آفتاب
رئیس دادگستری خراسان شمالی تاکید کرد

قاطعیت دستگاه قضایی در پیشگیری از جرائم انتخاباتی

قاطعیت دستگاه قضایی در پیشگیری از جرائم انتخاباتی

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: هیات‌های اجرایی و نظارت به صورت دقیق و مستمر فعالیت‌های انتخاباتی را رصد خواهند کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان شمالی، حجت الاسلام قدرتی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته و اکنون افرادی بوده و هستند که نمی خواهند به هر نحوی انتخابات در کشور درست برگزار شود، خاطرنشان کرد: دروازه انتخابات برای حضور مردم به پای صندوق های رای باز است اما دروازه ورود را برای هر کسی با هر پیشینه ای برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی باز نمی کنیم؛ چراکه در این زمینه هیات‌های اجرایی و نظارت باید نظارت داشته باشند.

وی افزود: ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی همزمان با کل کشور پس از بخشنامه ریاست محترم قوه قضائیه تشکیل شد و جلسات آینده نیز با حضور تمام اعضای اصلی ستاد انتخاباتی استان برگزار خواهد شد تا تمام اعضا به وظایف قانونی خود آشنا شده و آن را به نحو احسن انجام دهند.

رئیس دادگستری خراسان شمالی یکی از ارکان اصلی نظام اسلامی را مردمی بودن و حضور مردم در تمام صحنه ها دانست و سه عامل اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ایمان مردم، رهبری و حضور مردم در تمام صحنه ها عنوان کرد.

وی خدشه در هر یک از سه رکن اساسی انقلاب اسلامی را در واقع خدشه به نظام اسلامی ذکر و اظهار کرد: مردم بدون راهنمایی و هدایت‌های رهبری در معرض آسیب ها و دشمنی گرگ های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داخلی و خارجی قرار خواهند گرفت.

قدرتی بر نقش بسیار اساسی و حساس مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت: باید باورمان بر این باشد که آنچه مشروعیت یک نظام اجتماعی و حکومت را رقم می زند همان دین و ولایت است و لکن حضور و حمایت مردم موجب مقبولیت و کارآمدی نظام می شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی تاکید کرد: هر عاملی که موجب دلسردی و بدبین شدن مردم و حضور کمتر مردم در صحنه انتخابات شود خلاف شرع می باشد و مورد رضایت امام راحل نبوده و اکنون هم این مهم خواسته و مورد رضایت رهبری نیست.

قدرتی افزود: بنابراین تکلیف ما این است که زمینه حضور حداکثری مردم را بر مبنای قانون در انتخابات فراهم کنیم تا با اعتماد بیشتر به مسئولین وارد صحنه شوند.

رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرایم با همه اطلاع رسانی و تبلیغات شفاهی از طریق مجالس، تلویزیون و رسانه ها باز هم فرد و افرادی پیدا می شوند که پا روی قانون می گذارند و دستگاه قضا با این افراد برخورد خواهد کرد.

قدرتی افزود: در این راستا بنای دستگاه قضا بر این است با مشارکت و همکاری همه نهادها بحث پیشگیری از جرایم انتخاباتی را انجام دهد.

وی با اشاره به ماده سه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است و این نظارت استصوابی و عام و در تمام مراحل و در تمام امور مربوط به انتخابات جاری است.

وی با بیان اینکه قانون انتخابات در ماده 67 صراحتا بحث پیشگیری از جرایم انتخابات را مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: بر اساس این ماده تشکیلات قضایی هر حوزه انتخابیه باید به منظور پیشگیری از وقوع جرم، ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول دارد.

وی از برگزاری جلسات با تمامی اعضا، نهادها و مسئولین مرتبط با انتخابات در راستای پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و افزود: در آینده با کاندیداها و اعضای ستاد آنان نیز جلساتی بر گزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N958011

وبگردی