آفتاب
یک عضو کمیسیون برجام:

تیم مذاکره کننده قبلی می‌گوید اساسا تحت فصل هفت نبوده‌ایم

تیم مذاکره کننده قبلی می‌گوید اساسا تحت فصل هفت نبوده‌ایم

به گفته یک عضو کمیسیون برجام، تیم مذاکره کننده قبلی در آخرین جلسه خود با اعضای این کمیسیون ادعا کرده است که اساسا ایران تحت فصل هفت قرار نداشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وحید احمدی، نماینده کنگاور و صحنه و عضو کمیسیون بررسی برجام در جلسه این کمیسیون که روز یکشنبه برگزار شد و بخش‌هایی از آن روز دوشنبه از شبکه خبر پخش شد گفت که در جلسه صبح (جلسه یکشنبه کمیسیون برجام با جلیلی و همراهانش) توضیحی داده شد که "عنوان می‌شود ما با این قطعنامه (2231) از زیر فصل هفت خارج شدیم، درحالی که اساسا تحت فصل هفت نبوده‌ایم."

به گفته این نماینده مجلس، تیم مذاکره کننده قبلی استدلال می‌کردند که زیر فصل هفت رفتن دو اتفاق را می‌خواهد که یا باید نقض بین‌المللی صورت گیرد و یا باید تهدید صورت بگیرد و چون این اتفاق نبوده پس بنابراین اساسا ما تحت فصل هفتم نبودیم که دوستان می‌گویند ما از زیر فصل هفت خارج شدیم.

محمد جواد ظریف، رییس تیم مذاکره کننده در پاسخ گفت: یک موقع است که شما این بحث را می‌کنید که آیا این کار شورای امنیت به حق بوده که باید بگوییم به حق نبوده و بر خلاف قانون بوده است و مفصلترین حرف در رابطه با این که خلاف قانون بوده را من در شورای امنیت انجام دادم.

وزیر امور خارجه با بیان این که هیچ مبنای حقوقی نیز در این رابطه وجود ندارد تصریح کرد:‌ این که در قطعنامه چنین‌چیزی وجود دارد، بله هست.

وی خاطر نشان کرد: کل قطعنامه می‌گوید اقدام بر اساس بند 41 فصل هفت که من نمی‌دانم به چه زبانی باید این را بگوید و در ادامه می‌گوید که نگران ابعاد یا خطرات اجرایی برنامه هسته‌ای ایران با توجه به مسئولیت اولیه شورای امنیت تحت منشور ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است.

ظریف ادامه داد: فصل هفت اقدامات برای مبارزه با تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی است این کاملا صریح است و ما امیدواریم هیچ وقت تحت فصل هفت نبودیم و نباشیم و قطعنامه‌های شورای امنیت در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران به غلط و بر خلاف مقررات حقوق بین‌المللی و آژانس بوده اما متاسفانه در فصل هفت بوده است و خود قطعنامه این گونه می‌گوید.

انتهای پیام

کد N957293

وبگردی