آفتاب
مسئول گروه کوهنوردی مهرورزان استان قزوین:

دره جدید در منطقه الموت غربی استان قزوین بازگشایی شد

دره جدید در منطقه الموت غربی استان قزوین بازگشایی شد

قزوین- مسئول گروه کوهنوردی مهرورزان استان قزوین گفت: در یک برنامه شناسایی در منطقه الموت غربی دره ناشناخته و جدید «اشکاف» در استان قزوین شناسایی و بازگشایی شد.

علی مسگری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: پس از دریافت گزارش هایی از سوی ساکنان محلی مبنی بر وجود دره هایی در برخی مناطق الموت برای شناسایی طبیعت ناشناخته این منطقه یک تیم از گروه کوهنوردی مهرورزان شامل مرتضی بخشی،سعید سلیمانی نیابه سرپرستی اینجانب راهی این منطقه شدیم.

وی افزود: پس از چند ساعت کوهنوردی خوشبختانه یک دره جدید با زیبایی های خاص خود در منطقه الموت غربی در نزدیکی روستای روح آباد شناسایی شد.

مسگری بیان کرد: این دره به مسافت ۱۳ کیلومتر دارای ۳۲ آبشار دو تا ۲۰ متری است که در نزدیکی روستای روح آباد الموت غربی تا روستای پررود قرار دارد.

وی یادآورشد: بازگشایی این مسیر هشت ساعت طول کشید و از امروز می تواند مورد استفاده و بازدید کوهنوردان علاقمند قرار گیرد.

مسئول گروه کوهنوردی مهرورزان استان قزوین بیان کرد: آبشارهای زیبای این دره دارای حوضچه آب یک متری تا سه متری است و درختان داخل دره از نظر پوشش شامل درختان بید، چنار، انجیر، تمشک، انگور و انار وحشی است.

وی در خصوص جانداران این دره نیز اظهارداشت: در این دره جاندارانی چون خرچنگ، کبوتر چاهی و پروانه دیده شده که افراد بومی پلنگ هم دیده و گزارش کرده اند.

مسگری گفت: در وسط دره از صخره های موجود، آب به طرز زیبایی سرازیر شده و چشم انداز دلنوازی را ایجاد کرده است.

مسئول گروه کوهنوردی مهرورزان استان قزوین اظهارداشت: این دره کاملا بکر است و ترددی در آن صورت نگرفته زیرا هیچ آثاری از انسان و کارگاه در آن دیده نشده و جایی نیز ثبت نشده است.

وی اضافه کرد: باید دره ها شناسایی شود تا دره نوردان و کوهنوردان در مسیر فعالیت ورزشی خود از آن دیدن کنند و این دره می تواند برای علاقمندان جذاب باشد.

مسگری یادآورشد: روستای روح آباد حدود ۶۵ کیلومتر از شهر قزوین فاصله دارد و از روستا تا ابتدای اولین آبشار۳۰ دقیقه پیاده روی آسان دارید و با حضور در این منطقه می توانید از ۳۲ آبشار زیبای مسیر دیدن کنید و لذت ببرید.

وی در خصوص آبشارهای دره نیز گفت: ۱۲ آبشار هشت تا ۲۰ متری و ۲۰ آبشار با ارتفاع دو تا پنج متر وجود دارد که ارتفاع دره ۱۲۴۰ متر از سطح دریاست که ۱۶۰ متر ارتفاع تا آخر دره کم می کند که برای پایین آمدن از آبشار به لوازم فنی دره نوردی نیاز دارد.  

۱ ۲ چشمه مسیر شناسایی شد

مسئول گروه کوهنوردی مهرورزان استان قزوین بیان کرد: ۱۲ چشمه در این دره وجود دارد که که آب آن از چشمه خار رود سرچشمه می گیرد و به شاهرود می ریزد که آبها از صخره تیز سرازیر شده است و آخر آبشارها به دشت انار ختم می شود که تا کنار جاده نیم ساعت پیاده روی دارد.

مسگری افزود: اهالی محل به این محدوده اشکاف می گویند که ما نیز اسم دره را اشکاف گذاشتیم.

به گفته مسگری در سال گذشته این گروه ۱۵۲ صعود به قله های کشور داشته و امسال نیز تاکنون ۵۰ صعود را انجام داده اند که هفته گذشته مسیر علم کوه از خرسانها صعود شده که به مدت پنج روز طول کشیده است.

بیشترین دره در استان قزوین در منطقه الموت قرار دارد که هشت دره در الموت و طارم شناسایی شده است.  

کد N957412

وبگردی