بمب گذاری بانکوک است.
وی در گفت وگو با فرانس پرس گفت: البته خود اویغورها نیز سالهاست دولت چین را به سرکوب فرهنگی و دینی متهم می کنند و در سالهای اخیر اویغورها از طریق کشورهای جنوبی شرق آسیا از جمله تایلند به ترکیه می روند، از این رو دست داشتن آنها در انفجارهای اخیر چندان دور از ذهن نبوده و نیست.
به گزارش ایرنا، اگرچه در چین هنوز به طور رسمی در این باره موضع گیری نشده است اما برخی از رسانه این کشور به تدریج و به طور تلویحی به این مساله پرداخته اند.
شاخص ترین این رسانه ها، روزنامه «گلوبال تایمز» چین از ارگان های حزب حاکم است که می نویسد: مظنون دستگیر شده می خواسته انتقام 100 اویغوری را بگیرد که از سوی تایلند به چین بازگردانده شدند.
اداره مهاجرت تایلند در تیر ماه سالجاری 109 نفر از مهاجران غیرقانونی «اویغور» را که سال گذشته به صورت غیرقانونی وارد خاک تایلند شده بودند، به چین مسترد کرده بود.
این روزنامه خاطرنشان کرده است که در جریان آن بمب گذاری که ماه گذشته رخ داد شش شهروند چینی هم کشته شدند و مظنون، انتقام اویغورهای مسترد شده به تایلند را گرفته است.
در همین حال گزارش شده است که مظنون تایید کرده این بمب گذاری یک کار سازماندهی شده بوده است.
در ضمن دولت چین هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که مهاجران مسترد شده قصد داشتند به گروههای تروریستی از جمله داعش ملحق شوند.
چین مدت هاست نسبت به فعال شدن جنبش های تروریستی ترکستان شرقی در شمال غرب این کشور هشدار می دهد و نگران است که این منطقه دچار آشوب و ناآرامی شود.
پکن معتقد است «جنبش ترکستان شرقی» تحت حمایت دولت ترکیه نه تنها در داخل چین و کشورهای منطقه دست به اقدامات تروریستی زده و تاثیرات منفی بر امنیت ملی و ثبات اجتماعی گذاشته، بلکه با تروریستهای بین المللی همکاری کرده و امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.
وزارت امنیت عمومی چین می گوید: یافته های پلیس این کشور ثابت می کند گروه هایی در ترکیه برای کمک به این مهاجران در تلاش بوده اند تا آنان را به سوریه و عراق انتقال دهند.
این گزارش تاکید کرده است: کار برخی از دیپلمات های ترک در کشورهای آسیای جنوب شرقی، تسهیل در فرار مهاجران کشورهای دیگر برای الحاق به تکفیری ها است.
وزارت امنیت عمومی چین می گوید، مشخص شده است که شماری از گروه های سازماندهی شده به مهاجران ضد چینی کمک می کرده اند تا ابتدا به لائوس، ویتنام و تایلند گریخته و سپس از آنجا به ترکیه و در نهایت به عراق و سوریه بروند.
پلیس می افزاید که باندهای تبهکار در ترکیه با پرداخت هزینه های قابل توجه، اقدام به ساماندهی این افراد می کردند.

4949

کد N958500

وبگردی