آفتاب

دیدار عالمان اهل سنت پاکستان با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

دیدار عالمان اهل سنت پاکستان با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

گروهی از عالمان اهل سنت پاکستان با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

گروهی از عالمان اهل سنت پاکستان با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این دیدار، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی با اشاره به ویژگی «حب نفس» در انسان، گفت: اگر انسان حب را روی هر چیزی بگذارد، از آن گریزان نخواهد بود. اساس صوفیه، متصوفه و عرفا، بر پایه همین حب و محبت است. یعنی محبت هر کجا باشد، انسان دیگر بدی را نمی‌بیند و مثلاً اگر انسان محبت را روی خدا بنشاند، از حوادث طبیعی هم بدش نخواهد آمد.

وی در ادامه با بیان این‌که «خداوند متعال در تمامی آیات قرآن، به دنبال این است که خودش را به بنده‌اش بشناساند» افزود: هر کس خدا را می‌شناسد، حتماً محبت خدا در قلب او ایجاد می‌شود و اگر شناختی نسبت به خدا باشد و محبتی در این بین وجود نداشته باشد، معلوم می‌شود که آن شناخت حقیقی نیست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه اظهار کرد: ما انسان‌ها گاهی اوقات برخی واقعیات را نمی‌بینیم. برای نمونه ما لباس و پیراهن را می‌بینیم؛ ولی نخ که اساس این لباس را شکل داده است و بدون آن دیگر لباسی وجود ندارد را نمی‌بینیم. بنابراین در این عالم، هر جا را که بنگریم، مظهر خداوند متعال است. با این حال متأسفانه گاهی اوقات خدا را نمی‌بینیم.

وی تأکید کرد: بزرگان دینی معتقدند که اگر به اندازه اعتماد به برخی از بندگان خدا برای انجام کارهایی مانند معالجه و درمان، به خدا اعتماد کنیم، تمامی مشکلات ما حل خواهد شد. در روایات اسلامی از این اعتماد به خدا، با عنوان «یقین» یاد شده است.

ابراهیمی‌ترکمان با بیان این‌که «رفتار انسان بر اساس یقین او تنظیم می‌شود» ادامه داد: به همین دلیل است که اگر یقین داشته باشیم که تهمت زدن، غیبت کردن و توهین کردن، آتش جهنم را به دنبال خواهد داشت، این اعمال را انجام نخواهیم داد.

وی افزود: اسلام به مسأله یقین توجه بسیاری کرده است و در روایات بسیاری این موضوع مهم دیده می‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان همچنین گفت: مهم این است که ما اهل ایران و شما اهل پاکستان و دیگرانی از اهالی نقاط دیگر کشورهای اسلامی، به خدا یقین داریم و می‌دانیم که به میزان یقینی که به خدا داریم، توحید ما قوی‌تر می‌شود.

وی افزود: همه مشایخ متصوفه دنبال این یقین و توحید بودند. عبدالقادر گیلانی، بهاءالدین نقشبند، نجم‌الدین کبری، خواجه یوسف همدانی و دیگر متصوفان به دنبال این بودند که یقین به خدا را به انسان‌های دیگر تبیین کنند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تحولات کنونی جهان اسلام، تأکید کرد که امروز مسلمانان به جای اینکه به خدا یقین کنند به دنیا یقین دارند و همدیگر را می‌کشند.

وی همچنین گفت: آن که می‌کُشد می‌گوید خدا و آنکه کشته می‌شود هم می‌گوید خدا، در حالیکه خدا یکی است. پس در بحث توحید، بین مسلمانان تا زمانی که همدیگر را می‌کُشند، منافات وجود دارد.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه با بیان این‌که «هر چقدر برای سربلندی دین بکوشیم به خود خدمت کرده‌ایم» گفت: شیعه و سنی و صوفیه و ... یک خدا را می‌پرستند و پیروان این اندیشه‌ها باید به یک نقطه که همان خداوند متعال است، متمرکز شوند.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و علمای پاکستانی بتوانند با هم برای اعتلای فرهنگ اسلامی در دنیا همکاری کنند.

