آفتاب

تلاش چین برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای کره شمالی

تلاش چین برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای کره شمالی

وزیر خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد: اتاق فکر مورد حمایت دولت چین میزبان مقامات رسمی شش کشور درگیر با گفت‌وگوهای ممنوعیت برنامه سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، پس از این که مذاکرات 6 کشور جهانی و کره شمالی در آخرین دور خود در سال 2008 متوقف شد بسیاری از تلاش‌ها برای از سرگیری این مذاکرات با شکست مواجه شده است. در آن زمان پس از این که کره شمالی اجازه حضور بازرسان را نداد اعلام کرد که توافق لغو شده است.

کارشناسان و افراد آکادمیک از چین، ایالات متحده، روسیه، کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی در این گردهمایی در پکن شرکت خواهند کرد. این نشست به میزبانی اتاق فکر موسسه مطالعات بین‌الملل چین روز جمعه و شنبه برگزار خواهد شد.

وزارت خارجه چین در پایگاه خبری خود نوشت: وانگ‌یی، وزیر خارجه چین در این نشست به سخنرانی می‌پردازد.

ارتباطات بین کره شمالی و مهم‌ترین متحدش، چین، پس از به قدرت رسیدن کیم جونگ ایل در پیونگ یانگ آرام بوده است.

در سال 2005 کره شمالی با کشورهای ایالات متحده، کره جنوبی، چین، ژاپن و روسیه به توافقی دست یافت که طی آن در ازای پاداش‌های دیپلماتیک و کمک‌های مرتبط با انرژی کره شمالی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

کره شمالی درخواست کرده است که مذاکرات از سر گرفته شود اما ایالات متحده و کره جنوبی اعلام کردند پیونگ یانگ باید ابتدا جدیت خود را در خاتمه دادن به برنامه هسته‌ای‌اش ثابت کند.

انتهای پیام

کد N957163

وبگردی