آفتاب

استقبال آمانو از اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران

استقبال آمانو از اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران

رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در پنجاه و نهمین نشست سالانه رییسان سازمان‌های انرژی اتمی کشورهای عضو گفت: اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه دسترسی بیش‌تر به اطلاعات و سایت‌های هسته‌ای ایران را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیو آمانو افزود: شورای حکام به من این مسوولیت را داده تا نظارت و بازرسی از تعهدات هسته‌ای ایران را در برنامه جامع اقدام مشترک که به امضاء ایران و شش قدرت جهانی رسید، بر عهده بگیرم.

او افزود: همان‌گونه که در برجام آمده است،‌ ایران پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد. این امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان دسترسی بیش‌تر به اطلاعات و سایت‌های ایران را می‌دهد. اجرای پروتکل الحاقی پیش شرط ضروری برای آژانس است تا بتواند در این زمینه اطمینان کامل درباره فقدان مواد هسته‌ای اعلام نشده و نیز فعالیت‌های اعلام نشده حاصل کند.

رییس آژانس بین‌المللی در این نشست گفت: هم‌چنین ایران تحت برجام موافقت کرد تا اقدام به شفاف‌سازی بیش‌تری کند تا آژانس بتواند درک درستی از برنامه هسته‌ای ایران پیدا کند.

وی اضافه کرد:‌ هزینه‌های فعالیت آژانس در نظارت و بازرسی تعهدات ایران طبق برجام لازم است هم در بودجه عادی و هم بودجه اضافی کشورهای کمک کننده در سال آینده مورد توجه قرار بگیرد.

آمانو ادامه داد: در 14 ژوییه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای روشن کردن مسائل گذشته و فعلی برنامه هسته‌ای ایران تا پایان سال جاری یک نقشه راه را امضاء کردند. همان‌طور که در نقشه راه توافق شده، ایران هم به صورت مکتوب و اسناد مربوطه برای روشن کردن مسائل مهم را برای آژانس فراهم کرده است. ما این اطلاعات را مطالعه و در هفته گذشته پرسش‌های‌مان را به ایران ارائه کردیم.

انتهای پیام

کد N957121

وبگردی