آفتاب

سئوالات اعضای کمیسیون برجام از نهاوندیان چه بود؟

سئوالات اعضای کمیسیون برجام از نهاوندیان چه بود؟

خانه ملت نوشت: رئیس دفتر رئیس جمهور صبح امروز با حضور در کمیسیون برجام در مجلس به سئوالات نمایندگان پاسخ داد.

 در نشست امروز (24 شهریور) کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضور محمد نهاوندیان، عباس عراقچی، حسن قشقاوی و مجید انصاری مباحث اقتصادی در برجام و قطعنامه مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این جلسه سئوالات اعضای کمیته اقتصادی برجام از محمد نهاوندیان مطرح شد که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در برجام با عدول دو طرف شرایط جدیدی ایجاد شد گفت: اگر برجام اتفاق نمی افتاد پیش بینی می کنیم در مسائل و مشکلات اقتصادی تا چه بازه زمانی می توانستیم ادامه دهیم.

وی همچنین ادامه داد: ایرادی که به برجام گرفته می شود در مورد سوئیفت بانکی است گفته می شود که بعد از رفع تحریم ها همچنان در خصص مبادلات ارزی مشکلات از طریق انتقال بانک ها وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است برخی از شرکت ها از لیست تحریم ها خارج شوند در عین حال لیستی وجود دارد که گفته می شود پس از 8 سال نیز این افراد نمی توانند در معاملات بانک های بین المللی حضور پیدا کنند آیا این دو دستگی باعث ایجاد مشکل در آینده نخواهد شد.

تاجگردون با بیان اینکه بانک سپه و برخی موسسات اقتصادی در لیست دوم قرار دارند گفت: همچنین توضیح دهید دولت برای بعد از برجام چه پیش بینی و برنامه هایی دارد.

همچنین مهرداد بذرپاش، عضو دیگر کمیته اقتصادی کیسیون ویژه برجام مطرح کرد که دولت دقیقا از نگاه اقتصادی بگوید منابع بلوکه شده ما از تحریم های اولیه، ثانویه، اتحادیه اروپا و شورای امنیت چه میزان خواهد بود چرا که ارقام متعددی در خصوص آزاد شدن پول ایران ارائه می شود انتظار می رود براساس میزان فروش نفت رقم دقیق تری منتشر شود.

وی افزود: گفته می شود سقف بودجه سال آینده 50 تا 60 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است اولا از آنجایی که هنوز برنامه ششم توسعه تدوین نشده است چطور می توان سقف بودجه را بست و از سوی دیگر با آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران کاهش سقف بودجه کشور به نظر منطقی نمی آید.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به روند گذشته آمریکا در خصوص آزاد شدن منابع بلوکه شده و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی عنوان کرد: دولت ارزیابی خود را از تحریم هایی که باقی می ماند و همچنین مشکلاتی برای کشور ایجاد می کند را ارائه کند.

همچنین مسعود پزشکیان با تأکید بر اینکه تحریم های ظالمانه از سال 58 تا کنون در ایران تحمیل شده است و هر سال حلقه آن تنگ تر می شود عنوان کرد: اگر مذاکرات روند خود را ادامه نمی داد چه بلایی بر سر کشور می آمد همچنین عنوان شود تا کنون چه هزینه هایی در خصوص تحریم ها پرداخته شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه قرار است تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم یا فرصت ها را به تهدید خواستار آن شد که مباحث بر خلاف گذشته در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

27220

کد N958400

وبگردی