آفتاب

مونیز: کنگره امکان جلوگیری از توافق هسته‌ای را ندارد

مونیز: کنگره امکان جلوگیری از توافق هسته‌ای را ندارد

وزیر انرژی آمریکا گفت: کنگره اکنون امکان جلوگیری از توافق هسته‌ای را ندارد و دولت آمریکا تمرکز خود را روی اجرای این توافق معطوف کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با بیان اینکه به نظر می‌آید کنگره نمی‌خواهد مانع توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شود، گفت که اکنون دولت باراک اوباما تمرکز خود را روی اجرای توافق قرار داده است.

وی همچنین در خصوص روند اجرای توافق هسته‌ای با بیان این که ایران برای اجرای تعهداتش کار بزرگی پیش رو دارد، گفت: اینکه چقدر زمان برای اجرای توافق لازم است هنوز مشخص نیست.

وزیر انرژی آمریکا که از اعضای مذاکره کننده آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین به شمار می‌آید، افزود: آنها کار بزرگی پیش رو دارند. بسیاری برآورد کرده‌اند که برای اجرای توافق شش ماه زمان لازم است. آنها (ایرانی‌ها) به طور قطع تلاش می‌کنند تا این دوره زمانی را کوتاه‌تر کنند چون واضح است که صرفه اقتصادی آنها در زودتر اجرایی شدن توافق و در نتیجه لغو تحریم‌ها است.

مونیز تصریح کرد: این به میزان نیروی انسانی کارآزموده آنها و توانایی‌شان برای انجام یک سری کارهای گسترده به صورت موازی بستگی دارد. بنابراین، ما چیزی نمی‌دانیم.

به نوشته وال استریت ژورنال، ارنست مونیز در حاشیه این نشست با علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سایر همکارانش از گروه 1+5 دیدار کرده است.

وی در ادامه بدون ارائه جزئیات درباره این دیدارها گفت که مباحث روی موضوعات مربوط به اجرای توافق هسته‌ای متمرکز بوده است.

وزیر انرژی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش به مسأله توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر یک نقشه راه پرداخت و از محرمانه ماندن این توافقات دفاع کرد و گفت: محرمانه نگه داشتن مفاد این پادمان‌های هسته‌ای حساس به نفع تمام اعضای آژانس شامل آمریکا است.

دکتر علی‌اکبر صالحی نیز روز دوشنبه در سخنرانی‌اش در اولین روز نشست سالانه آژانس تأکید کرد: ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و این کشور به تعهدات خود طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند خواهد بود.

انتهای پیام
کد N957689

وبگردی