آفتاب

دست مصنوعی جدید با قابلیت ارائه حس لامسه به معلولان

دست مصنوعی جدید با قابلیت ارائه حس لامسه به معلولان

دانشمندان در آمریکا نوعی دست مکانیکی ارائه داده‌اند که با استفاده از فناوری‌های عصبی دارپا به نخستین دستی تبدیل شده که به یک بیمار معلول امکان حس‌کردن حس‌های فیزیکی را می‌دهد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این معلول 28 ساله با استفاده از این دست توانست تعیین کند کدام انگشت مکانیکی وی لمس می‌شود و این کار را با دقت انجام داد.

هویت این بیمار به دلایل شخصی افشا نشده، با این حال دارپا اعلام کرده این فرد به دلیل آسیب‌های شدید نخاعی معلول شده است.

این دست مکانیکی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جانز هاپکینز ارائه شد.

در گذشته سوژه‌های آزمایشی می‌توانستند پروتزها را فقط از طریق فکر کنترل کنند. در این جا فرد می‌توانست سیگنال‌ها را از مغز به دست و به منظور کنترل پروتز ارسال کند، اما در مقابل هیچ داده حس لامسه‌ای دریافت نمی‌کرد و این موضوع انجام حرکات دقیق را دشوار می‌کرد.

مطالعه جدید، فناوری پروتز را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد و امکان ارتباط دوطرفه را بین دست مکانیکی و کاربر آن فراهم می‌کند. در این جا سیم‌هایی به الکترودهای موجود بر روی قشر حسی بیمار (بخشی از مغز که مسئول شناسایی حس‌های لامسه است) متصل می‌شوند و قشر حرکتی (بخشی که حرکات بدن را هدایت می‌کند) نیز به پروتز متصل می‌شود.

حسگرهای گشتاور تعبیه‌شده در داخل این ابزار قادرند فشار وارده به پروتز را شناسایی و این فشار را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کنند. این سیگنال‌ها سپس به مغز بیمار مخابره شده و در آنجا تفسیر می‌شوند.

در طول آزمایشات انجام‌شده، زمانی که محققان هر یک از انگشتان بیونیک دست را لمس کردند، بیمار این حس را توصیف کرد و اعلام کرد گویی دانشمندان دست خود وی را لمس می‌کنند.

انتهای پیام

کد N957786

وبگردی