آفتاب

نگرانی‌ها از پیامدهای تصویب قوانین دفاعی جدید ژاپن

نگرانی‌ها از پیامدهای تصویب قوانین دفاعی جدید ژاپن

خبرگزاری رویترز گزارش داد: ژاپن و آمریکا در پی تصویب قوانین دفاعی جدید توکیو طی روزهای آینده می‌توانند شروع به تدوین طرح مشترکی برای درگیری احتمالی با چین کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با این حال ژاپن به منظور حمایت از عملیات‌های تحت رهبری آمریکا علیه گروه تروریستی داعش سربازان خود را اعزام نخواهد کرد.

این دو سناریو نشان می‌دهند ژاپن تا چه حد توانسته محدودیت‌های اعمال شده از سوی قانون اساسی صلح‌طلب این کشور علیه فعالیت‌های نظامی‌اش را کمرنگ کرده و در عین حال همچنان با جایگاه "یک کشور عادی" که بتواند عملیات‌های نظامی خارجی بدوین هیچ‌گونه محدودیتی را به اجرا درآورد، فاصله داشته باشد.

برخی از مقام‌های ژاپن نگران هستند شکاف میان آنچه که ژاپن می‌تواند انجام دهد و آنچه که آمریکا از آن انتظار دارد، باعث اختلاف‌نظر میان دو کشور شود.

یک افسر نیروی دریایی ژاپن به رویترز گفت: ما با این تغییرات قانونی جدید خواهیم توانست تقریبا هر کاری که آمریکا از ما بخواهد انجام دهیم. ما در زمینه تامین مهمات و پشتیبانی از عقب تقریباً می‌توانیم همه کاری انجام دهیم.

وی افزود: با این حال آنچه که آمریکا از ژاپن می‌خواهد شرکت در جنگ علیه تروریسم است. اگر آراء عمومی آمریکا با ژاپن ضدیت پیدا کنند این موجب مشکل خواهد شد.

به رغم اعتراضات عمومی و مخالفت مردمی در نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود مجلس علیای پارلمان ژاپن تا چند روز دیگر لوایح دفاعی جدید دولت شینزو آبه را تصویب کنند.

این تغییرات شامل پایان دادن به ممنوعیت چند دهه‌ای درخصوص دفاع ژاپن از کشور دوست مورد حمله قرار گرفته و یا دفاع شخصی مشترک هنگام روبه‌رو شدن ژاپن تهدیدی علیه حیاتش هستند. تغییرات دفاعی جدید همچنین دامنه پشتیبانی لجستیکی برای ارتش‌های آمریکا و دیگر کشورها و شرکت در عملیات‌های حفظ صلح چندملیتی را گسترش داده‌اند.

آمریکا از تغییرات ژاپن استقبال کرده اما چین گفته است که این قوانین باعث پیچیدگی در امنیت منطقه‌ای خواهد شد.

یک منبع خبری در ژاپن به رویترز گفت: ژاپن قرار نیست مثل استرالیا، انگلیس و یا آلمان کشوری باشد که همه نوع دارایی‌های انسانی خود را صرف مناطق جنگی نظیر عراق و افغانستان کند. چنین کاری در حد توان ژاپن نیست. با این حال تغییرات دفاعی ژاپن همچنان این کشور را از تبدیل شدن به یک کشور عادی براساس استانداردهای امنیتی جهانی دور نگه می‌دارد.

به عنوان مثال ژاپن در صورتی می‌تواند در دفاع شخصی مشترک حضور داشته باشد که سه شرط شامل تهدید علیه حیات ژاپن وجود داشته باشد.

ناروشیگه میچیشیتا، یک کارشناس ژاپنی در مرکز بین‌المللی وود روو ویلسون گفت: این یک گام جدید برای استانداردهای جهانی است اما در مقایسه با استانداردهای ابرقدرت‌ها چندان بزرگ نیست.

ژاپن در همگرایی نزدیک‌تر با نیروهای آمریکایی نه‌تنها می‌تواند گشت‌زنی‌ها و رزمایش‌های زمان صلح خود را افزایش دهد بلکه می‌تواند دست به برنامه‌ریزی مشترک برای یک درگیری احتمالی بزند.

انتهای پیام

کد N958378

وبگردی