آفتاب

تاکید وزیران خارجه عراق و عربستان بر تقویت روابط

تاکید وزیران خارجه عراق و عربستان بر تقویت روابط

وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با همتای عراقی خود تاکید کرد که سفیر کشورش در عراق ظرف چند روز آتی وارد بغداد می‌شود که این امر پس از 24 سال بسته بودن این سفارت‌خانه صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق در دیدار با عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان در حاشیه نشست وزارتی اتحادیه عرب در قاهره در خصوص روند روابط دو جانبه و راه‌های تضمینی برای تقویت این روابط در سایه شرایط کنونی منطقه و جهان گفت‌وگو کرد.

جعفری بر اهمیت این مساله تاکید کرد که کشورهای عربی پیش‌نویسی را تصویب کنند که عراق پیشنهاد آن را مبنی بر جنایت دانستن اندیشه‌های رادیکالی و همچنین از بین بردن تروریسم داده است.

وی عنوان داشت: عراق کشوری غنی است اما در شرایط فوق‌العاده‌ای به دلیل جنگ علیه تروریست‌های داعش و کاهش قیمت نفت قرار دارد و این در حالی است که به کمک‌های انسانی برای خانواده‌هایی که از دیالی، الانبار، صلاح‌الدین و موصل مهاجرت کرده‌اند نیاز دارد و خواهان کمک‌هایی برای بازسازی مناطق آزاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه عراق به حاکمیت قانون اساسی، هویت ملی و تعددگرایی دینی، مذهبی و ملی خود پایبند است و به همسایگان و به مردمان خود می‌بالد، عنوان داشت: تروریست‌های داعش از بیش از 80 کشور آمده‌اند و امنیت عراق و امنیت کشورهای همسایه و منطقه و جهان را تهدید می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه عراق خواهان برقراری بهترین روابط با تمامی کشورهای جهان و بالاخص با کشورهای همسایه است، گفت که دولت عراق در اجرای اصلاحات جدی عمل می‌کند.

ابراهیم جعفری همچنین رسماً از همتای عربستانی خود برای سفر به عراق جهت تقویت همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی دعوت کرد.

از سوی دیگر عادل جبیر تاکید کرد که کشورش در راستای تقویت همکاری با عراق تلاش می‌کند و عربستان تمایل دارد ثبات و وحدت عراقی‌ها حفظ شود.

وی عنوان داشت که سفیر کشورش در عراق ظرف چند روز آتی وارد بغداد می‌شود که این امر در چارچوب تعمیق روابط میان دو طرف صورت می‌گیرد.

پیشتر دولت عربستان در دوم ژوئن گذشته از تعیین ثامر بن سبهان السبهان به عنوان اولین سفیر مقیم عربستان در عراق از سال 1991 خبر داد که این امر پس از مذاکرات چند ماهه میان دو کشور از زمان تشکیل دولت حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در سپتامبر سال 2014 صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N957980

وبگردی