آفتاب

نعمت‌زاده، مولاوردی، جلودارزاده، دانشور و ستاری در دومین نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار

نعمت‌زاده، مولاوردی، جلودارزاده، دانشور و ستاری در دومین نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار

دومین نمایشگاه نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در محل دائمی نمایشگاه تهران گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در آیین گشایش این نمایشگاه دکتر ستاری معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری ومحمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت ، حضور یافتند .

در ابتدای مراسم از یکصد زن کار آفرین برتروحضور چشمگیر و فعالشان در این نمایشگاه قدر دانی به عمل آورد .

در ادامه مراسم سهیلا جلودارزاده رییس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کارآفرینی بانوان و مشاور معاونت توسعه مدیریت منابع و امور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایده برگزاری این نمایشگاه از همان ساعات اولیه سال جدید در فروردین 94 با شعارامسال « همدلی و همزبانی - دولت و ملت » شکل گرفت و ایده اولیه را در واقع مقام معظم رهبری پایه ریزی کردند. ما نیز در وزارتخانه با حمایت وزیر به این نتیجه رسیدیم که بانوان کار آفرین را در سراسر ایران حمایت کنیم.

جلو دار زاده در ادامه گفت : زن نماد عظمت خداوند است و تفاوت بین خلقت زن و مرد بیان کننده قدرت و بزرگی خداست. ما برآن هستیم تا در افق سال 1404 جایگاه توسعه یافتگی نقش زنان در عرصه های مختلف اجتماعی و اقتصادی را در دنیا به بالاترین حد ممکن برسانیم و این میسر نیست جز با کار و تلاش و ممارست. امروز این اتفاق بزرگ در روز ازدواج مبارک ملکوتی و آسمانی رخ داده است و می خواهیم بگوییم که تنها دین مبین اسلام است که جایگاه زن و خانواده را تا این اندازه ارج می نهد . در شکل گیری نمایشگاه ما سرکار خانم مولا وردی نقش بسزایی داشتند که از ایشان بسیار سپاسگذارم .

وی در ادامه گفت: ایشان جلسات شورای راهبردی را با کمک استادان دانشگاهی و کمیته های علمی پیش بردند که برای راه اندازی این نمایشگاه نقش کلیدی را بر عهده داشتند. کار درمان همه مشکلات است و ملتی موفق تر است که بیشتر تلاش می کند و کار را جدی می گیرد.

او ادامه داد: به قول امام عزیزمان خداوند هم کارگر است و هر لحظه مشغول به کاری. خداوند بزرگترین کار آفرین وخلقت کننده است. امیدداریم تا ما هم بتوانیم در این مسیر کار کنیم و به بانوان تلاشگر مملکتمان خدمت کنیم. نمایشگاه کار آفرینی و نقش آفرینی زنان برگ سبزی تحفه درویشان است. برکت این نمایشگاه به دامن زنان پاک ایرانی خواهد ریخت.

بیکاری در بانوان تحصیلکرده، سه برابر نرخ بیکاری ایران

در ادامه نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ابتکار و نوع آوری اولین ابزاری است که برای برگزاری این نمایشگاه بدان نیاز داشتیم . بانوان ایده پرداز و موفق ایرانی سهم بسزایی در موفقیت این گرد همایی خواهند داشت. هم اکنون سهم زنان فعال و صاحب شغل در کشورمان به نسبت سهم مردان بسیار اندک است و تنها 12 در صد از زنان به فعالیت مشغول هستند.

او گفت: ما تلاش می کنیم که بانوان تحصیلکرده بیکار به حداقل تعداد برسند. هم اکنون نرخ بیکاری بانوان تحصیلکرده 3 برابر نرخ بیکاری کشور است. ما از بانوان تحصیلکرده می خواهیم که جمع بشوند و کار آفرینی کنند و الگوسازی کنند. الگوها هم بیشتر حضور داشته باشند و با حمایت و یاری نرخ بیکاری بانوان تحصیلکرده را پایین آوردند. ما نیز در وزارتخانه از هیچ کمک و حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه گفت: امیدوارم با تشکیل دوره های مختلف کار آفرینی برای بانوان بتوانیم ایده ها را به منسه ظهور برسانیم و عملی کنیم. چه خوب است که بیاموزیم و به فرزندانمان یادآوری کنیم که به دنبال استخدام نباشیم بلکه ایجاد شغل وکار کنیم. فکر، ایده، همت از تک تک ما شروع می شود تجمیع آن برای پیشبرد و فعالیت بانوان امید همه ماست که برای آن هم تلاش می کنیم و هم دعا.

حکمرانی زنان در جامعه

فاطمه دانشور عضو شورای اسلامی شهر تهران و کار آفرین برتر در حوزه معدن نیز در ادامه مراسم گفت: در ماه های اخیر شاهد عضوشدن تعداد بیشتری از بانوان در اتاق بازرگانی هستیم که این موضوع امیدوارکننده و خوشایند است .

او گفت: خداوند بزرگ هم با آوردن قصه سلیمان و بلقیس در قرآن مجید به حکم رانی زنان در جامعه صحه گذاشته است و آن را به رسمیت شناخته است . دین اسلام در این زمینه پیشرو تر از همه ادیان است و ما می بینیم که ثروت و تجارت حضرت خدیجه س تا چه اندازه به دوام و استواری دین اسلام در دوره جاهلیت کمک کرد و سهم بزرگی در وضعیت اقتصادی مسلمانان داشت . اما من به عنوان یک زن کار آفرین بارها به ادارات مختلف مراجعه کردم و راهم ندادند .

دانشور گفت: من ۱۰ بار به فولاد مبارکه رفتم برای خرید و گفتند ما زن راه نمی دهیم. چرا زنان در اقتصاد کشور سهم حداقلی دارند؟ از این بگذریم خوشحالم که دولت آقای روحانی کابینه ای چنین قدرتمند دارد.

او گفت: بیاییم به دخترانمان جرات حضور درجامعه ودر بازار کا ر را بدهیم . بیاییم ادبیاتمان را تغییر دهیم و نگوییم دختر قشنگم ، پسر زرنگم . دخترانمان را طوری تربیت کنیم که جرات خطر کردن و ریسک پذیری در بازار و تجارت را داشته باشند .

در پایان سورنا ستاری معاون علم و فناوری ریاست جمهوری گفت: هنگامی که خاطرات جنگ و زندگی در فضای جنگ را بخاطر می آورم به یاد زنانی می افتم که کمتر حرفی از آنها در فیلم ها و خاطرات زده شد . زیر پوست جنگ کودکان بسیاری یتیم شدند و زنان بسیاری بی سرپرست و با سختی تمام توانستند زندگی خود را اداره کنند .

او گفت: امروز در اقتصاد ایران به منابع انسانی کمتر توجه می شود مغز ها و ایده ها را فراموش کرده ایم و همواره اقتصاد نفتی را مد نظر قرارداده ایم . ضوابط و قانون در عرصه تجارت همگی مردانه هستند که باید برای تغییر و تصحیح آن هم تلاش شود . بیاییم نگاه سنتی را از فروش کالا و ایجاد کار برداریم . اینکه حتما مغازه ای دو نبش در خیابان جمهوری داشته باشیم لازم نیست . امروزه در فضای مجازی افرادی هستند که روزی 3 میلیون تومان فروش می کنند و در حال تجارت هستند .

در این نمایشگاه 700 غرفه در مساحتی به وسعت 12 هزار متر مربع برای بازدید و فروش پیش بینی شده است .

۷۴۷

کد N958274

وبگردی