آفتاب

چین در حال ساخت سومین باند موقت فرودگاهی در دریای چین جنوبی است

چین در حال ساخت سومین باند موقت فرودگاهی در دریای چین جنوبی است

یک کارشناس آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای چند روز گذشته هشدار داد، ظاهراً چین در حال ساخت سومین باند موقت فرودگاهی در منطقه مورد مناقشه در دریای چین جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده برای «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» واشنگتن ساخت‌وساز بر روی صخره آبی «میس چیف»، یکی از جزایر مصنوعی که چین در مجمع الجزایر «اسپارتلی» ساخته است را نشان می‌دهند.

گرگ پولینگ، مدیر بخش «ابتکار عمل شفاف‌سازی دریایی آسیا» در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن گفت: این تصاویر زیربناهایی را نشان می‌دهد که کاملاً مشابه اقداماتی است که چین در دو صخره آبی دیگر انجام داده است. آنچه ما به طور دقیق در این تصاویر مشاهده کرده‌ایم قرار است یک باند فرودگاهی 3000 متری باشد. ما همچنین شاهد فعالیت‌هایی بوده‌ایم که قرار است به نوعی تاسیسات بندری برای کشتی‌ها تبدیل شود.

کارشناسان امنیتی در آمریکا می‌گویند، این باند آنقدر وسیع است تا بتواند اکثر هواپیماهای نظامی چین را در خود جای دهد و به چین امکان دسترسی بیشتری به دریای چین جنوبی می‌دهد؛ منطقه‌ای که مورد مناقشه قرار گرفته و چندین کشور دیگر نیز ادعای مالکیت بر آن را دارند.

گرگ پولینگ گفت: چین با سه باند فرودگاهی تمامی پروازها بر فراز قلمروی ادعاشده‌اش در دریای چین جنوبی را تهدید می‌کند. اگر چین قصد داشته باشد دفاع هوایی پیشرفته‌ای نصب کند، مساله به شدت نگران‌کننده خواهد بود.

آمریکا از چین خواسته تا پروژه‌های آماده‌سازی‌اش در دریای چین جنوبی را متوقف کند. سالانه تجارتی به ارزش پنج تریلیون از دریای چین جنوبی صورت می‌گیرد.

فیلیپین، ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی کشورهایی هستند که در این منطقه ادعای مالکیت دارند.

چین مدعی است بر مجمع الجزایر «اسپارتلی» «حاکمیت بی‌چون و چرا» دارد و ایجاد تاسیسات نظامی در این مجمع الجزایر حق این کشور است. پکن بارها تاکید کرده که این جزایر مصنوعی برای اهداف بشردوستانه استفاده خواهند شد.

انتهای پیام

کد N957766

وبگردی