آفتاب
وزیر انرژی آمریکا:

مخفی نگه داشتن مفاد پادمان های هسته ای به نفع آمریکا و آژانس است

مخفی نگه داشتن مفاد پادمان های هسته ای به نفع آمریکا و آژانس است

وزیر انرژی آمریکا ضمن دفاع از عملکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی در بررسی برنامه هسته ای ایران گفت: زمان اجرای توافق نامعلوم است و به میزان توانایی ایران به انجام تعهدات خود بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژونال، «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا مدعی شد هنوز زمان اجرای دقیق توافق هسته ای ایران و در نتیجه لغو تحریم های اعمال شده بر این کشور مشخص نیست و تهران همچنان مسیر دشواری را برای عمل به تعهدات خود پیش رو دارد.

وی با حضور در کنفرانس خبری که در حاشیه نشست سالانه سازمان بین المللی انرژی اتمی برگزار شد، تاکید کرد حال که احتمال لغو «برجام» از سوی کنگره بعید به نظر می رسد، دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا عمده توجه خود را بر اجرای توافق متمرکز خواهد کرد.

توافق هسته ای ایران به طور رسمی از اواسط ماه میلادی اکتبر لازم الاجرا می شود حال آنکه آمریکا مدعی است ایران باید پیش از هر اقدامی تضمین های لازم را درباره عمل به تعهدات هسته ای خود بدهد.

مونیز در این باره گفت: ایرانی ها کار دشواری را پیش رو دارند. خیلی ها زمان لازم برای اجرای توافق را شش ماه ارزیابی می کنند حال آنکه ایرانی ها آشکارا برای کوتاه کردن این بازه زمانی تلاش می کنند چرا که به هر حال منفعت تهران در گرو رفع هر چه سریعتر تحریم ها است.

وی افزود: باز هم می گویم اجرای توافق در گرو مهارت کارشناسان ایرانی و توانایی آنها به انجام همزمان کارهای متعدد است. بنابراین ما نمی توانیم زمان مشخصی را (برای اجرای توافق) مشخص کنیم.

مونیز در ادامه یادآوری کرد که اختلاف دولتمردان آمریکایی بر سر توافق هسته ای ایران همچنان به قوت خود باقی است. وی به شدت از رفتار جمهوری خواهانی که مدعی لزوم قطع کمک های مالی آمریکا به آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند، انتقاد کرد.

وی در دفاع از عملکرد آژانس گفت: به عقیده من مخفی نگه داشتن مفاد پادمان های هسته ای به نفع همه اعضای آژانس از جمله آمریکا است.

جمهوری خواهان تلاش های آژانس در زمینه بررسی ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای گذشته ایران (پی ام دی) را ناکافی دانسته و مدعی هستند آژانس و ایران در روند مذاکرات به توافق های جانبی در این زمینه دست یافته اند و تلاش دارند تا آنها را از دید کنگره آمریکا پنهان کنند.

کد N957469

وبگردی