آفتاب

رد پای اردوغان بر حزب عدالت و توسعه

رد پای اردوغان بر حزب عدالت و توسعه

برای اولین بار از زمان تاسیس حزب عدالت و توسعه، این حزب کنگره سالانه خود را بدون حضور بنیانگذارش یعنی رجب طیب اردوغان برگزار کرد اما، با این حال اردوغان تلاش کرد که افراد مورد اعتمادش در بدنه تصمیم گیری این حزب انتخاب شوند و به این ترتیب بر انتخاب مجدد احمد داووداوغلو به عنوان دبیرکل حزب سایه افکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره چینش سیاسی حزب عدالت و توسعه نوشت: پنجاهمین کنگره حزب عدالت و توسعه دو روز گذشته برگزار شد، در حالیکه یک سال از رهبری حزب توسط داووداوغلو می‌گذرد که پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، در یک نشست غیرمعمول وی در 14 اوت 2014 دبیرکلی حزب را بر عهده گرفت.

این کنگره تنها 49 روز پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام در اول نوامبر پس از اینکه همه احزاب این کشور در دستیابی به یک ائتلاف پس از انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن شکست خوردند، برگزار شد.

تمام 1445 عضو حزب عدالت و توسعه صبح زود روز 12 سپتامبر در ورزشگاه "آرنا اسپرتز" گرد هم آمدند تا دبیرکل و اعضای بدنه اصلی تصمیم گیری حزب یعنی هیات اجرایی و تصمیم گیری مرکزی (ام.کی.وای.کی) را انتخاب کنند.

ترکیب نهایی 50 صندلی هیات اجرایی و تصمیم گیری مرکزی حزب، همچون کریستال شفاف و روشن نشان می‌دهد که اردوغان می‌خواهد کنترل خود را بر روی حزب از این طریق حفظ کند. افراد نزدیک به داووداوغلو و حتی چهره‌های نزدیک به عبدالله گل، رییس جمهور پیشین ترکیه و هم چنین از بنیانگذاران این حزب در این ترکیب نتوانستند ورود پیدا کنند. 31 نفر از پیشکسوتان که در گذشته در این هیات حضور داشتند، حذف شدند.

این هیات اولین نشست خود را اواخر امروز (دوشنبه) برگزار می‌کند. از افراد انتخاب شده در این هیات می‌توان به برات آل بایراک، داماد اردوغان، بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر، بینالی ییلدیریم، وزیر پیشین حمل و نقل و یکی از دستیاران اصلی اردوغان اشاره کرد. در این میان حتی دستیاران اصلی داووداوغلو مانند طاها اوزهان، عدنان بوینوکارا و ارتان آیدین حتی نامزد برای حضور در هیات اجرایی و تصمیم گیری مرکزی حزب نشدند.

این کنگره با نمایش دادن دو ویدئو کار خود را آغاز کرد. یکی از این ویدئوها درباره تاریخ حزب عدالت و توسعه بود و دیگری نیز درباره نحوه فعالیت اردوغان به همراه شعارهای اردوغان در سالن بود. پس از این ویدئوها، ویدئوی دیگری به نمایش گذاشته شد که فعالیت حزب را تحت رهبری یک ساله داووداوغلو نشان می‌داد که در این ویدئو نیز نقل قولی از اردوغان با زیر نویس "حکمرانی برادری" به پایان رسید.

اردوغان امیدوار است که حزب عدالت و توسعه بتواند رای کافی برای پیروزی در انتخابات در جهت تغییر قانون اساسی را به دست آورد و قدرت بیشتری در حوزه ریاست جمهوری برای خود کسب کند. اردوغان پست نخست وزیری را تحویل داد که بتواند یک سلطه و قدرت بیشتری را به دست آورد و اکنون در جایگاه ریاست جمهوری به دنبال به دست آوردن یک جایگاه اجرایی با قدرت بیشتر است.

در همین راستا، اریک میرسون، استادیار دانشگاه اقتصاد استکهلم می‌گوید: برخی از حرکات و سیاستهای اردوغان به طور محتمل به خاطر اقتضای وی برای بقای سیاسی است.

وی ادامه می‌دهد: در عمل این بدان معناست که وی برای حفظ کنترل بر رهبری حزب اگر چه خود به صورت رسمی دیگر رییس حزب نیست اما تلاش می‌کند افراد وفادار خود را بر سر کار آورد.

یک مقام ارشد حزب عدالت و توسعه می‌گوید: این (رفتار اردوغان) باعث آزار برخی گروه‌ها می‌شود اما آنها کار چندانی نمی‌توانند در این باره انجام دهند.

وی اضافه می‌کند: هیچ کس نمی‌تواند خطر فروپاشی گسترده را قبول کند و همه این حساسیت را می‌دانند.

انتهای پیام

کد N956993

وبگردی