آفتاب

بلومبرگ: رهبر جدید حزب کارگر انگلیس، شخصیتی «ضدآمریکایی» است

بلومبرگ: رهبر جدید حزب کارگر انگلیس، شخصیتی «ضدآمریکایی» است

واحدمرکزی خبر نوشت: شبکه تلویزیونی بلومبرگ اعلام کرد: جرمی کوربین که اخیراً به رهبری حزب کارگر انگلیس برگزیده شده است، شخصیتی «ضدآمریکایی» است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، مجری این شبکه ابتدا گفت: انتصاب جرمی کوربین به رهبری حزب کارگر انگلیس، به سادگی خبری خوب برای برنی سندرز، نامزد سوسیالیست حزب دموکرات آمریکا، و همچنین دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه که سوابق سیاسیِ کمی دارد، به حساب می آید.
اوج گرفتن جرمی کوربین در سیاست لیبرال انگلیس، به معنای عقبگرد به دوران سوسیالیستیِ انگلیس در دهه 1930 میلادی است. این خبرِ تکان دهنده، حاکی از آن است که سیاستمدارانِ جا افتاده در کشورهای غربی، تا چه حد از مردمی که از اوضاع کنونی ناراضی هستند، فاصله گرفته‌اند و از احوال و اوضاع مردم معمولی در کشورهای خود بی خبر هستند. جرمی کوربین آنقدر در آمریکا ناشناخته بود که می توان گفت، تا همین شنبهِ گذشته، حتی روی صفحه رادار سیاسیِ آمریکا دیده نمی شد.
فرانسین لاکوان، مجری این شبکه در استودیوی لندن بلومبرگ، ضمن گفتگوی زنده با مجری نیویورکِ این شبکه گفت: انگلیس نیز مانند آمریکا از پیروزیِ جرمی کوربین در انتخابات داخلی حزب کارگر انگلیس، شوکه شده است. گویی او از جایی که هیچکس نمی دانست، ناگهان ظاهر شد. برنی سندرز در حقیقت یکی از اولین شخصیت هایی بود که انتصاب جرمی کوربین را به وی تبریک گفت. جرمی کوربین شاید از برنی سندرز نیز چپگراتر باشد.
تاکنون جرمی کوربین با «میانه رو» بودن فاصله بسیار زیادی داشته است و از اینرو به وی هر لقب دیگری به غیر از میانه رو می توان داد. او به هیچوجه به دولت (کنونی) انگلیس نزدیک نیست. او تقریباً به اقتصادی شبیه به ونزوئلا معتقد است و از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اصولاً خوشش نمی آید. به علاوه، او (جرمی کوربین) «ضدآمریکایی» است.
شایان ذکر است که وی افرادی را که پیرامون خود جمع کرده و در کابینه دولت سایه اش قرار داده است، بعضاً حتی از خودِ او نیز کمتر میانه رو هستند. مجری این شبکه تلاش می کرد از الفاظی مانند «افراطی» یا «تندرو» در رابطه با جرمی کوربین و دستیارانش استفاده نکند. مجری لندن بلومبرگ افزود: به عنوان مثال، کوربین «جان مکدونالد» را برای سمت وزیر داراییِ دولت سایه اش انتخاب کرده است؛ مک دونالد که از نزدیک ترین متحدان سیاسی کوربین به حساب می آید، نیز یک شخصیت به شدت سوسیالیست است. شایان ذکر است که مواضع مک دونالد آنقدر از جان کوربین کمتر میانه رو است (افراطی‌تر است) که جان کوربین را در مقایسه با خود، به صورت شخصیتی میانه‌رو جلوه می‌دهد. مثلاً جان مکدونالد اعلام کرده است که بانک مرکزی انگلیس حق تعیین نرخ بهره بانکی را در این کشور ندارد و تمام بانک‌های انگلیس نیز باید ملی شوند. جرمی کوربین نیز خواهان ملی شدن بانک‌ها و ضد سیاست‌های ریاضتی است.
فرانسین لاکوان، مجری لندن این شبکه افزود: هرچند انتخابات انگلیس پنج سال دیگر برگزار خواهد شد، در حال حاضر، بسیار بعید به نظر می‌رسد که جرمی کوربین بتواند به مقام نخست وزیری انگلیس دست پیدا کند. حتی شاید بتوان گفت که به قدرت رسیدن جرمی کوربین به عنوان نخست وزیر انگلیس، اصولاً «غیرممکن» خواهد بود.
لاکوان افزود: با این حال، این مسئله به معنای به‌ شدت متفرق و متشتت بودنِ حزب کارگر انگلیس است. این همچنین بدان معنی است که حزب محافظه‌کار انگلیس در حقیقت، اکنون هیچ حزب مخالف (قابل اعتنایی) در برابر خود در این کشور ندارد. البته این برای انتخابات انگلیس خطرناک نیست، زیرا تا پنج سال دیگر برگزار نخواهد شد، اما برای همه‌پرسی قریب الوقوع درباره اتحادیه اروپا خطرناک است. در هیجده ماهِ آتی، مردم انگلیس رأی خواهند داد که آیا این کشور عضو اتحادیه اروپا باقی بماند یا خیر.
مجری لندن این شبکه اذعان کرد: در حقیقت، ما در حال حاضر دقیقاً نمی دانیم که آیا جرمی کوربین طرفدار یا مخالف اتحادیه اروپا است. به نظر من، این که وی مواضع قاطعی در رابطه با اتحادیه اروپا اعلام نکرده و شاید مردم انگلیس را به دادن رأی «آری» برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تشویق نکند، برای انگلیس خطرناک‌تر از احتمال (ناچیز) دستیابیِ وی به قدرت (نخست وزیری) در این کشور است.
لاکوان در خاتمه افزود: آنچه ما نمی‌دانیم این است که آیا جرمی کوربین، حال که به رهبری حزب کارگر انگلیس برگزیده شده است، لحن تند شعارهای خود را کاهش خواهد داد یا نه. وی (جرمی کوربین) حتی با گروه‌های تروریستی مرتبط دانسته شده است. البته واقعاً نمی‌توان گفت که مرتبط بوده، بلکه باید گفت با آن گروه ها همراهی می‌کرده است. این مسئله پیامدهایی برای آمریکا دارد. جرمی کوربین در واقع غرب را مقصرِ تهاجم روسیه به اوکراین می داند. شما مشاهده می‌کنید که این مواضع، بسیار قاطع چپگرایانه است. بسیاری از سیاستمداران اروپایی چپگرای سخت (افراطی) هستند، اما این افراد، معمولاً به قدرت نمی‌رسند، چه رسد که یکی از آن‌ها (جرمی کوربین) بخواهد حاکم سامانه سیاسیِ بسیار مهمِ در کشوری مانند انگلیس شود (به نخست وزیری انگلیس برسد). این بسیار شوکه آور است، زیرا این وقایع در کشور انگلیس رخ داده است.

4949

کد N957190

وبگردی