دیدار عالمان اهل سنت پاکستان با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علمای پاکستان را در مقابله با تروریسم یاری برساند

در ادامه این دیدار، مفتی گلزار نعیمی، رئیس جامعه نعیمیه اسلام‌آباد و رئیس جماعت اهل حرم پاکستان، خطاب به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: مسئولیت شما در رأس فعالیت‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور شایسته تقدیر است. یکی از دلایل پیشرفت ایران این است که کسانی که تحصیلات عالی همزمان در علوم حوزوی و علوم جدید دارند، در مناصب دولتی منصوب می‌شوند؛ مانند شما که با سابقه تحصیلات علوم دینی و علوم نوین، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستید.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما علمای پاکستان می‌کوشیم تا ساحات مختلف دین در جامعه به رشد و ترقی برسد و در این راه به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت‌های شما هم استفاده کنیم.

مفتی گلزار نعیمی ادامه داد: همانطور که می‌دانید امروز دنیا با بحران تروریسم، عملیات‌های انتحاری و خشونت‌گرایی مواجه است. همین مسایل سبب شده تا در پاکستان برای اتحاد شیعه و سنی بکوشیم. این تلاش‌ها به تنهایی کافی نیست و ضرورت دارد تا در این خصوص تلاش‌های رسمی صورت بگیرد، تلاش‌هایی در ذیل فعالیت‌های سازمان‌های فرهنگی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.

وی در پایان تأکید کرد: تهدید تروریسم و خشونت‌گرایی بین ایران و پاکستان تقریباً مشترک است و برای جلوگیری از نفوذ آن و ریشه کردن آن نیازمند همکاری‌های مشترک دو کشور هستیم و معتقدیم که با این همکاری می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

همچنین پیر عنصر فرید چشتی، رهبر علمای پاکستان شاخه نیازی، در سخنانی با اشاره به این‌که «اساس و بنیاد تصوف، محبت و مودت و عشق ورزیدن به انسان است» گفت: در واقع تمامی اینها در ادامه سلسله‌ای است که انبیا آن را بنیان گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: در آموزش‌های خود و در تعلیم و تعلم که در حوزه‌های خود داریم، تلاش کرده‌ایم که سنی و صوفی را از هم جدا ندانیم و معرفی نکنیم و همه دور محبت محمد و آل محمد (ص) گرد هم بیاییم.

رهبر علمای پاکستان شاخه نیازی همچنین با یادآوری جنایات گروه‌های تکفیری در جهان اسلام، گفت: به دنبال آن هستیم تا بتوانیم مقابل این جنایتکاران بایستیم و امتی قوی بنا کنیم. از شما رئیس محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم خواهش می‌کنیم که این وظیفه را به عهده بگیرید و ما را در این راه همراهی کنید.

بر اساس این گزارش، پیر سید مصطفی اشرف رضوی، رئیس حزب الاحناف، پیر سید محمد صفدر شاه گیلانی، مدیر مرکزی گروه جمعیت علمای پاکستان، امجد حسین چشتی، دبیرکل جماعت علمای پاکستان؛ شاخه نیازی، پیر عنصر فرید چشتی، رهبر علمای پاکستان شاخه نیازی، مفتی گلزار احمد نعیمی، رئیس جامعه نعیمیه اسلام‌آباد و رئیس جماعت اهل حرم پاکستان، پیر سید محمد معصوم حسین نقوی، رئیس مرکزی جمعیت علمای پاکستان شاخه نیازی و مفتی محمود اقبال فقیر حسین، از علمای فعال بریاوی، از اعضای این گروه( علما و مشایخ مناطق مختلف پاکستان و نمایندگان گروه‌های گوناگون مذهبی و سیاسی) هستند و دارای افکار تقریبی با گرایش صوفی‌گری خود، به مقابله با خشونت‌گرایی و فرقه‌گرایی و تکفیر می‌پردازند و نقش مهمی در جامعه پاکستان در نکوهش آل‌سعود در حمله به یمن، ایفا می‌کنند.

انتهای پیام

کد N958157

وبگردی